Högre KH efter tillsatt co2

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • rollet
    • January 2014
    • 13

    Högre KH efter tillsatt co2

    Mitt KH från kranen är 3 och PH 8. Nu när jag börjat med mäsk så har PH sjunkit till 6,8 men KH har höjts till 11.

    Har testat vattnet ett par ggr förut innan jag började med mäsk. Då låg alltid KH på 3 och PH mellan 7,5-8.

    Testet jag använder är JBLs dropptest. Karet är på 30l.
    Skillnaden mellan gamla och nya mätningar är att jag börjat med mäsk samt flyttat bort all fisk (bara växter).

    Ser samma tendens i mitt större kar 240l. KH har höjts och PH sänkts. Dock ej lika drastiskt dom i växtkaret.

    Vad händer?
  • Sleaper

    • September 2008
    • 2883

    #2
    CO2 höjer inte KH. Finns något kalkhaltigt matr. i akvariet.

    Kommentar

    • petnym
      • May 2002
      • 5028

      #3
      CO2 borde i teorin kunna lösa kalk som finns i tex gruset så att KH stiger (mer än utan CO2-tillsats)... (Det är så en kalciumreaktor för saltvattensakvarium fungerar).
      Gräset är grönare på andra sidan glaset...
      Hemsida - Akvarium - Djurparker - CO2 - Blogg - AkvarieWiki
      Mina tidigare och nuvarande akvarium: 2 meter växtakvarium - Åttakantigt växtakvarium - Räk-kub - Regnskogsterrium - Ikuben (salt) - 1000 liter salt

      Kommentar

      • Einarsson
        • May 2012
        • 2956

        #4
        Har du egen brunn eller kommunalt vatten?
        350L Diskus

        Kommentar

        • rollet
          • January 2014
          • 13

          #5
          Kommunalt vatten. Ja, det kan ju vara så enkelt att PH-sänkningen kan ha utlöst kalk som kan finnas i gruset.

          I 30litarn är det vet jag inte vad det är för grus, men i 240litarn är det endast rådasand (ej kalkhaltig). Ska kolla KH igen i båda kar, återkommer.

          Kommentar

          • rollet
            • January 2014
            • 13

            #6
            30l: PH 7 och KH 13 (finns en hel del vita gruskorn i gruset, säkert kalk).

            240l: PH 6,6 och KH 3.

            Tack för hjälpen, det förklarade varför KH höjdes i 30litarn.

            Men betyder det att jag har cirka 52ppm co2 där i?
            Det växer iofs kolossalt fort, dock bara ett 11w 6500k rör.

            Kommentar

            • Sleaper

              • September 2008
              • 2883

              #7
              Märkte av detta fenomen i ett scape jag hade med mycket sten av typen "minilandskap" (seiryu stone) och CO2. Därav frågan om kalkhaltigt material. Dock uppmätte jag bara en höjning av KH med en enhet, alltså värdet gick från KH3 till KH4. Mängden kalk i seiryu stone kanske inte är så stor.

              Kommentar

              Arbetssätt...