Askorbinsyra, dosering?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Scandi
    • February 2008
    • 131

    Askorbinsyra, dosering?

    Efter vad jag har förstått så kan man använda askorbinsyra som vattenberedningsmedel för att få bort eller binda klor? (Vad är rätt?)
    Har också hört att det ska fungera på kloramin? Stämmer detta?

    I så fall, hur mycket askorbinsyra ska man då egentligen ha i vattnet vid ett vattenbyte?
    Har hittat lite olika info om detta... stämmer det med att man ska ha i 0,10 mg askorbinsyra / 1 liter vatten? Alltså 1 kryddmått till 10 liter?

    Sen undrar jag hur mycket askorbinsyran sänker pH-värdet på ett ungefär?
    Finns det några andra saker man bör tänka på innan man använder sig av askorbinsyra?
  • erikthur
    • March 2004
    • 9953

    #2
    Jag kan iaf berätta att jag använder en stamlösning på 5 ml C-vit till 4 dl vatten och tar av denna 1 ml per liter akvarievatten. Om jag räknar rätt nu på morgonen motsvarar detta 1 krm per 80 liter vatten. Detta mot kloramin. Det var ett tag sedan jag räknade på detta och kommer därför inte ihåg i vilken tråd jag hittade rekommendationen jag utgick ifrån. Jag startade med detta sedan jag tyckte mej se negativa effekter på triopskläckningen utan C-vit. På moinan såg jag dock ingenting. Men det är ju så lätt att tillämpa eftersom jag fyller upp en tunna med vatten som jag sedan använder till mina småbyttor...
    Killies is a lifetime passion

    Kommentar

    • Scandi
      • February 2008
      • 131

      #3
      Tack för ditt svar!
      Vad bra att det fungerar mot kloramin också!

      Så du använder dig alltså av en svagare lösning än de jag lyckades rota fram här på internet,
      blir dina pH-värden märkbart påverkade av den mängden?

      Vet du om man man hälla i askorbinsyran rätt ner i akvariet om man skulle vilja det eller är det inte att rekommendera?

      Kommentar

      • Azur
        • March 2003
        • 12946

        #4
        2 delar askorbinsyra neutraliserar 1 del hypoklorit eller kloramin. Dvs om du har 0.3 ppm klor i vattnet (som vi har i det kommunala kranvattnet här i norra Stockholm) behöver du tillsätta 0.6 milligram askorbinsyra per liter vatten. Eftersom det knappast går att överdosera askorbinsyra är doseringen inte särskilt kritisk, jag brukar rekommendera en knivsudd (eller ett kryddmått) askorbinsyra per tiolitershink vatten.
        Senast redigerad av Azur; 16 January 2014, 10:29.
        Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

        Kommentar

        • erikthur
          • March 2004
          • 9953

          #5
          pH-påverkan har jag aldrig funderat på här. Å andra sidan har jag ju oftast torv i burkarna dessutom. Beror nog oxå mkt på grundförhållandena. Prova och se om det är mätbart. Två hinkar med 10 liter vatten (en för C-vit och en kontroll).

          Jag rekommenderar nog att du löser upp C-vit i vatten först. Om inte annat för att få snabbare spridning i akvariet.
          Killies is a lifetime passion

          Kommentar

          • Scandi
            • February 2008
            • 131

            #6
            Azur: Tack så mycket för ditt svar. Vad skönt att höra!

            erikthur: Ja, det har du rätt i, jag ska testa.
            Vad synd, har lite svårt att förvara 350 liter VB-vatten någonstans,
            får prova att göra fler mindre byten i veckan helt enkelt!
            Fiskarna gillar säkert det bättre ändå. Återigen tack för dina råd!

            Kommentar

            • stefanr72
              • November 2010
              • 1026

              #7
              Ursprungligen postat av Scandi
              Azur: Tack så mycket för ditt svar. Vad skönt att höra!

              erikthur: Ja, det har du rätt i, jag ska testa.
              Vad synd, har lite svårt att förvara 350 liter VB-vatten någonstans,
              får prova att göra fler mindre byten i veckan helt enkelt!
              Fiskarna gillar säkert det bättre ändå. Återigen tack för dina råd!
              Det räcker nog att lösa syran i en hink vatten

              Kommentar

              • Scandi
                • February 2008
                • 131

                #8
                Hehe, vad smart jag känner mig nu... så kan man ju också lösa det! Tack!

                Kommentar

                Arbetssätt...