Kemiförvirring

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Pixiu
    • April 2014
    • 15

    Kemiförvirring

    Hej!

    Jag har ett nystartat akvarium på 96liter, jag köpte ett startkit så fick med en eheimer doppvärmare och innerfilter.
    Jag hade även i beredningsmedel och sådär som jag blev rekomenderad.
    Men min fråga nu är, hur läser jag av provstickan? Det var framförallt GH-provet som gjorde mig förvirrad.

    Enligt vad jag kunde se fick jag fram följade provsvar, CI 2 - 0mg/L
    PH 6,8
    KH 6D
    GH >7D

    NO2 0mg/L
    NO3 10mg/L

    Låter det vettigt? I karet har jag 10 kardinaltetror och 3 regnbågsfiskar samt fyra olika sorters växter. Det här är mitt första större seriösa akvarium och jag är förvirrad. Oerhört tacksam för svar!

    här är en bild på själva provstickan med tabellen.
  • KristianE
    • April 2012
    • 1443

    #2
    Dessa värden är helt i din ordning.
    Däremot tar det några veckor för bakterierna att etablera sig. Du kommer att få en höjning av nitrit värdet inom ca 2-3 veckor då filtret inte har kommit igång än. Håll koll så kan du hinna dämpa det innan det blir skadligt.
    Mata sparsamt nu i början så kommer det säkert gå bra.
    //Kristian
    Följ mitt 1440l SA projekt på
    http://www.zoopet.com/forum/showthre...=152415&page=2

    Kommentar

    • Pixiu
      • April 2014
      • 15

      #3
      Åh okej, vad skönt att veta!
      Hur behandlar man nitrit sedan? Är det med vattenbyte och beredningsmedel typ?
      Tack så hemskt mycket för svar!

      Kommentar

      • Kjell Fohrman
        Administrator

        • December 2001
        • 48148

        #4
        Ursprungligen postat av Pixiu
        Åh okej, vad skönt att veta!
        Hur behandlar man nitrit sedan? Är det med vattenbyte och beredningsmedel typ?
        Tack så hemskt mycket för svar!
        Det står i en av Zoopets vattenartiklar. SEdan om man sköter akvariet rätt så får man inte nitrit överhuvudtaget.
        Akvaristiska hälsningar
        Kjell
        Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
        Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

        Kommentar

        • Juni
          • February 2014
          • 613

          #5
          Håller inte helt med dig Kjell! Jag har skött mitt akvarie enligt konstens alla regler. Dock inga kemikalier. Visst kan det hända konstigheter i nya akvarium?! Även i etablerade har jag förstått
          Juwel trigon 190 liter, nystartat. Här bor Venestus, Lombardoi, Socolofi och min mal Malte som är en Ancistrus.

          Kommentar

          • Kjell Fohrman
            Administrator

            • December 2001
            • 48148

            #6
            Ja men startar man upp rätt så får man faktiskt inte nitrit (i alla fall inte i skadliga mängder).
            Akvaristiska hälsningar
            Kjell
            Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
            Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

            Kommentar

            • Juni
              • February 2014
              • 613

              #7
              Trodde att man alltid fick nitrit runt dag 14, hur rätt man än startar. Men det kanske inte är skadliga nivåer.
              Ok, du har rätt
              Juwel trigon 190 liter, nystartat. Här bor Venestus, Lombardoi, Socolofi och min mal Malte som är en Ancistrus.

              Kommentar

              • Kjell Fohrman
                Administrator

                • December 2001
                • 48148

                #8
                Startar man upp i rätt takt (som kan påskyndas med bakteriekulturer) så skapas det nyttobakterier i akvariet som bryter ner nitriten. Problemet är väl ofta att man vil påskynda takten och då hinner inte riktigt nyttobakterierna med.
                Akvaristiska hälsningar
                Kjell
                Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
                Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

                Kommentar

                Arbetssätt...