Mjölkaktigt vatten i nystartat kar

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Petpark
    • February 2014
    • 18

    Mjölkaktigt vatten i nystartat kar

    Jag köpte ett nytt akvarium förra helgen. Jag satte upp det i söndag (fyra dagar sen) och fyllde det med vatten. I karet har jag en del växter som jag inhandlade samtidigt samt en vit sten (med håligheter, troligtvis kalksten) och två trärötter. Som bottengrus har jag ett gråsvart grus. Allt är köpt i Zooaffären. Akvariumet är ett Juwel på 240 liter med Juwels invändiga filter (kapacitet 600l/min) samt två lysrör i rampen på 54 w/st. Det simmar inga fiskar i vattnet ännu.

    Nu till mitt problem. Vattnet ser mjölkaktigt ut. Tittar man från ena gaveln igenom akvariet så ser man inte till andra gaveln. Vad kan detta bero på? Någon som vet? Jag har hällt i bakteriekultur (Happy life) enligt rekommendation, 20 ml vid två tillfällen hittills. Ljuset har stått på från 07-22. Gruset tvättade jag för hand tills fingrarna värkte, minst en trekvart :0)

    Jag har startat akvarium förr men inte av denna storlek och har aldrig haft problem innan.
    Tacksam för svar // Peter
    Senast redigerad av Petpark; 21 February 2014, 08:30.
  • Mr Woods
    • March 2013
    • 3409

    #2
    Välkommen!

    Vad jag förstår så består väl sådana medel som Happy Life till största del av vatten och mineraler, som grumlar vattnet, men funkar bra som substrat för bakterier?
    Jag har läst en mail-korrespondens, där ett annat välkänt företag förklarar att medlet "innehåller mineraler. Inga kemikalier, bakterier, enzymer, eller andra organiska ämnen.".
    Vattnet klarnar ju efter ett tag. Lite tålamod bara!

    Kommentar

    • flygrc
      • June 2006
      • 2755

      #3
      Tänk på att 15h belysning gynnar algerna. Så här i början hade jag nöjt mig med 10h. Kör med filtervadd i toppen på filtret som du byter/tvättar ofta. Fyra dagars dimma låter mycket. Blev det grumligt av "bakterierna"?
      https://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=159029
      Nr 11.. Infinity 153, 900 l blivande SA.

      Kommentar

      • Petpark
        • February 2014
        • 18

        #4
        Ursprungligen postat av flygrc
        Tänk på att 15h belysning gynnar algerna. Så här i början hade jag nöjt mig med 10h. Kör med filtervadd i toppen på filtret som du byter/tvättar ofta. Fyra dagars dimma låter mycket. Blev det grumligt av "bakterierna"?
        Hej flygrc och Mr Woods

        Tack för era svar.
        Nej, jag kan inte påstå att det var bakterierna som "mjölkade" till vattnet. Det har snarare varit mjölkigt hela tiden. Jag tänkte åka in och köpa de första firrarna idag. Några svärdbärare får det bli. Kan ju passa på att köpa lite filtervadd då också. Jag får väl ha lite tålamod som du skrev flygrc och vänta nån vecka och sätta timer på belysningen. // P

        Kommentar

        • flygrc
          • June 2006
          • 2755

          #5
          Jag undrar om det kan vara infusorier men det är det säkert någon som kan svara på.
          https://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=159029
          Nr 11.. Infinity 153, 900 l blivande SA.

          Kommentar

          • simka
            • November 2013
            • 326

            #6
            Hej och välkommen till forumet!

            Klurigt det där med mjöligt vatten som inte lägger sig. Mitt råd är att ge det tid och ha tålamod. Jag sköljde min sand otroligt mycket - men inser nu att det ändå var för lite. Så det kan vara så att det behövde sköljas lite till?

            Jag hade också mycket mjöligt vatten under första veckan/veckorna i mitt 180L med korallsand och 30kg vit hålsten. Min erfarenhet är att den vita stenen mjölkar ordentligt i början. Kunde "skrapa" lite med fingrarna på stenen i vattnet och se hur det blev vitgrumligt. (trots att jag skrubbat stenen innan..)

            Hur som är det bara att ta det lugnt och se om tid kan lösa ditt problem, nu när akvariet redan är igång.

            Lycka till!
            450L Malawi - Pågående projekt
            180L Malawi - Avvecklat
            60L Rasboror & tetror - Avvecklat

            Kommentar

            • Petpark
              • February 2014
              • 18

              #7
              Tack för råden och mottagandet på forumet. Tålamod verkar vara A & O. Köpte några fiskar igår tillsammans med lite filtervadd iallafall. Tryckte ner lite vadd på toppen av filtret. Tycker att det blivit något bättre redan (kan i.o.f.s vara önsketänkande). Tetrorna verkar också trivas. Jag återkommer i ämnet. // P

              Kommentar

              • Petpark
                • February 2014
                • 18

                #8
                Nu har akvariet varit igång i två veckor och mjölkigheten har lagt sig. Troligtvis var det sanden som ställde till det. Jag la i filtervadd i filtret och minskat på ljuset under dagtid. Har iallafall befolkat karet med några fler firrar och de ser ut att trivas alldeles utmärkt. //P

                Kommentar

                • simka
                  • November 2013
                  • 326

                  #9
                  Skönt att det löst sig, tålamod är otroligt svårt men det brukar löna sig! Filtervadd brukar göra susen, men det behöver inte bytas varje vecka som Juwel gärna vill. Bara att tvätta och skölja under rinnande vatten (obs endast vatten!) Går att göra många gånger. Kastar inte mina förrän vaddet 'slitits' ut. Mina håller ca 3-4veckor.

                  Vill slå ett slag för att du uppdaterade tråden med ditt resultat - kul läsning plus att vi andra får återkoppling på våra råd, tack!

                  /Simon
                  450L Malawi - Pågående projekt
                  180L Malawi - Avvecklat
                  60L Rasboror & tetror - Avvecklat

                  Kommentar

                  • flygrc
                    • June 2006
                    • 2755

                    #10
                    Då är du inne i en roligare period när karet börjar komma mer till sin rätt
                    Jag köper billig vadd, 50 för ett halvt kilo och slänger var gånger men det är nog bara för jag inte orkar stå och skölja...
                    https://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=159029
                    Nr 11.. Infinity 153, 900 l blivande SA.

                    Kommentar

                    • simka
                      • November 2013
                      • 326

                      #11
                      Ursprungligen postat av flygrc
                      Då är du inne i en roligare period när karet börjar komma mer till sin rätt
                      Jag köper billig vadd, 50 för ett halvt kilo och slänger var gånger men det är nog bara för jag inte orkar stå och skölja...
                      Låter intressant! Är det matta eller lös vadd? (typ som det här: http://www.guldfisken.se/beta/catalo...17423eabd1eca8 )
                      450L Malawi - Pågående projekt
                      180L Malawi - Avvecklat
                      60L Rasboror & tetror - Avvecklat

                      Kommentar

                      • flygrc
                        • June 2006
                        • 2755

                        #12
                        Ursprungligen postat av simka
                        Låter intressant! Är det matta eller lös vadd? (typ som det här: http://www.guldfisken.se/beta/catalo...17423eabd1eca8 )
                        Ja lös vadd, frakten ligger på 9 euro så det behövs handlas lite mer för att bli riktigt lönsamt.
                        https://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=159029
                        Nr 11.. Infinity 153, 900 l blivande SA.

                        Kommentar

                        • Petpark
                          • February 2014
                          • 18

                          #13
                          Filtervaddet jag köpte var precis av den typen ni har hänvisat till i era länkar. Det verkar göra susen iallafall. Tack än en gång för råden jag fått // P

                          Kommentar

                          Arbetssätt...