Fiskarna dog efter städ

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Bangbang
    • January 2014
    • 5

    Fiskarna dog efter städ

    Hej!
    Jag har alltid haft så fint och fräscht i mitt akvarium. Med välmående fiskar osv. Men så fick jag plötsligt sniglar. Tycker det inte är så trevligt. Så jag tänkte att om jag superrengör hela akvariet så försvinner dem. Jag kokade all sand och tvättade så noga det bara gick. Nej, jag visste ju inte då att det är dåligt att ta bort alla bakterier. Så efter en vecka dog alla fiskar av. Nästan. 7 av mina 13 fiskar dog.

    Har förflyttat fiskarna till ett mindre, sämre akvarium tills jag får rätsida på det här.

    Gjorde ca 30% vattenbyte eftersom att jag var rädd att det är nitrit. Men nitrittest (inte stickor) visar att nitritmängden är 0. Så bra det bara kan bli antar jag.

    Vad ska jag göra? Och vad hände egentligen med fiskarna?

    Ska jag städa om allt igen. Och sen köpa nitrivec (tror jag det heter) och hoppas på det bästa?

    (OBS, skriver med telefon så ber om ursäkt för ev. textfel)
  • Bangbang
    • January 2014
    • 5

    #2
    6/7 fiskar som dog var platys..

    Kommentar

    • ansjo
      • November 2005
      • 29967

      #3
      Släpp tillbaka de fiskar som fortfarande lever, och kör i Nitrivec under de första 5-6 veckorna. Köp inga nya fiskar och mata sparsamt under tiden.
      "Städa" inte igen!
      /Anders

      Medlem i NCS - givetvis!

      Kommentar

      • Erik Åhlander
        • January 2006
        • 1881

        #4
        ...och inse att snäckorna är dina vänner.

        Kommentar

        • Bangbang
          • January 2014
          • 5

          #5
          Det är alltså bakteriebristen vi tror är orsaken? Noga städning har gått bra med samma fiskar tidigare, men detta kanske var droppen.. Funderade ett tag på syrebrist också.. En del växter har dött men det är troligtvis för att jag tvättat de för varmt. Min sambo har torkat akvariets utsida med fönsterputs, kan det påverka något?

          Sniglarna är iallafall tillbaka som ett brev på posten. Kanske lättare att ta bort dem jag ser när det blir lite för mycket istället. Någon superstädning blir det aldrig igen kan jag lova..



          EDIT: hur tycker ni att jag ska göra med vattenbyten?
          Senast redigerad av Bangbang; 22 January 2014, 13:06.

          Kommentar

          • tazzrat

            • July 2012
            • 211

            #6
            Förutom standardkommentarerna att överskott på snäckor oftast beror på övermatning/för mycket växtskräp i karet samt att snäckor är fantastiska städare och att ett överskott tyder på att de BEHÖVS, så kan jag tillägga att det finns mycket [i mina ögon] intressantare/hälsosammare sätt att göra sig av med dem än att ha medel i vattnet! Testa några Anentome Helena t ex. Snäckor de också förvisso, men väldigt vackra och förökar sig inte alls i samma hastighet. Var vaksam dock; mina rensade nästan på lite FÖR bra av sandsnäckorna och jag har fått skänka bort en bunt avkommor för att rädda min städpatrull. §xo)

            Kommentar

            • Bangbang
              • January 2014
              • 5

              #7
              Har funderat på att skaffa någon fisk som äter snäckor vid senare tillfälle.. Snäckorna är inte mitt största bekymmer nu längre Är glad om bara akvariet skulle bli i bra balans igen, med eller utan snäckor..

              Kommentar

              • tazzrat

                • July 2012
                • 211

                #8
                Absolut! Det håller vi alla tummar för. §:o)

                Anledningen till mitt inlägg var mest att du skrev att "sniglarna är tillbaka" och "kanske lättare att ta bort dem när ..." vilket gav mig intrycket att du fortfarande inte är HELT nöjd med att ha dom i karet. Kanske ett litet tips även från en novis kunde vara hjälpsamt. §:o)

                Lycka till med att få ordning på läget igen; är så grymt frustrerande när det blir knas!

                Kommentar

                • Animalix

                  #9
                  Kan vara ammoniak som dödade fiskarna även om nitrit visar noll. Det är vanligt vid överbelastning vid nystart, och efter en sådan städning blir det lite som nystart...

                  Skickat från min Xperia z1 via Tapatalk

                  Kommentar

                  • Bangbang
                    • January 2014
                    • 5

                    #10
                    Hur gör man för att minska på ammoniaken? Vattenbyten och nitrivec?

                    Kommentar

                    • Animalix

                      #11
                      Toxivec och vattenbyte, kan man sänka ph till 7 eller lägre är det också bra.

                      Skickat från min Xperia z1 via Tapatalk

                      Kommentar

                      • dreas
                        • August 2005
                        • 264

                        #12
                        Skaffa ett ammoniak/ammonium test så du kan testa vattnet.

                        Kommentar

                        • Juni
                          • February 2014
                          • 613

                          #13
                          Startar upp mitt akvarium till helgen. Tar i fiskar helgen efter det. Hur länge räknas akvariet som nystartat? Och vad ska jag tänka på under tiden tills det är inkört?
                          Juwel trigon 190 liter, nystartat. Här bor Venestus, Lombardoi, Socolofi och min mal Malte som är en Ancistrus.

                          Kommentar

                          Arbetssätt...