Fiskdöd ! Hilfe!

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Fissure
    • July 2013
    • 153

    Fiskdöd ! Hilfe!

    Hejsan allesammans, några av er kanske har sett i min projekt tråd vad jag har för kar och fisk. Finns en länk dit i signaturen om ni vill ha den infon.
    Nu till problemet. Har haft en hel del döda fiskar nu senaste 2-3 veckorna. Det känns som att något inte stämmer men jag kan inte heller hitta något fel/problem.

    Har inte haft några fiskar som dött förrens för ca 3 veckor sedan. 4 st skalarer och 5 st diskusar fick flytta in i karet.
    Vi märkte rätt snabbt att den minsta skalaren inte åt något alls. Det pågick i en vecka och vi mer eller mindre bara vänta på att den skulle stryka med. Istället dog den näst största skalaren och den minsta börja äta lite smått på flingfoder igen. Denna veckan har tre fiskar dött varav 2 st idag. Först hittade jag min fina MacMasteri hane död vid ytan, han hade inte synts till lika mycket på senaste men trodde det va för att mitt andra Apisto par höll på att leka i ena hörnan. Idag när jag kom hem hade den minsta skalaren strukit med och låg fastkilad i bottentäckarna. Nu på kvällen när jag satt och glodde lite på TVn såg jag att min Apistogramma Cacatuoides var väldigt stilla tog en närmare titt och såg att han va död, även han nerborrad i bottentäckarna. Måste precis ha dött då han hade sina färger kvar. Han såg frisk ut bara några timmar innan och åt med de andra.
    Mätte i panik mina vattenvärden nu precis men både NH4 och NO2 värdena vara under 0,1, syrenivån var högre än vad som skalan gick och mycket mer har jag väl inte att mäta som kan ha med det att göra?
    Har tittat över alla fiskar men kan inte se att någon skulle vara sjuk eller liknande? Kan det vara den nu största Apistohanen som trackat ihjäl dem? Han har blivit rätt så aggresiv och vaktar sin hona bestämmt, dock håller han sig på vänsta sidan av karet. Diskusar, skalarer och fjärilar växer och ser ut att må bra?
    Vet inte riktigt vad jag ska ta mig till nu.

    Vill även tillägga att det ända jag kan komma på skulle kunna vara orsaken är att jag har haft CO2 tapp två gånger under denna perioden. Tuben tog slut hastigt som attans och PHt stack från 6,8 till 7,8 under 2 dagar och nu sist här så hade jag inte tillräckligt med vätska för att kalibrera kontrollern och den vägrade att gå förbi kalibreringen och renderade utrustning oanvändbar. Det är fixat nu en dag senare och den är igång igen, samma sak då från 6,8 till 7,6 ungefär. Kan det vara de snabba svängningarna som orsakat det?
    Senast redigerad av Fissure; 17 February 2014, 23:37.
    Projekt : Rötter (450L Omstart)
    Sällskapsakvarium 450L (Avslutat)
  • Henrik_A
    • August 2010
    • 146

    #2
    Snabba ändingar i ph är skadligt, men tycker nog att fiskarna borde klara det eftersom det tar ett tag för karet att höja upp det en hel enhet.
    Tror nog mer på amoniak.

    Kommentar

    • Fissure
      • July 2013
      • 153

      #3
      Ursprungligen postat av Henrik_A
      Snabba ändingar i ph är skadligt, men tycker nog att fiskarna borde klara det eftersom det tar ett tag för karet att höja upp det en hel enhet.
      Tror nog mer på amoniak.
      Tänkte också i de banorna men som sagt testade NH4 mängden och den matcha den lägsta färgen på kartan (typ genomskinligt gult) står <0,1 i den. Ska testa om imorgon för säkerhets skull.
      Projekt : Rötter (450L Omstart)
      Sällskapsakvarium 450L (Avslutat)

      Kommentar

      • Henrik_A
        • August 2010
        • 146

        #4
        Kör du NH4 test så kollar du amonium vilket det blir i ph under 7 detta är inte alls lika farligt som NH3 amoniak vilket det blir i ph över 7 vilket du har haft när fisk dött för dig.
        Är rätt säker nu på att det är amoniak som tagit död på dina fiskar.

        Kommentar

        • Fissure
          • July 2013
          • 153

          #5
          Ursprungligen postat av Henrik_A
          Kör du NH4 test så kollar du amonium vilket det blir i ph under 7 detta är inte alls lika farligt som NH3 amoniak vilket det blir i ph över 7 vilket du har haft när fisk dött för dig.
          Är rätt säker nu på att det är amoniak som tagit död på dina fiskar.
          Jahap så kan det gå när man inte läser ordentligt på testerna. Vad kan för hög amoniak halt bero på då?
          Projekt : Rötter (450L Omstart)
          Sällskapsakvarium 450L (Avslutat)

          Kommentar

          • åheim
            • April 2006
            • 13110

            #6
            Man ska också komma ihåg att co2 är ett potent gift som du tillför karet, används ju flitigt vid grisslakt te.x. Fisk klarar inte hastiga svängningar i PH och sänker co2 PH väldigt mycket så avstannar också nitrifieringen i karet och filtret.
            Viva Leo Buscaglia

            Kommentar

            • Fissure
              • July 2013
              • 153

              #7
              Jag vet inte själv hurvida 1 ph enhet är mycket eller lite. Tycker bara det är märligt att de flesta firrarna verkar må hur bra som helst. Särkskilt då fjärilar och MacMastery ynglena som borde vara känsligast?

              Vet inte om jag ska göra något speciellt eller bara göra mitt planerade vattenbyte imorgon och köra på som vanligt?
              Projekt : Rötter (450L Omstart)
              Sällskapsakvarium 450L (Avslutat)

              Kommentar

              • Henrik_A
                • August 2010
                • 146

                #8
                Kör du på som vanligt, men se till att du har kolsyra så ph inte ger sig iväg.

                Du skulle iofs. kolla upp vad du har i karet som gör att ph ökar så fort, har du neutralt grus samt inredning så bör ju ph ligga rätt stadigt, finns något som buffrar upp ditt vatten rejält (KH).

                Kommentar

                • Fissure
                  • July 2013
                  • 153

                  #9
                  Ursprungligen postat av Henrik_A
                  Kör du på som vanligt, men se till att du har kolsyra så ph inte ger sig iväg.

                  Du skulle iofs. kolla upp vad du har i karet som gör att ph ökar så fort, har du neutralt grus samt inredning så bör ju ph ligga rätt stadigt, finns något som buffrar upp ditt vatten rejält (KH).
                  Japp, får skaffa en mindre tub som får agera backup när den stora fylls på.
                  När det kommer till KH så har jag också funderat på vad det är som ökar det så mycket. Har engelskt sjösten, några större stenar, en fejkrot och två "mangrove" rötter. Ur kranen är PHt 8,0 och KH ca 5-6. I karet så sticker som sagt PHet upp rätt snabbt till nästan 8 trots att det har varit igång ett bra tag. KHet i karet ligger alltid runt 11-12.

                  Skulle ju vilja ligga på ett PH strax under 7, typ 6,8 eller något sådant men för att få ner PHet så mycket med den KHn så måste man kötta på rätt bra med CO2 och det är kanske inte heller så jäkla bra. Ska jag följa diagramet till JBLs kontroller så bör man ligga på PH 7,5-7,6 när man har en KH på 12. Frågan är om jag ska försöka sänka KHet? Hur gör man det egentligen och sticker inte det bara tillbaks om där är något i karet som höjjer det?
                  Pratade med Peter på akvarietjänst och han varna mig för kranvattnet i skåne/malmö just för att det har rätt så lågt KH så PH kan krasha om man har otur. Så när jag såg att det var mycket högre i mitt kar tänkte jag först att det var jättebra men börjar förstå att jag kanske kör på med för mycket Co2 i karet nu?
                  Men som sagt PH runt 6,8 vill jag ligga iomed att jag bara har sydamerikanska fiskar :/
                  Projekt : Rötter (450L Omstart)
                  Sällskapsakvarium 450L (Avslutat)

                  Kommentar

                  • Henrik_A
                    • August 2010
                    • 146

                    #10
                    Engelsk sjösten där har du ditt problem, hoppas att du inte har kalksten.
                    KH styr ju som sagt ph, med co2 så får du ju ner ph till det du önskar.
                    Man kan säga att man kan buffra vatten åt båda håll.
                    Dvs. man kan köra stabilt vatten med lågt ph likaväl som med högt ph (iofs. lättare med högt ph), tycker nog att Peter på akvarietjänst som verkar vara personen du handlar av ska kunna förklara samt ge dig tips på hur du ska gå tillväga.
                    Annars får du själv läsa på lite om vatten, vilket jag anser att man alltid ska göra när man har akvarium som hobby.
                    Osmos använder jag själv och anser att det är överlägset allt annat, då man kan skapa det vatten man önskar dock inget man behöver för att köra ett vanligt akvarium om man inte har väldigt dåligt vatten i kranen. dvs högt kh annars räcker aktivt kol.

                    Hoppas att det inte är akvariebutiken som sagt att du ska använda det gruset till ditt sydamerika.

                    Kommentar

                    • Henrik_A
                      • August 2010
                      • 146

                      #11
                      Du lär spara mycket co2 om du tar bort allt kalkhaltigt i akvariet.

                      Kommentar

                      • Fissure
                        • July 2013
                        • 153

                        #12
                        Vad för substrat borde man köra till sydamerikanska ciklider då?
                        Jag fick tipset av akvarieaffären men då va inte tanken att enbart köra sydamerikanskt så den engelska sjöstenen skulle vara ett bra allround grus, vilket det säkert är också. Har några större stenar i karet också, tror inte någon av dem är kalksten, ser inte så ut iaf. Att byta allt mitt bottengrus känns inte aktuellt just nu då jag har ett rätt kraftigt igenväxt kar och vet inte riktigt hur jag skulle kunna lösa förvaring av fiskar och växter medans karet planteras om?
                        Projekt : Rötter (450L Omstart)
                        Sällskapsakvarium 450L (Avslutat)

                        Kommentar

                        • Shepard

                          • March 2003
                          • 13992

                          #13
                          De flesta sydamerikanska ciklider lever nog över sand eller lerbotten. Grus känns mer som det hör hemma i forsbiotoper. Personligen tycker jag sand är snyggare än grus, och det underlättar för fiskar som gillar att rota i botten efter mat. Har även förstått det som att det är bättre för växterna. Vanlig akvariesand innehåller nog heller ingen kalk.
                          "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
                          Min profil
                          Mitt galleri

                          Kommentar

                          • Fissure
                            • July 2013
                            • 153

                            #14
                            Ursprungligen postat av Animaniac
                            De flesta sydamerikanska ciklider lever nog över sand eller lerbotten. Grus känns mer som det hör hemma i forsbiotoper. Personligen tycker jag sand är snyggare än grus, och det underlättar för fiskar som gillar att rota i botten efter mat. Har även förstått det som att det är bättre för växterna. Vanlig akvariesand innehåller nog heller ingen kalk.
                            Jahapp då får man ta sig en funderare om hur man skall gå till väga om man ska göra en eventuell rescape av karet då. Usch får rysningar (njuter) bara jag tänker på hur mycket jobb det kommer vara :P
                            Projekt : Rötter (450L Omstart)
                            Sällskapsakvarium 450L (Avslutat)

                            Kommentar

                            Arbetssätt...