Flämtande fiskar - OK vattenvärden?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • emmaf123
    • February 2011
    • 30

    Flämtande fiskar - OK vattenvärden?

    Jag tycker att min ancistrusmalar flämtar så fruktansvärt - de andra fiskarna är opåverkade. Malarna äter och är pigga annars men flämtar illa.

    Inget nitrit, knappt någon nitrat. Alla andra värden bra. Akvariet har varit gång ett år och har aldrig haft några direkta problem. Är på 240 liter, byter 25% 1-2ggr/vecka. Inte speciellt mkt fisk, matar normalt - det som äts upp på ett par minuter. Tycker att de alltid flämtar mer eller mindre och alltid gjort det? Känns inte som det blir bättre eller sämre i samband med vattenbyte så nu är jag nyfiken? Vad kan detta bero på? Kan det vara någon gas som bildats i sanden som gör att just mallarna lider värre än övriga fiskar?

    Tack!
  • KristianE
    • April 2012
    • 1443

    #2
    Temperatur?
    Det har blivit varmt ute nu, varmt vatten kan hålla mindre syre...
    //Kristian
    Följ mitt 1440l SA projekt på
    http://www.zoopet.com/forum/showthre...=152415&page=2

    Kommentar

    • Joakim Lundgren
      • August 2006
      • 631

      #3
      Japp, hög temperatur samt i kombination med eventuellt dålig cirkulation vid vattenytan är inget bra för malar eller andra syrekrävande firrar.
      AKA: Lizardking

      Kommentar

      • Live2Ride
        • January 2014
        • 312

        #4
        Precis detta upplevde jag på mina torpedbarber i fredags när det var som varmast. Tempen i akvariet steg 2 grader och torpederna började flämta. Detta trots att jag har bra ytcirkulation. Torpeder är väl också känsliga för syrenivån...
        /Lars

        Kommentar

        • emmaf123
          • February 2011
          • 30

          #5
          Det kan säkert stämma som ni skriver - det är lite dåligt drag i juwel innerfiltret... Om jag vill köpa ngt att komplettera med för att få upp cirkulationen lite, vad ska man välja då för att komma undan lite billigare? Några tips?

          Kommentar

          • Bluewing

            • August 2012
            • 10522

            #6
            Det är enkelt att få fart på Juwels innerfilter. Se till att ha flera av svamparna i det grova utförandet. Se till att rikta utblåset lite mot ytan så att det blir en kraftigare ytrörelse. Om det är så att filtret börjar bli igensatt kan du behöva krama ur svamparna något i en hink med akvarievatten.
            Men innan allt detta undrar jag om du gjort rent den powerhead du har på länge? Du behöver också en borste att göra rent röret pumpen sitter i. Sug också ur botten i Juwelfiltret från skit. Det gör du genom ett hål som sitter rakt under doppvärmaren som du drar ut för att kunna komma åt.
            Om inte detta fungerar:
            Byt powerheaden/pumpen till 1000 modellen. Den passar i samma uttag och det blir 1000L/tim. istället för som nu 600L/tim. Inte särskilt dyr och stor skillnad.
            Det var väl allt
            Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
            Juwel Lido 120

            Kommentar

            • åheim
              • April 2006
              • 13110

              #7
              Nja, billig är den väl inte tycker jag, över 500kr för en pumpskalle i butik...
              Viva Leo Buscaglia

              Kommentar

              • Bluewing

                • August 2012
                • 10522

                #8
                Flämtande fiskar - OK vattenvärden?

                Via PWSS så är det 455:- och billigt eller inte beror kanske på om alternativet är att köpa nytt filter? Men det är bara en personlig åsikt/känsla.
                För egen del innebär bytet att jag klarat mig utan att köpa nytt ytter/innerfilter för mer än dubbla pengar.
                Senast redigerad av Bluewing; 28 May 2014, 22:35.
                Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
                Juwel Lido 120

                Kommentar

                • Hybriden
                  • March 2014
                  • 28

                  #9
                  Man snöar fast på akvarie märken, kolla cirkulations pumpar finns exakta modeller för halva priset men alla kollar akvarie sidor, bara googla

                  Kommentar

                  Arbetssätt...