PH höjer sig självt fortfarande efter 4st 30% vatten byten. Kan man anta .....

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • ArtbyRyman

    • April 2014
    • 53

    PH höjer sig självt fortfarande efter 4st 30% vatten byten. Kan man anta .....

    Hej.

    5 dar gammalt omstartat kar med div. problem. som verkade lösa sig med vatten byten o lite start-bakteriekultur.

    Efter 3e vattenbytet såg allt klockrent ut, ph låg på 7. Vattnet var kristallklart, alla fiskarna såg pigga ut.
    Vart av dessa 3 vattenbyten verkade tidigare göra gott för Ph, och "syreupptagningsförmågan" hos fisken.

    12h senare började diskusarna o 2 pleco flåsa tungt....tetrorna ser obekymrade ut. Ph 7,3.
    Ett 4e vattenbyte gjordes men utan positiveffekt på fisken. Ph går ner något, ca 0,2.


    Kan man ändå anta att det är nitratet från ph 6,4 - brunnsvattnet på något snabbt sätt bildar nitrit/ammoniak och då börjar stressa fisken Igen o lätt andnöd ? Som pga nystarten ger bristen på bra bakterierkultur som kan ta nitratet ?

  • Kjell Fohrman
    Administrator

    • December 2001
    • 48147

    #2
    Är det vildfångade diskus eller inte. Om det är odlade så fungerar de alldeles utmärkt i pH 7,5.

    Kan kanske vara nitrit istället
    Akvaristiska hälsningar
    Kjell
    Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
    Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

    Kommentar

    • ArtbyRyman

      • April 2014
      • 53

      #3
      Tack Kjell.

      De är odlade så även om jag stressat kring Ph-värdets väg uppåt i 3 dar, så är jag med på det. Och nu har det hållit sig på 7,1 sedan i fm. Så det känns väl äntligen lugnt.

      Det är kanske svängningarna 6,8 - 7,3 i och med mina vattenbyten som gör dem mest ont just nu? Samt om det sakta bildas nitrit...

      Kanske inte är så farligt att de flåsar kraftigt heller ? Öppen mun hela tiden...
      Men de simmar omkring, bråkar lite då o då...har ätit. Och är inte vid vattenytan o kippar efter andan.. ???

      Vad tror du Kjell, nån gissning ??
      Tror mig inte våga byta mer vatten utan antar att jag bara får vänta och se om det blir värre symtom.

      Kommentar

      Arbetssätt...