Problem med ph värdet i kranen

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • HelenLind
    • September 2012
    • 405

    Problem med ph värdet i kranen

    Ph värdet i vårt kranvatten har sjunkit så att fiskarna mår dåligt vid vattenbyte.
    Karen ligger på ca 7-7,5 och kranvattnet på 6,2.

    Hur ska jag lösa vattenbyte tills vi åtgärdat brunnen?
    Familjen fisksoppa
    Dotterns: 3*30l, 3*90l, 540l
    Mina: 120l, 312l, 500l
  • landora
    • March 2014
    • 8

    #2
    Det finns ph sänkande medel i akvarie affären. Annars kan man ha i torv i pumpen.

    Kommentar

    • Kjell Fohrman
      Administrator

      • December 2001
      • 48148

      #3
      Nja det är väl pH-höjande du vill ha eller?
      Tala om vad du har för fiskar och hur mycket vatten du byter, hur ofta du byter och vilket KH du har.
      Akvaristiska hälsningar
      Kjell
      Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
      Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

      Kommentar

      • simpson
        • July 2012
        • 666

        #4
        Ursprungligen postat av HelenLind
        Ph värdet i vårt kranvatten har sjunkit så att fiskarna mår dåligt vid vattenbyte.
        Karen ligger på ca 7-7,5 och kranvattnet på 6,2.

        Hur ska jag lösa vattenbyte tills vi åtgärdat brunnen?
        Med bikarbonat kan du få upp kH på vattnet och mest troligt följer pH med, definitivt om du har lite kalkhaltig inredning.

        Men vad har gjort att brunnen helt plötsligt har surt vatten? Kan det vara andra saker som får fiskarna att må dåligt? Kanske värt att kolla upp, och även för er egen skull.

        Kommentar

        • HelenLind
          • September 2012
          • 405

          #5
          Vi har praktbotia, scalarer, mosaikgurami, marmorgurami, ancistrus, metallpansarmalar, siamesiska algätare, rödmunstetror, kuhlii ålar, äppelsnäckor, stjärtfläcksrasbora, kolglödstetror, posthorns snäckor, kampfisk, guppy vanlig och endlers, svärdbärare, kardinaltetra, platy, svarta neontetror, körsbärsräkor, sandsnäckor och pakistanbotia fördelat på 10 kar.

          Vi byter 25% en gång i veckan

          Kh är 1,0

          Vi har lämnat vattenprov så det är inga andra fel på vattnet.

          På något vis måste jag höja ph på kranvattnet när jag byter. Blanda bikarbonat i hinkar är inte ett alternativ eftersom jag byter totalt 400 liter. Funderar på om det skulle kunna gå att använda ett ytterfilter med krossade snäckskal i korgarna som kranvattnet får gå igenom.

          Det sura kranvattnet ska åtgärdas med filter, men tills det är fixat måste jag hitta en lösning för att fiskarna ska må bra.
          Senast redigerad av HelenLind; 08 March 2014, 21:44.
          Familjen fisksoppa
          Dotterns: 3*30l, 3*90l, 540l
          Mina: 120l, 312l, 500l

          Kommentar

          • åheim
            • April 2006
            • 13124

            #6
            En påse bikarbonat i veckan kan du väl kosta på http://www.mathem.se/varor/bikarbona...0g-santa-maria
            Viva Leo Buscaglia

            Kommentar

            • Sleaper

              • September 2008
              • 2883

              #7
              pH på 6,2 kan inte vara något större problem för dom fiskar du beskriver, snarare tvärtom. Att det diffar en del vid vattenbyte kan heller inte spela någon större roll. Det gör det alltid när man kör high-tech och tillför CO2, då det lätt går från pH 6,3 till pH 7,2 vid vb utan problem. Så ev. problem har säkert någon annan orsak.

              Kommentar

              • åheim
                • April 2006
                • 13124

                #8
                Ett är ju att Kh endast är 1...
                Viva Leo Buscaglia

                Kommentar

                • HelenLind
                  • September 2012
                  • 405

                  #9
                  Om jag förstått det hela rätt så är ett lågt kh ett större problem än lågt ph. Lågt kh ger instabilt ph.

                  Om jag filtrerar kranvattnet genom något kalkhaltigt så stiger ju ph och det borde ju även kh göra
                  Familjen fisksoppa
                  Dotterns: 3*30l, 3*90l, 540l
                  Mina: 120l, 312l, 500l

                  Kommentar

                  • HelenLind
                    • September 2012
                    • 405

                    #10
                    Om man änvänder bikarbonat, kan man då hälla i det i koncentrerad form? Typ att jag löser upp rätt mängd i tex ett litermått och häller i det samtidigt som jag fyller på vatten.
                    Familjen fisksoppa
                    Dotterns: 3*30l, 3*90l, 540l
                    Mina: 120l, 312l, 500l

                    Kommentar

                    • Kjell Fohrman
                      Administrator

                      • December 2001
                      • 48148

                      #11
                      Jag tcker att man skall vara försiktig med bikarbonat eftersom det höjer åH så snabbt - tror mer på att i längden ha rejält med kalk i vattnet.
                      Sedan som redan nämnts så borde de flesta fiskar utan problem klara 6,2 - det är väl egentligen bara levandefödarna som vill ha högre och de är ju ganska tåliga.
                      Men buffringsförmångan är ju låg så det är vettigt att filtrerar över kalk
                      Akvaristiska hälsningar
                      Kjell
                      Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
                      Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

                      Kommentar

                      • Sleaper

                        • September 2008
                        • 2883

                        #12
                        Jepp, en bit kalk i akvariet borde vara lösningen för att stabilisera pH. Men pH verkar redan vara neutralt (7-7,5) i akvariet, så jag ser inte riktigt problemet..

                        Kommentar

                        • HelenLind
                          • September 2012
                          • 405

                          #13
                          Det bästa för fiskarna kanske helt enkelt är att strunta i veckans vattenbyte och hoppas att det går ganska fort att få ett kalkfilter installerat på vattenledningen. Sen borde mina problem vara fixade.

                          Har 2 kar med hög belastning, men till dem kan jag hämta vatten. Det är som tur är inte de stora karen.
                          Familjen fisksoppa
                          Dotterns: 3*30l, 3*90l, 540l
                          Mina: 120l, 312l, 500l

                          Kommentar

                          • HelenLind
                            • September 2012
                            • 405

                            #14
                            Ursprungligen postat av Sleaper
                            Jepp, en bit kalk i akvariet borde vara lösningen för att stabilisera pH. Men pH verkar redan vara neutralt (7-7,5) i akvariet, så jag ser inte riktigt problemet..
                            Problemet är nog att kranvattnet har ph 6,2 och kh 1, så det blir problem vid vattenbyte med svajigt ph
                            Familjen fisksoppa
                            Dotterns: 3*30l, 3*90l, 540l
                            Mina: 120l, 312l, 500l

                            Kommentar

                            • åheim
                              • April 2006
                              • 13124

                              #15
                              Ursprungligen postat av HelenLind
                              Problemet är nog att kranvattnet har ph 6,2 och kh 1, så det blir problem vid vattenbyte med svajigt ph
                              Det var lite därför jag tänkte på bikarbonat. Bereder du det i utbytesvattnet så höjer det kh och ph blixtsnabbt. Lite krångligt att bereda 400L vatten bara En stor tunna kanske som du fyller upp och bereder sen kör ut vattnet till karen med en cirkulationspump
                              Viva Leo Buscaglia

                              Kommentar

                              Arbetssätt...