Osmos

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Fabhellmyrs
    • February 2014
    • 2

    Osmos

    Hej, jag är ny på forumet och är på gång att starta ett saltvattensakvarium men jag undrar vad en osmos är, jag har förstått att den skall rena vattnet men jag undrar om den måste vara inkopplad på en kran hela tiden eller bara när man fyller på akvariumet?
  • heba
    • September 2013
    • 847

    #2
    En osmosanläggning kopplar du till kranen och använder antingen när du byter vatten i karet, eller bara fyller på avdunstat vatten. Du behöver inte ha den ikopplad hela tiden utan kan ha en snabbkoppling som du kopplar på då du skall "göra" vatten.
    Du kan tappa upp vattnet på dunkar och försluta väl och ha stående länge/månader.
    Osmos i saltvattensammanhang innebär att du renar vattnet - nästan som destillerat - från organiska ämnen.
    /Helene

    180 liter växt- räk- och guppykar samt 275 liter SA-inspirerat.

    Kommentar

    • Fabhellmyrs
      • February 2014
      • 2

      #3
      Nu kom jag på en till fråga.... Det är väll så att man fyller akvariumet med osmosvatten och sen tillsätter salt?
      hur ofta skall man byta vattnet i akvariumet?
      det akvariumet jag funderar på att skaffa är ett 140L Aqua medic

      Kommentar

      • petnym
        • May 2002
        • 5028

        #4
        När akvariet är igång gör man oftast delvattenbyten på 10-20%. Då får man blanda nytt saltvatten bredvid akvariet, som man sen låter blanda (luftar) under några timmar / något dygn innan man gör vattenbytet i akvariet.

        En osmos (själva apparaten) mår inte bra att torka ut, så man bör använda någorlunda regelbundet... Du har även användning av den för att tillverka vatten som du fyller på vid avdunstning.
        Senast redigerad av petnym; 12 February 2014, 07:12.
        Gräset är grönare på andra sidan glaset...
        Hemsida - Akvarium - Djurparker - CO2 - Blogg - AkvarieWiki
        Mina tidigare och nuvarande akvarium: 2 meter växtakvarium - Åttakantigt växtakvarium - Räk-kub - Regnskogsterrium - Ikuben (salt) - 1000 liter salt

        Kommentar

        Arbetssätt...