Gråaktig "oljelik" hinna på vattenytan

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • TommySt

    • January 2014
    • 208

    Gråaktig "oljelik" hinna på vattenytan

    Imorgon är det 3 veckor sedan jag startade upp ett nytt 450-literskar.
    Har bara smugit igång med algätande fisk samt en hel del växter.
    För att skynda säkert och nå biologiska balansen.
    Jag kör oxå CO2-anl och har laddat med bottengödning (och sedan 1 vecka tillbaka även med PMDD).

    Ganska omgående efter uppstart så fick jag en gråaktig hinna på vattenytan.
    Först hade jag ena filtrets (Juwel) utblås riktat lite mer nedåt men har sen vridit upp det mer mot vattenytan.
    Den ett tag "kraftiga" hinna som var fallet har jag inte längre men en tunnare kvarstår.

    Jag undrar vad detta kan vara (kan inte minnas det fr tidigare uppstarter) och vad man kan göra åt det.
    Ngn sa bakterier men jag tvekar på det.

    Hinnan har en "oljeliknande struktur" och där utblåset når vattenytan så trängs den undan.
    Using Tapatalk
  • Jesper Broman
    • November 2012
    • 3445

    #2
    Proteinhinna kallas det och är ofarligt vad jag har förstått.
    Du har tänkt rätt som riktat utblåset uppåt för det hjälper en del.
    Det bästa sättet att bli av med hinnan som jag tycker är ytavrinning. Då försvinner den helt.
    Men du som kör med co2 ska ju akta så att du inte luftar ur gasen ur vattnet med utblåset uppåt.
    Men det har du säkert koll på

    Kommentar

    • Moving Waves
      • August 2010
      • 1403

      #3
      I gammal litteratur jag har sägs det vara gisseldjur. Tror själv inte riktigt på det där med protein från mat. Vad som funkar för mig är att lufta, spräcka ytspänningen. Kör man med co2 kan man ju alltid göra detta under natten, då finns inget behov av detta ändå.
      - - -
      540l Tanganyika, 375l SA/Växtkar, 105l SA/Svartvatten, 60l Tanganyika, 60l Asien

      Kommentar

      • åheim
        • April 2006
        • 13123

        #4
        Bildar gisseldjur en oljelik hinna menar du?
        Viva Leo Buscaglia

        Kommentar

        • Moving Waves
          • August 2010
          • 1403

          #5
          Min litteratur menar det, själv är jag inte insatt nog för att påstå något. Ställer mig tveksam till förklaringen att det beror på maten bara då jag fått hinna i kar där jag knappt matat (nystartat utan fisk).
          - - -
          540l Tanganyika, 375l SA/Växtkar, 105l SA/Svartvatten, 60l Tanganyika, 60l Asien

          Kommentar

          • Sleaper

            • September 2008
            • 2883

            #6
            Film på ytan kan ju uppstå då och då av olika anledningar. Hopplös att bli av med kan den också vara. Enda permanenta lösningen jag hittat är denna. http://www.youtube.com/watch?v=IXWjY6e4v0Y

            Låter skimmern gå en kvart morgon/kväll via klockströmbrytare för att alltid ha glasklar yta.

            Kommentar

            • Moving Waves
              • August 2010
              • 1403

              #7
              Ja en ytskimmer är en bra lösning. Har man en pump över kan man enkelt knåpa ihop ett hemmabygge också.
              Annars är guppys och mollys ganska bra mot (kanske vissa då) ythinnor också, de verkar gilla att äta vaddetnuär.
              - - -
              540l Tanganyika, 375l SA/Växtkar, 105l SA/Svartvatten, 60l Tanganyika, 60l Asien

              Kommentar

              • Bluewing

                • August 2012
                • 10522

                #8
                Den där prylen skall jag definitivt ha i mitt 180 med Co2. Har aldrig haft hinna innan, men med Co2 så har jag det i perioder. Har lagt undan en sådan Skimmer som ska installeras nästa vecka. Tack för det tipset.
                Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
                Juwel Lido 120

                Kommentar

                • Helene&Andreas
                  • January 2009
                  • 1336

                  #9
                  Den skimmern är grym!

                  Kommentar

                  • Jesper Broman
                    • November 2012
                    • 3445

                    #10
                    Jag har ytavrinning in i en filtermodul i stora karet. Fungerar perfekt det med

                    Kommentar

                    • Helene&Andreas
                      • January 2009
                      • 1336

                      #11
                      Ja Jesper det gör det verkligen! Är nästan ännu bättre! Däremot lite svårare att bygga en ytavrinning.

                      Kommentar

                      • Jesper Broman
                        • November 2012
                        • 3445

                        #12
                        Ursprungligen postat av Helene&Andreas
                        Ja Jesper det gör det verkligen! Är nästan ännu bättre! Däremot lite svårare att bygga en ytavrinning.
                        Ja det var därför som jag passade på i det akvariet där jag har moduler.
                        Ser ut att va en fiffig maskin det där. Visste faktiskt inte att det fanns sånna

                        Kommentar

                        • Helene&Andreas
                          • January 2009
                          • 1336

                          #13
                          Jodå den är både smart och fruktansvärt effektiv! Vet ett 1440 kar som en sådan sitter i och där är den väl i kanske lite för liten...

                          Kommentar

                          • Live2Ride
                            • January 2014
                            • 312

                            #14
                            Jag hade inte proteinhinna utan små partiklar hela vattenytan i mitt 720. Lånade en liknande från min handlare och på ca 2 timmar var hela ytan helt ren. Dom är verkligen grymma.
                            /Lars

                            Kommentar

                            • Mats_E
                              • March 2005
                              • 30

                              #15
                              Någon som vet vart man kan köpa en sådan 350?


                              Sent from my iPad using Tapatalk HD

                              Kommentar

                              Arbetssätt...