Vad behöver jag för att starta upp?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Juni
    • February 2014
    • 613

    Vad behöver jag för att starta upp?

    Juwel trigon 190 liters. Filtret som kommer med akvariet, vet inte vilken sort men är anpassat för karet.

    Behöver jag: extra/annat botten filter? Syretillförsel, isåfall sort och kapacitet? Något annat tekniskt jag skall tänka på?
    Juwel trigon 190 liter, nystartat. Här bor Venestus, Lombardoi, Socolofi och min mal Malte som är en Ancistrus.
  • flygrc
    • June 2006
    • 2755

    #2
    Filtert är ok , handlar om fikmängden.
    Värmare?
    Växter? i så fall kan det ställa krav på belysningen.
    Syre finns i luften som kommer åt vattenytan så rikta bara utblåset från pumpen så ytan krusar sig lite så är det löst.

    Förutom att inte starta upp för fort så är detta lämpligt att tänka på.
    https://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=159029
    Nr 11.. Infinity 153, 900 l blivande SA.

    Kommentar

    • KristianE
      • April 2012
      • 1443

      #3
      Finns en guide här på zoopet med uppstarttips. Följ den och inte dom allt för vanliga säljkåta zoobutiks försäljarna så kommer du långt. För att summera en bra uppstart:
      1. Få fiskar dom första 3-4 veckorna
      2. Fiskar dör oftare av övermatning än av svält. Mata inte för mycket, speciellt inte i början!
      //Kristian
      Följ mitt 1440l SA projekt på
      http://www.zoopet.com/forum/showthre...=152415&page=2

      Kommentar

      • Ken Olofsson
        • November 2006
        • 8014

        #4
        håv
        slang
        spann

        sedan är det bara inredning, lite vatten + fisk som saknas.
        Tycker jag, men jag har haft fel ganska många gånger förr, och med samma sannolikhet som att skatten skall betalas, så kommer jag förmodligen ha fel många gånger i framtiden oxå
        Ibland är jag : Ibland är jag: Men oftast är jag:

        Kommentar

        • simka
          • November 2013
          • 326

          #5
          Ursprungligen postat av Juni
          Juwel trigon 190 liters. Filtret som kommer med akvariet, vet inte vilken sort men är anpassat för karet.

          Behöver jag: extra/annat botten filter? Syretillförsel, isåfall sort och kapacitet? Något annat tekniskt jag skall tänka på?
          Vilka svampar har du i juwel-burken? Brukar vara en hel uppsjö med olika svampar i dem. Den svarta med aktivt kol behövs inte mer än vid uppstart eller medicinering och ska kastas efter några veckor så den inte släpper tillbaka det den absorberat. Många byter ut alla svampar till grova då de fina i botten tenderar att kloggas igen (Jag har tänkt att göra det).

          Jag har också planer på att byta ut pumpen som original är på 600 l/h till en ny som ger 1000 l/h i mitt Rio 180.

          Lycka till
          450L Malawi - Pågående projekt
          180L Malawi - Avvecklat
          60L Rasboror & tetror - Avvecklat

          Kommentar

          Arbetssätt...