Kol eller ej? Kemiska makaroner eller små biobollar? eller.................

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • amandus
    • February 2006
    • 36

    Kol eller ej? Kemiska makaroner eller små biobollar? eller.................

    Jag har ett Fluval Edge 6 gallon som varit igång några veckor och standard filtret är skumgummisvamp keramiskt biofilter och aktivt kol. Jag undrar nu om jag ska ta bort aktivt kol och plocka bort det keramiska filtret och sedan lägga i små biobollar och filter matta medium blå efter biobollarna.

    Tror att mina små mini biobollar (dupla) är bättre än dessa keramiska dito.

    Misstänker nämligen att kolet suger upp växtnäring och easy carbo så att det tas bort ur vattnet och inte blir kvar till växterna.

    Jag har ett förfilter på insuget till filtret som är AquaClear 20 så akvarievolymen filtreras c:a 10ggr/timme.

    Lite råd tack
    //Bengt
  • Kjell Fohrman
    Administrator

    • December 2001
    • 48147

    #2
    Jag hade definitivt plockat bort det aktiva kolet och lagt dit minibiobollarna
    Akvaristiska hälsningar
    Kjell
    Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
    Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

    Kommentar

    • amandus
      • February 2006
      • 36

      #3
      Och behålla det keramiska filtret? Och komplettera med biobollarna i stället för kolet?
      //Bengt

      Kommentar

      • Kjell Fohrman
        Administrator

        • December 2001
        • 48147

        #4
        Jag har aldrigt testat något sådant filter så jag kan inte uttala mig om detta.
        Akvaristiska hälsningar
        Kjell
        Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
        Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

        Kommentar

        • åheim
          • April 2006
          • 13110

          #5
          Det är ju så pass lite plats i ditt filter så jag hade kört som det är fast med mer keramisk biomedia istället för kolet.
          Viva Leo Buscaglia

          Kommentar

          • amandus
            • February 2006
            • 36

            #6
            Ok tackar för svaren, så får det bli. Jag har en uppsättning till av det keramiska BIOMax
            //Bengt

            Kommentar

            • amandus
              • February 2006
              • 36

              #7
              Nu är det klart, så här gjorde jag. Först skumfiltret sedan två satser med BioMax (keramik) och sist blå filter matta innan vattnet går tillbaka till akvariet, flödet från filtret ökade markant när jag tog bort kolet. Sedan har jag en grov filter patron på utsuget från akvariet till biofiltret som jag rengör ofta. Så det kommer inte in stora grejor i biofiltret så den behöver jag nog inte röra på lång tid.
              //Bengt

              Kommentar

              • åheim
                • April 2006
                • 13110

                #8
                ...Perfekt lösning
                Viva Leo Buscaglia

                Kommentar

                Arbetssätt...