Vattentemp, lite väl varmt i akvariet, åtgärd?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Erikderek
    • March 2013
    • 718

    Vattentemp, lite väl varmt i akvariet, åtgärd?

    Ikväll när vi kom hem så skulle jag koppla in ett innerfilter i mitt stora akvarium (innerfiltret skall gå i ett nytt projekt). Jag tyckte vattnet kändes "varmt" så jag mätte temperaturen och ytvatten var 27,3 grader och i nedre tredjedelen var det 30,7. Normaltemp i mitt akvarium är 26-26,5 grader. Jag stängde genast av doppvärmaren (som var "aktiv"!) och tog av täcklocken. Fiskarna (Malawi och malar) visar inga tecken på att vara påverkade och precis innan jag "kände" på vattnet så matade jag dem och alla åt med god aptit.

    Nu till min fråga, bör jag göra ett vattenbyte för att få ner temperaturen, eller räcker det att jag låter akvarievattnet kyla ner sig av sig själv?

    EK
    Vardagsrum akvariet - Malawi
    Projekt; Ny generation - SA
  • Bluewing

    • August 2012
    • 10522

    #2
    Förutsatt att din temp visar korrekt temperatur (det kan skilja flera grader) och det verkar som om fiskarna mår ok skulle jag låte det få kyla ner sig av sig själv.
    Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
    Juwel Lido 120

    Kommentar

    • Erikderek
      • March 2013
      • 718

      #3
      Bluewing, uppfattat, det är vad jag lutar åt också. Min termometer är kökstermometer från Sunartis, och den är (eller har varit i iallafall) väldigt pålitlig.

      EK
      Vardagsrum akvariet - Malawi
      Projekt; Ny generation - SA

      Kommentar

      • åheim
        • April 2006
        • 13126

        #4
        Väldigt märkligt att det skiljer 3,4gr i ett akvarium med cirkulation? Jag har aldrig lyckats mäta nån skillnad. Om vatten nu ändå skiktar sig pga av tempskillnader så är det ju ändå mer märkligt att ditt varma vatten var i bottenskiktet???
        Viva Leo Buscaglia

        Kommentar

        • Erikderek
          • March 2013
          • 718

          #5
          Jag får skaffa en till termometer imorgon och kontroll mäta, det stör mig ganska mkt det här med temperaturen och termometern. Jag vet inte om det kan bero på att termostatdelen på doppvärmaren är nedtill, men samtidigt så stiger ju värme uppåt...

          EK
          Vardagsrum akvariet - Malawi
          Projekt; Ny generation - SA

          Kommentar

          • åheim
            • April 2006
            • 13126

            #6
            Ja precis, det är nåt som inte stämmer här. Jag brukar doppa ner sensorn på en inne/ute termometer ibland för att kontrollmäta, dem mäter upp snabbt och är oftast väldigt tillförlitliga
            Viva Leo Buscaglia

            Kommentar

            • KJE
              • August 2013
              • 1066

              #7
              Jag kör med tre olika termometrar, en inne/ute-termometer med digital display där jag silikonat in sensorn i en klump med silikon för vattentäthet och sen två vanliga akvarietermometrar, en på varje sida...inbillar mig att det ger rättvisande värden när man har tre stycken
              Min projekttråd: https://www.zoopet.com/forum/forum/-...rikansk-biotop

              Kommentar

              • Erikderek
                • March 2013
                • 718

                #8
                Idag köpte jag en analog akvarietermometer. Dock verkar min doppvärmare fått sig ett spel och slår inte av värmen, jag satte igång den i morse för att prova. Den är ca 7 månader gammal vilket innebär att det blir att reklamera den.

                EK
                Vardagsrum akvariet - Malawi
                Projekt; Ny generation - SA

                Kommentar

                Arbetssätt...