Är detta vattentest tillförlitligt?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • lamano
    • April 2014
    • 44

    Är detta vattentest tillförlitligt?

    Nybörjare som jag är, så funderar jag på om jag köpt "rätt" när jag köpte dessa vattentest? http://www.zoo.se/produkter/akvarist...attentest.html

    Det visar att nitritnivåerna är för höga, men fiskarna verkar pigga och mår bra.

    Jag har gjort 40-50% vattenbyte igår och idag, samt tillsatt nitrivec, men värdena ändrar inte alls.

    Jag läste att man kan sätta i lite salt också, men jag har två corydoras, så jag kanske skadar dem om jag sätter i salt?
  • Kjell Fohrman
    Administrator

    • December 2001
    • 48147

    #2
    Alla sticktester är lågpristester som bara ger en indikation på att något är fel. Vill man ha säkrare tester så får man punga ut lite mer.
    Du kan ju testa med att kolla kranvattnet - om det också visar nitrit så skall du nog inte lita på stickan
    Akvaristiska hälsningar
    Kjell
    Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
    Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

    Kommentar

    • lamano
      • April 2014
      • 44

      #3
      Ursprungligen postat av Kjell Fohrman
      Alla sticktester är lågpristester som bara ger en indikation på att något är fel. Vill man ha säkrare tester så får man punga ut lite mer.
      Du kan ju testa med att kolla kranvattnet - om det också visar nitrit så skall du nog inte lita på stickan
      Smart tänkt. Jag testade kranvattnet, men det visade inga nitriter alls. Så något är det ju som är på tok i akvarievattnet då.

      Ska jag fortsätta att byta vatten varje dag, eller rent av flera små byten varje dag? Det står så olika på olika sidor när jag googlar. Vem ska man tro på, tro på...?

      Kommentar

      • Kjell Fohrman
        Administrator

        • December 2001
        • 48147

        #4
        Gör småbyten (en gång om dagen) och som du redan gör tillsätt Nitrivec. Sedan viktigast av allt - dra ner på matning (mata absolut inte mer än varannan dag) så rättar det nog snart till sig.
        Akvaristiska hälsningar
        Kjell
        Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
        Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

        Kommentar

        • lamano
          • April 2014
          • 44

          #5
          Ursprungligen postat av Kjell Fohrman
          Gör småbyten (en gång om dagen) och som du redan gör tillsätt Nitrivec. Sedan viktigast av allt - dra ner på matning (mata absolut inte mer än varannan dag) så rättar det nog snart till sig.
          Tusen tack! Det ska jag göra, och hoppas på att fiskarna klarar sig utan skador!

          Kommentar

          • KristianE
            • April 2012
            • 1443

            #6
            De flesta corydoras klarar salt utan större problem.Upp till 1dl per 100l vatten är väldigt sällan några problem om man inte har extremt känsliga vildfångade fiskar.
            //Kristian
            Följ mitt 1440l SA projekt på
            http://www.zoopet.com/forum/showthre...=152415&page=2

            Kommentar

            • lamano
              • April 2014
              • 44

              #7
              Ursprungligen postat av KristianE
              De flesta corydoras klarar salt utan större problem.Upp till 1dl per 100l vatten är väldigt sällan några problem om man inte har extremt känsliga vildfångade fiskar.
              Aha, då ska jag tillsätta ett par matskedar salt och se om det har någon effekt. Åtminstone kanske det skyddar fiskarna från skador. Tack!

              Kommentar

              • Kjell Fohrman
                Administrator

                • December 2001
                • 48147

                #8
                Ursprungligen postat av lamano
                Aha, då ska jag tillsätta ett par matskedar salt och se om det har någon effekt. Åtminstone kanske det skyddar fiskarna från skador. Tack!
                Salt i liten mängd reducerar nitritens skadliga inverkan (men skyddar inte fiskarna från skador) så det kan vara vettigt att tillsätta
                Akvaristiska hälsningar
                Kjell
                Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
                Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

                Kommentar

                • lamano
                  • April 2014
                  • 44

                  #9
                  Måste ännu fråga - hur många dagar kan det ta innan nitriten försvinner, om man gör vattenbyte (ca 20%) varje dag? Nu har jag bytt vatten varje dag i fem dagar men ingenting ändrar, testet visar samma färg som tidigare, en aning ljusare än första dagen bara.

                  Fiskarna verkar må bra fortfarande, behöver jag vara orolig eller göra några akuta åtgärder?

                  Kommentar

                  • Kjell Fohrman
                    Administrator

                    • December 2001
                    • 48147

                    #10
                    Finns väl inget svar på detta - men oftast tar det några dagar i alla fall, kanske ännu längre.
                    Och blir det inte värre så är det ju inte så mycket att bekymra sig för
                    Akvaristiska hälsningar
                    Kjell
                    Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
                    Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

                    Kommentar

                    • Maffe
                      • January 2003
                      • 241

                      #11
                      Hade nog satsat på ett bättre test, droptest.
                      Med vänlig hälsning, Mathias

                      Kommentar

                      • lamano
                        • April 2014
                        • 44

                        #12
                        Ursprungligen postat av Kjell Fohrman
                        Finns väl inget svar på detta - men oftast tar det några dagar i alla fall, kanske ännu längre.
                        Och blir det inte värre så är det ju inte så mycket att bekymra sig för
                        Nej det har inte blivit värre, tack o lov! Jag är bara så rädd att skada fiskarna...

                        Dropptest sa de i djuraffären att man inte behöver som nybörjare, utan bara om man har mer avancerade fisksorter. Tyvärr lyssnade jag på dem, har nu lärt mig den hårda vägen att inte lyssna på dem. Det var också de som uppmanade mig att skaffa så många fiskar i början.

                        Tänkte köpa bättre testgrejor bara påskhelgen tar slut nångång...

                        Kommentar

                        • Kjell Fohrman
                          Administrator

                          • December 2001
                          • 48147

                          #13
                          Fast sticktester 'är ju bra mycket billigare och ger en hyfsad indikation. Fast som sagt dropptesterna är bättre men betydligt dyrare men om man får problem kan det ju vara värt att komplettera med sådana
                          Akvaristiska hälsningar
                          Kjell
                          Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
                          Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

                          Kommentar

                          Arbetssätt...