pH och andra värden?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • DocBeer
    • January 2014
    • 19

    pH och andra värden?

    Jag har ett 150-liters akvarium med temp ca 25-26 gr som för någon vecka sedan drabbades av något som utrotade samtliga mina 8 guppy och en dvärggurami på tre dagar. Övriga fiskar (neontetror, dvärggurami, leopardpansarmalar, svärdbärare, ancistrus och kinesisk algätare) mådde utmärkt genom alltihop. Nitrit och nitrat med dropptest var då låga.
    När allt var över beställde jag ett av Tetras set med fler vattenanalyser för att se om det finns något jag kan göra för att förhindra massdöd igen. Resultaten av dagens testning är som följer:

    GH 6 (normvärde enligt Tetras testmanual 6-10)
    KH 6,5 (3-10)
    pH 8,0
    NO2 <0,3 mg/L
    NO3 ca 12,5 mg/L
    CO2 avläst från tabell ca 2,0 mg/L (normvärde ca 5-10)

    Jag tycker att pH 8,0 verkar lite i överkant? Har ni synpunkter på min vattenkemi och vad kan jag i sådana fall göra åt saken?

    Tack på förhand!
  • Sleaper

    • September 2008
    • 2876

    #2
    Låter som förgiftning av nåt slag. pH 8 dödar ju inte i sig. Nytt inredningmatr. eller liknande?

    Kommentar

    • DocBeer
      • January 2014
      • 19

      #3
      Tja, det var inget nytt material i akvariet i alla fall. Det viktigaste är ju att fiskdöden upphörde.

      Nu är jag mest nyfiken på vattenkemin. Jag tycker det verkar ok, men jag är nyfiken på vad ni andra tycker. Är GH 6 och pH 8,0 ok?

      Kommentar

      • Sleaper

        • September 2008
        • 2876

        #4
        Ok för vadå? För fiskarna är ju inte totalhårdheten och pH 8 något större bekymmer.

        Kommentar

        • flygrc
          • June 2006
          • 2755

          #5
          Det beror på val av fiskar men de flesta fiskar kan anpassa sig.
          Ph 8 är inte så ovanligt, själv har jag 8,2 när jag inte kör med kolsyra, Malaw tex ska ha 8,2
          GH är inget som det skrivs så mycket om, har själv ca det tredubbla och det funkar för de fiskarna jag valt.
          Kh är det som det skrivs mest om , mycket för det är den som speglar sig för Ph och används när du styr CO2
          Vid ökande Ph (från under 7)kan du få ammoniak vilket dödar fiskar och det syns inte i nitrit testet.
          NO3 är helt ok, ska för växter ligga där ungefär.
          NO2 är på gränsen.

          Du kan läsa på dig lite här


          Vill du verkligen fördjupa dig i vattenkemi så rekommenderar jag dig att söka i ämnet på Planswap.
          https://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=159029
          Nr 11.. Infinity 153, 900 l blivande SA.

          Kommentar

          • flygrc
            • June 2006
            • 2755

            #6
            Såg i dina fisklista att du har väldigt blandat behov för dina fiskar, med tanke på vilka fiskar som strök med så kan jag inte se ett ph samband. Det jag kan se är eventuell avsaknad av salt gjorde de som är mest vana vid salt känsligast.
            Guppy har jag varit med om att de strök med vid sämre vatten/filtrering.
            https://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=159029
            Nr 11.. Infinity 153, 900 l blivande SA.

            Kommentar

            • DocBeer
              • January 2014
              • 19

              #7
              Tack flygrc!
              Jag tillsatte tre msk salt (i 125 liter) när fiskarna börjat dö, på inrådan av andra här på forumet. Vad menar du med att NO2 är på gränsen? Mitt testkit från Tetra går inte lägre - det slog i botten. Det kan väl inte vara för lågt?
              Tack för länktipsen. Ska läsa på!
              Senast redigerad av DocBeer; 19 February 2014, 20:46. Anledning: Felstavning

              Kommentar

              • flygrc
                • June 2006
                • 2755

                #8
                Bra med Nitriten , den ska vara 0, men 0,3 PPM : mg/liter är på gränsen
                https://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=159029
                Nr 11.. Infinity 153, 900 l blivande SA.

                Kommentar

                • DocBeer
                  • January 2014
                  • 19

                  #9
                  Ursprungligen postat av flygrc
                  Bra med Nitriten , den ska vara 0, men 0,3 PPM : mg/liter är på gränsen
                  <0,3 är detsamma som "mindre än 0,3" dvs omätbart lågt (med Tetras mätkit). Kan ju iofs vara 0,29 men det kan också vara 0,0. Borde jag söka efter ett annat dropptest som går lägre? JBL?

                  Kommentar

                  Arbetssätt...