Farligt att gräva runt i gruset?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • simka
    • November 2013
    • 326

    Farligt att gräva runt i gruset?

    Hej!

    Har läst på flera ställen att man bör undvika röra om kraftigt i gruset, ser ibland när jag flyttar något att gasbubblor tar sig upp från gruset.

    Vad är det egentligen som kan vara farligt? Och är det okej att gräva runt (ganska mycket) innan ett 50% vattenbyte?

    Anledningen att jag vill skyffla lite är för att "vända upp" vit fin sand/grus som inte har cyano-spår på sig. (Det är olika grovlek av vit korallsand som jag har). Men är rädd att det kan vara giftigt för invånarna?

    Tacksam för alla tips!
    450L Malawi - Pågående projekt
    180L Malawi - Avvecklat
    60L Rasboror & tetror - Avvecklat
  • Boki
    • December 2006
    • 128

    #2
    Ursprungligen postat av simka
    Hej!

    Har läst på flera ställen att man bör undvika röra om kraftigt i gruset, ser ibland när jag flyttar något att gasbubblor tar sig upp från gruset.

    Vad är det egentligen som kan vara farligt? Och är det okej att gräva runt (ganska mycket) innan ett 50% vattenbyte?

    Anledningen att jag vill skyffla lite är för att "vända upp" vit fin sand/grus som inte har cyano-spår på sig. (Det är olika grovlek av vit korallsand som jag har). Men är rädd att det kan vara giftigt för invånarna?

    Tacksam för alla tips!
    Jag hade(har några små kvar) Malaysiska sandsnäckor som rörde om botten åt mig, men de blev för många så jag tog bort dem. Nu får jag också alger på sanden. Förhoppningsvis inte Cyano, är osäker så jag bifogar en bild på hur det ser ut på stenarna eftersom det är en mörk bild så syns det ej något på sanden men det är likadant. Så innan vecko dvb på ca 30-40% rör jag nu om botten med en pinne för samma anledning som du gör det. Bubblor fick jag också upp innan jag skaffade sandsnäckorna, nu efter att sandsnäckorna nästan försvunnit och jag använder pinnen så får jag bara upp "smuts"...

    Jag vet inte men är det inte bara vanliga luftbubblor? Men kan ju också vara om man matar jätte mycket och det sjunker ner i gruset/sanden så kan ju det ruttna och då bildas gas? Min sand är rätt så finkornig och blir packad, nästan så de "limmas ihop"... varför jag införskaffade sandsnäckorna.
    Bifogade filer
    Mvh Boki / 180L Malawis

    Kommentar

    • simka
      • November 2013
      • 326

      #3
      Sandsnäckor är ett alternativ som jag övervägt men hoppas och tror att mina Mbuna kommer att börja gräva mer när de blir äldre och då löser sig problemet av sig självt

      Är lite tveksam om det verkligen bara är luftbubblor, de borde om inte annat vara "slut" efter många månader i drift? En teori är att det är just en biprodukt från anaerob nedbrytning av avfall (typ biogas?), de där afrikanska cikliderna vet ju hur man grisar..

      Av bilden att döma ser det ut som lite cyano på sanden, ungefär i samma utsträckning som i mitt kar. Har kört stora vattenbyten och noggrann slamsugning i ca en månad nu, det verkar ha gett resultat. Återväxten är betydligt hämmad även om den fortfarande letar sig tillbaka.

      Är verkligen osäker på huruvida det är skadligt/giftigt att röra upp sanden..?
      450L Malawi - Pågående projekt
      180L Malawi - Avvecklat
      60L Rasboror & tetror - Avvecklat

      Kommentar

      • Likan
        • April 2012
        • 2611

        #4
        Beror inte det på hur smutsig sanden är sas? Gör du sedan ett vattenbyte och skippar matning en dag eller tre så borde det väl vara lugnt. Enligt mina erfarenheter. Som jag har förstått det kan det bli gasfickor när man har sand, som du var inne på, vilka kan vara giftiga. Dock har jag ingen kunskap i det ämnet. Jag har sandsnäckor i mina kar med sand, så slipper jag oroa mig för sådant.
        450l, 350l, 125l, 54l och 45l. Fokus på malar, tillsammans med gott & blandat.

        Kommentar

        • flygrc
          • June 2006
          • 2755

          #5
          En teori säger att när man är nere i sanden och rotar så frigörs nitrit som i sin tur kan triggar alger.
          Jag rotar i sanden då och då och har inte sett någon skillnad.
          Jag har rätt så fin sand (0,3-2mm) men den blir inte kompakt, ser aldrig några bubblor.
          https://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=159029
          Nr 11.. Infinity 153, 900 l blivande SA.

          Kommentar

          • simka
            • November 2013
            • 326

            #6
            Tack för era svar!

            Funderar på att medvetet försöka röra lite innan ett stort vattenbyte, så det inte "byggs upp" för stora fickor + att jag då kanske får med lite gammalt sand-gojs ut under vattenbytet.

            Helt klart klurigt. Kan ju testa att dropptesta före och efter en omrörning (utan vattenbyte) och se om det är någon mätbar skillnad av något.. Tål att tänkas på!
            450L Malawi - Pågående projekt
            180L Malawi - Avvecklat
            60L Rasboror & tetror - Avvecklat

            Kommentar

            Arbetssätt...