Testkit?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Juni
    • February 2014
    • 613

    Testkit?

    Behöver köpa tester av olika slag. Vill ha tips på om det finns startkit eller några tester man ska börja med?
    Juwel trigon 190 liter, nystartat. Här bor Venestus, Lombardoi, Socolofi och min mal Malte som är en Ancistrus.
  • KristianE
    • April 2012
    • 1443

    #2
    Finns kit från både SERA och JBL (säkert från andra tillverkare också).
    Jag har en större väska från SERA men den behövs kompletteras med minst ett finare pH-test då det som finns med inte är speciellt känsligt (har för mig att det är steg på 0.5 eller något liknande).

    Om man ska köpa lösa test beror det lite på vad man är ute efter när man testar. Ska man testa bara för att ge fiskarna en "överlevnadsbar miljö" så räcker det ju oftast med ett test för nitrit.
    Ska du testa för att se vad du har för co2nivåer så måste du ha pH och Kh.

    Rent generellt så är det ju så att så länge man kör odlade fiskar så duger dom flestas kranvatten alldeles utmärkt, det kan då vara lämpligt att ha nitrit test i uppstarten om man inte är så erfaren.
    Har man däremot känsliga vildfångade fiskar så är det ju en helt annan femma, framförallt när man behöver börja mixtra rejält med vattnet (vilket är en vetenskap i sig).
    //Kristian
    Följ mitt 1440l SA projekt på
    http://www.zoopet.com/forum/showthre...=152415&page=2

    Kommentar

    • Ken Olofsson
      • November 2006
      • 8014

      #3
      När man startar upp första gången så är det nog bara nitrittest man behöver.

      KH/PH/allt annat är bara krafs.

      Det som är viktigast för alla fiskar är att vattnet är STABILT.

      Det spelar för 99% av alla fiskar ingen som helst roll att det är fel värde på ex PH.

      En fisk som enligt beskrivningen vill ha 6,5 i PH trivs lika bra i 7,5.

      Så länge man håller sig på 7,5 !!

      Det som är rena döden för fisk är att det svajjar med vattenvärdena.

      Så, hur får man det stabilt ?

      Jo, man sköter karet normalt. Inga konstiga tillsatser. Bara normalt 20-30% vattenbyte i veckan.

      Det är först när man skall ge sig på att odla VISSA fiskar som det börjar bli intressant med vissa värden.

      Ex noterade jag att när mina gamla scalarer gick i PH 8,0 så blev det färre överlevande yngel,
      jämfört med när jag tryckte ner det till 6,5.

      Men det var från ~200 yngel ner till ~150, så det är inte så farligt iaf.


      STABILT är det enda som gäller !
      Tycker jag, men jag har haft fel ganska många gånger förr, och med samma sannolikhet som att skatten skall betalas, så kommer jag förmodligen ha fel många gånger i framtiden oxå
      Ibland är jag : Ibland är jag: Men oftast är jag:

      Kommentar

      • Juni
        • February 2014
        • 613

        #4
        Hm, hålla stabilt! Samma råd som för äktenskap då då kollar jag nitrit, här ska inte odlas något på ett tag! För framtida frågor, vad Gör jag om ph balansen far upp och ner? Min handlare är emot allt vad medel heter och det känns ju sunt. Samtidigt vill jag ha en bra miljö för blötisarna!
        Juwel trigon 190 liter, nystartat. Här bor Venestus, Lombardoi, Socolofi och min mal Malte som är en Ancistrus.

        Kommentar

        • KristianE
          • April 2012
          • 1443

          #5
          PH svajar inte om du inte börjar mixtra med det. Visst det kan röra sig lite upp och ner pga växternas co2 upptag i vattnet men det är så pass lite att det inte spelar någon större roll.
          Om du nu mot förmodan skulle ha svajigt pH så hjälper det att höja Kh vilket gör att det blir stabilare. Finns specialmedel i zoobutiken annars har jag har för mig att det är bikarbonat man brukar använda (någon annan måste bekräfta detta då jag inte är 100 på detta).
          //Kristian
          Följ mitt 1440l SA projekt på
          http://www.zoopet.com/forum/showthre...=152415&page=2

          Kommentar

          • Ken Olofsson
            • November 2006
            • 8014

            #6
            PH svajjar bara om du har svajjigt vatten.

            Om du har normalt svensk kranvatten, som då inte är från egen brunn eller liknande, så håller det alltid mer eller mindre samma nivå.

            Om det inte händer en massa konstigheter i karet, ex massdöd av fisk eller liknande, så kommer ditt vatten att vara stabilt.

            De svajjningar som uppträder vid vattenbyte, är normalt sett helt OK.


            Ett annat "trick" att stabilisera vattnet är att ha kalk i vattnet. Ett par kalkstenar som ligger dekorativt i karet är en "naturlig" väg att få ner en liten vettug mängd kalk i vattnet. Det enda man skall göra där, är att med jämna mellanrum ta upp stenen och skrubba bort alger och liknande, så att man har kontakt mellan sten och vatten.


            Stabilitet i äktenskap ?

            hmmmm

            Utan ungar = stabilt
            Med ungar = synnerligen instabilt

            Tycker jag, men jag har haft fel ganska många gånger förr, och med samma sannolikhet som att skatten skall betalas, så kommer jag förmodligen ha fel många gånger i framtiden oxå
            Ibland är jag : Ibland är jag: Men oftast är jag:

            Kommentar

            • Bluewing

              • August 2012
              • 10522

              #7
              Tänker så här att en sak är väl jag behöver och en sak är väl vad som är intressant?
              För egen del skulle jag rekommendera Nitrit (No2) och Nitrat (No3). Det första är ju mest intressant direkt i början om akvariet är balanserat, men tycker Nitrat är det jag använder mest. Inte för att få ner det utan mer för att komma upp i rätt nivå. Men efter att ha växt upp med ett presentkit av "den lilla kemisten" (inget ni unga vet vad det är ) så älskar jag att droppa i mätglas och mäta ordentligt. Så oavsett nödvändigheten så tycker jag det är roligt helt enkelt.
              Enbart dropptest rekommenderas och för egen del kör jag med JBL i mitt garanterat överdrivet genomtestade kar.
              Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
              Juwel Lido 120

              Kommentar

              • Palmberg
                • May 2010
                • 164

                #8
                Hehe! Håller med Bluewing fullt ut! Tycker det är kul att mäta och även föra loggar så man ser vad som händer över tid. Har till och med köpt en liten vagn, som rullar runt med mellan karen vid underhåll och mätningar (och jag tycker nog det är så kul eftersom önskade mig, men aldrig fick "den lilla kemisten"-lådan när jag var liten!)

                Klicka på bilden för större version

Namn: vagn.jpg
Visningar: 1
Storlek: 124,5 KB
ID: 2156285

                249:- på Ikea, så kan var man (och kvinna) leka doktor hemma!
                Bli inspirerad och hitta produkter för hemmet. Stort utbud av sängar och madrasser, soffor, garderober, matbord, förvaringssystem och köksskåp.
                Ha det! /Henke
                Mina projekt: Hank's Tanks - 105 liter Asien - 105 liter saltvatten - 20 liter räkor

                Kommentar

                • Juni
                  • February 2014
                  • 613

                  #9
                  Det var avancerat med vagn och allt! Håller på likadant i min ute damm. Kul att lära sig skiftningar med testerna och en liten hjälp att hålla allt i schack innan det går snett! Mitt akvarium har jag dock ingen koll på värdena!
                  Juwel trigon 190 liter, nystartat. Här bor Venestus, Lombardoi, Socolofi och min mal Malte som är en Ancistrus.

                  Kommentar

                  • Henrik_A
                    • August 2010
                    • 146

                    #10
                    Tycker nitrat är det som är intres. att veta, när testet visar nitrat har bakterierna man vill ha i karet börjat komma igång.
                    Ph händer ju inte direkt något med i ett nytt kar om alla växterna inte dör samt man matar som en tok.
                    Nitrit är ju standard vid nystart om man inte kan krama ur filtermedia från något annat kar vid uppstart, visar fisk stress, äter dåligt magrar osv. så är det bara att byta lite vatten piggnar dom till ja då är det bergsäkert nitrit i ett nystartat kar.

                    Kommentar

                    • Christer5

                      #11
                      Det jag håller koll på med JBL dropptest är Nitrit och Nitrat,med PMDD tilsätter man ju nitrat.

                      Kommentar

                      • Henrik_A
                        • August 2010
                        • 146

                        #12
                        Det är därför man inte ska tillsätta växtnäring vid nystartade kar.

                        Kommentar

                        Arbetssätt...