Lätt dimma

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Live2Ride
    • January 2014
    • 312

    Lätt dimma

    Hej igen. Vill börja med att berömma alla med kunskaper som är duktiga på att besvara alla med mindre kunskapers frågor på forumet. Ni är guld värda :-).

    Nu till min fråga. Mitt 720l akvarium har varit igång sedan mitten på januari. Jag har ständigt en lätt dimma, lite mjölkaktig, i karet. Jag har dubbla ytterfilter(det ena med lavasten och det andra vet jag faktiskt inte vad det har i botten men blå filtermattor upptill iaf), en hel del växter(även om dom inte hunnit växa på sig än), fiskar som jag stoppat i med ca 10 åt gången för att akvariet ska få vänja sig mm.
    Vad skulle ni föreslå för lösning för mig? Efter massor av läsning så verkar det finnas en del alternativ t ex filtervadd, FFM, klarningsmedel mm. Jag tror inte det är infusorier för det blir aldrig någon tätare dimma utan bara en svag men ack så störande dimma. Kan tillägga att jag har lite proteinhinna(antar jag att det är) också som jag försökt få bort med att båda strålrören kraftigt krusar vattenytan. Detta trots att jag aldrig matar mer än vad som äts upp på ca 30 sek. Jag har 26 rödmunnar, 25 kardinaltetror och en segelfenspleco. Ska stoppa i mer fisk sen men tänkte först försöka få bort dimman.

    Tacksam för svar // Lars.
    Senast redigerad av Live2Ride; 03 March 2014, 14:34.
    /Lars
  • Likan
    • April 2012
    • 2611

    #2
    Lätt dimma

    Hej! Tyvärr kan jag inte hjälpa dig med din fråga. Däremot reagerade jag på sista stycket och vill i välmening tipsa om att malen behöver tabletter och inte bara tex flingfoder. Nu vet jag inte om den redan får det eller ej men om inte så vet du nu. Granulat funkar det med, bara det hinner falla till botten. En del glömmer bort att fiskarna i bottenskiktet s.a.s. behöver "egen" mat. Så de inte svälter.

    Hoppas att du får hjälp med din fråga.
    450l, 350l, 125l, 54l och 45l. Fokus på malar, tillsammans med gott & blandat.

    Kommentar

    • Live2Ride
      • January 2014
      • 312

      #3
      Det har du så rätt i. Den får mat den också :-).
      /Lars

      Kommentar

      • Live2Ride
        • January 2014
        • 312

        #4
        Bump :-)
        /Lars

        Kommentar

        • Live2Ride
          • January 2014
          • 312

          #5
          Har varit hos en utav våra lokala akvariehandlare och han trodde det berodde på bakteriefloran inte kommit igång fullt ut så jag testar med sån där start upp bakterie på flaska.
          /Lars

          Kommentar

          Arbetssätt...