Följa regelverket eller testa på egen hand

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Hybriden
    • March 2014
    • 28

    Följa regelverket eller testa på egen hand

    läst om uppstart och tillvägagångssätt vatten sand sen cirkulera 2-3 veckor sen växter har sin prosess ,sen fisk sen ska de berömda kretsloppet skapas, har ett 200 L kar grunda me 20 kg blomjord sen 25 kg råda sand sen växter och fisk, de jag märkte va att de vart bubblor längst ytan när jag lät sanden och jorden blötläggas vid påfyllning, hur som hälst idag växer de stabilt kraftiga och till synes kraft fulla blad inte bara gröna och klena tjocka, byter inte vatten efter rekommendation typ en gång i månan,,haft ca 10 timmars ljus intervall men växtligheten gick i ultra terapi, va borta i ca 14 dagar då karet va släkt, vid hemkomst en djungel av växter, lite alger på fönstret. PH vid vattenbyte 6,5 efter en månad 6,9-7,0 testa nytt beredningsmedel håller sej grumligt beroende på vatten kvalité och renhet en månad gammalt vatten grumligt över natten, min vän som är en paragraf ryttare efter regelverket har grumligt upp till en vecka....man läser om co2 krav eller rekommendationer .hur går de för er?
  • Kjell Fohrman
    Administrator

    • December 2001
    • 48147

    #2
    Jag vet inte riktigt vad det är för regelverk du syftar på.
    Men jag lägger alltid i några fiskar och växter redan någon (eller några få) dagar efter att akvariet har startats. Dert viktiga är ju att man startar med få fiskar och matar försiktigt.
    Akvaristiska hälsningar
    Kjell
    Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
    Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

    Kommentar

    • Hybriden
      • March 2014
      • 28

      #3
      Enkla knep är ekonomiska och långsiktiga, dagens olika utbud me akvarie artiklar ,tex är inte bara mat mat idag de är konstgjorda möjligheter, mer färg si och så ligger lite överdriven kunskap bakom de....varken Rom eller jorden kom till på en dag. Men idag är ju akvarie hobbyn betydligt mer avanserad och som mest utvecklad , men allt har sina motgångar

      Kommentar

      Arbetssätt...