Vattenberedningsmedel vid påfyllning

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Anni71
    • March 2014
    • 23

    Vattenberedningsmedel vid påfyllning

    Jag undrar om man måste hälla i vattenberedningsmedel när man bara fyller på några liter vatten för att ersätta det som avdunstat?

    När ska jag göra första vattenbytet? Har haft akvariet (54 liter) igång i tre veckor varav knappt två veckor med 10 neontetror i. Ska köpa några guppys nästa vecka, ska jag göra vattenbyte innan jag köper dem? Vissa säger att man ska vänta 3-4 veckor med första vattenbytet, andra att man ska göra vattenbyten en gång/vecka från start. *förvirrad nybörjare*
  • Kjell Fohrman
    Administrator

    • December 2001
    • 48148

    #2
    Normalt så behövs det inte men det beror ju på vilket kranvatten man har om det behövs eller inte.

    Jag byter aldrig vattnet den första månaden men om det behövs beror ju på hur mycket man har matat. Om man gör det så innebär det att det tar längre tid innan akvariet blir stabilt och man kan släppa i fler fiskar. Om man inte gör det och man har matat för mycket så är risken stor för nitrit.
    Akvaristiska hälsningar
    Kjell
    Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
    Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

    Kommentar

    • Anni71
      • March 2014
      • 23

      #3
      TACK för svaret! :-)
      Jag matar ganska sparsamt (tycker jag själv i alla fall, har aldrig haft fiskar så jag vet ju inte) men då gör jag ett test för nitrit nu i helgen fall i fall. Är det bra så väntar jag nån vecka till med vattenbytet.

      Kommentar

      • Juni
        • February 2014
        • 613

        #4
        Vad matar du med? Jag tycker det är stor skillnad på fodret. Min brorsa matar med flingfoder och jag kör fryst räkmix av olika slag. Mina fiskar äter upp snabbt och det verkar behövas lite mat för mycket näring. Har du inte haft fisk förut skall du nog mata ännu mindre, då jag som nybörjare misstänker att jag övermatar, då man tror de behöver mer än de gör.
        Juwel trigon 190 liter, nystartat. Här bor Venestus, Lombardoi, Socolofi och min mal Malte som är en Ancistrus.

        Kommentar

        • Anni71
          • March 2014
          • 23

          #5
          TACK för svar! :-)
          Jag matar med flingfoder nu, har tänkt ge dem fryst emellanåt sen när alla fiskar är på plats. Mina fiskar äter också upp väldigt snabbt, de får ett par minibitar av flingorna som jag krossar till pyttesmå bitar.
          Jag gjorde ett nitrittest nu och det var bra men jag kan ju mata dem ännu lite mindre fall i fall. Det kan nog hända att jag matar lite för mycket trots allt, de är ju väldigt små. :-)

          Kommentar

          • man nam1
            • July 2011
            • 441

            #6
            Hej, jag ville bara tipsa om Tetra's TetraMin Mini Granules till mindre tetror. Jag använder det till mina kardinaler och det går åt som smör i solsken och det ser nästan ut som att vattnet kokar när jag heller i det på grund av all aktivitet vid ytan

            Kommentar

            • Anni71
              • March 2014
              • 23

              #7
              Tack för tipset! :-)

              Kommentar

              • Juni
                • February 2014
                • 613

                #8
                Vad är det för akvarium? Hur länge har du haft det och vad är det för fisk du har?
                Juwel trigon 190 liter, nystartat. Här bor Venestus, Lombardoi, Socolofi och min mal Malte som är en Ancistrus.

                Kommentar

                • Anni71
                  • March 2014
                  • 23

                  #9
                  Det är ett 54 liters, det har varit igång i tre veckor varav knappt två veckor med 10 neontetror i. Jag ska köpa några guppys i början på veckan och senare även en algätare, tänkte mig en Ancistrus (ska skaffa ett större akvarium sen om den blir för stor). Ser att du har en som heter Malte, det har jag tänkt döpa min till också, ett passande namn på en mal ;-)

                  Kommentar

                  • Juni
                    • February 2014
                    • 613

                    #10
                    Ja, och nu har han fått en Malla ( inte alls förutsägbart) köpte mitt kar begagnat med fyra stora fiskar. Alla fick namn, nu har jag köpt till honor och har inte längre koll på vilken som är vilken. Råkade även få med ett yngel när jag köpte växter och hen mår fint och växer. Så mitt kar är lite hitte på med allt möjligt som flyttat in. Alla är dock Malawi ciklider förutom ynglet. Har fastnat för Discus och det blir nästa projekt. Men det blir efter detta kar har gjort sitt, tänkte spara till ett riktigt maffigt kar som är genomtänkt med rätt filter och ett riktigt bra system. OM jag orkar så länge, just nu är det trögt med döda fiskar och hittar inte problemet!
                    Juwel trigon 190 liter, nystartat. Här bor Venestus, Lombardoi, Socolofi och min mal Malte som är en Ancistrus.

                    Kommentar

                    • Anni71
                      • March 2014
                      • 23

                      #11
                      Malte och Malla. hihi Gulligt!
                      Hoppas att du hittar vad det är som gör att dina fiskar dör! Jättetråkigt!
                      Jag är sugen på ett 100 liters sen med större variation på fiskar, har hittat fler som jag gillar. Men jag börjar med dessa och ser hur det går och läser på om vilka fiskar som passar ihop i ett större kar sen när Malte behöver större plats. Riktigt stora kar med mycket växter och fiskar i är hur fint som helst! Skulle också kunna tänka mig ett, som rumsdelare, när jag har plats för ett.
                      Vad spännande med ett oväntat yngel! Jag har tre små snäckor i karet som jag fick med mig när jag köpte växter. De är lite söta på nåt sätt när de snuttar på glaset, ser inga alger men antar att det finns nåt där som är smaskens för dem.

                      Kommentar

                      Arbetssätt...