svartvatten=grumligt

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Falconer
    • November 2005
    • 786

    svartvatten=grumligt

    Hallå!
    Jag har ett 54 liter svartvattensakvarium med chokladgurami. Mycket kvistar, alkottar och catappalöv. Nu är det så att jag varit borta ett par månader. Nu är vattnet grumligt/dimmigt. Sikten är väl okej men det är inte speciellt fint. Någon som vet vad det kan bero på?
  • Falconer
    • November 2005
    • 786

    #2
    Ska väl lägga till att jag självklart har haft en som tagit hand om akvariet när jag varit borta.

    Kommentar

    • åheim
      • April 2006
      • 13123

      #3
      Ursprungligen postat av Falconer
      Ska väl lägga till att jag självklart har haft en som tagit hand om akvariet när jag varit borta.
      Ger en femma o en fimp på att du har problemet just där!
      Viva Leo Buscaglia

      Kommentar

      • jozi81
        • January 2011
        • 917

        #4
        Ursprungligen postat av Falconer
        Ska väl lägga till att jag självklart har haft en som tagit hand om akvariet när jag varit borta.
        Övermatat och infusurier?

        Kommentar

        • Kjell Fohrman
          Administrator

          • December 2001
          • 48148

          #5
          Ett bra sätt att få bort småpartiklar (ofta även infusorier) ur vattnet är att snabbfiltrera över ganska hårt pressad filtervadd. Dvs man pressar in filtervadd i filterbehållaren och låter filtret gå ca. ett dygn - då har det mesta av småpartiklarna försvunnit.
          Akvaristiska hälsningar
          Kjell
          Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
          Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

          Kommentar

          • Falconer
            • November 2005
            • 786

            #6
            Okej. Tackar!

            Kommentar

            • Falconer
              • November 2005
              • 786

              #7
              Jag har testat att mörklägga i 4 dygn nu utan resultat......Kan vattenbyte hjälpa? Problemet är att jag har chokladgurami som nog inte tål ett stort VB. Kanske jag ska håva upp dom tills vattnet är ok igen?

              Kommentar

              • man nam1
                • July 2011
                • 441

                #8
                Du har inte provat att "snabbfiltrera" som kjell skrev? Enligt mig så låter det mest effektivt.

                Kommentar

                • Falconer
                  • November 2005
                  • 786

                  #9
                  De är ju bara 54 liter. Har en så liten pump. Vet inte om jag får i mer material i pumpen. Jag satt dock i en extra pump.

                  Kommentar

                  • man nam1
                    • July 2011
                    • 441

                    #10
                    jag menar inte på att du ska ha mer utan bara tjockare, mer finporigt material eftersom partiklarna verkar smita igenom ditt nuvarande filtermaterial.
                    Senast redigerad av man nam1; 18 May 2014, 11:22. Anledning: Oj shit, såg precis hur jag skrev och vad jag skrev. Blev lite fel :D

                    Kommentar

                    • Falconer
                      • November 2005
                      • 786

                      #11
                      Okej. Ska se om jag hittar mer finporigt material då så får jag prova. Känns inte som att det kommer fungera. Det är verkligen dimmigt. Måste vara ytterst små partiklar.

                      Kommentar

                      • Falconer
                        • November 2005
                        • 786

                        #12
                        Va verkligen inga problem med detta innan jag fick hjälp me skötseln. Om det nu kan vara övermatning samt dåligt med VB som är orsaken. Kanske ett gäng växter kan hjälpa? Hade mycket flytväxter innan jag åkte. Allt är borta nu. En chokladgurami av fyra har försvunnit och möjligtvis nån galaxy men i övrigt så verkar det mesta leva.

                        Kommentar

                        • ettfettbranamn
                          • December 2010
                          • 3424

                          #13
                          Varför skulle de inte överleva ett vb? (Med risk för att svaret är uppenbart)..

                          dra ur 90% av vattnet, kör pumpen 20min med filtervadd i i resterna och fyll upp karet under dagen.. Även om guramin är känslig som helvete måste det ju typ motsvara en koppning.. Byt vadden när karet är fullt igen.. Garanterat kristallklart!
                          Dådet utfördes av en ensam galning och hans sympatisörer..

                          Normaliseringsprocessen..
                          (Kommunicerar enbart i tankevurpor)

                          Kommentar

                          • Falconer
                            • November 2005
                            • 786

                            #14
                            Dom lär ju vara känsliga så jag tänkte att dom kanske inte klarar ett så stort VB. Men jag får prova.

                            Kommentar

                            • ettfettbranamn
                              • December 2010
                              • 3424

                              #15
                              Do it
                              Dådet utfördes av en ensam galning och hans sympatisörer..

                              Normaliseringsprocessen..
                              (Kommunicerar enbart i tankevurpor)

                              Kommentar

                              Arbetssätt...