Hög Kiseldioxid nivå

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Fissure
    • July 2013
    • 153

    Hög Kiseldioxid nivå

    Hejsan allesammans, kolla mina vattenvärden idag då jag inte hade något bättre för mig. Testade för första gången SiO2 nivån. Fick väldigt höga resultat långt över vad som var mätbart på skalan. Testade vårt kranvatten och samma sak där så det lär med all säkerhet vara därifrån det kommer.
    Har förstått det som att detta kan gynna algväxt i karet men att fiskar och så inte påverkas av det. Har inga större algproblem i karet. Får rensa rutorna två gånger i veckan kanske och växter har ett lager med vad som ser ut att vara grönalger. Inget som är synbart om du inte granskar väldigt nogrant. Jag antar att det är normalt eller?

    Är detta något jag bör återgärda? Har förstått det som att det man kan göra är att köpa nån osmos sak. De verkade rätt dyra och främst avsedda för saltvattensakvarium?
    Projekt : Rötter (450L Omstart)
    Sällskapsakvarium 450L (Avslutat)
  • Jesper Broman
    • November 2012
    • 3445

    #2
    Om inte ämnet är farligt för fiskar och du inte har mer alger så tycker jag att du ska låta det va.
    Jag har aldrig hört att detta är något som man måste ha koll på.

    If it aint broken, dont fix it

    Kommentar

    • Fissure
      • July 2013
      • 153

      #3
      Låter som en bra ide
      Projekt : Rötter (450L Omstart)
      Sällskapsakvarium 450L (Avslutat)

      Kommentar

      • Dopply
        • December 2012
        • 485

        #4
        Jag antar det det är relativt nystartat? <4månader?

        Kiselalger kan man få med förhöjda halter av Kisel i kombination med svag belysning och låg syrehalt i vattnet.
        Även hårt vatten underl'ttar för dem att växa.

        Men jag tror att du gör bäst i att inte mäta detdära nå mera, om du inte skulle få kontroll på dem så kan det vara ide att prova något kiselätande att lägga i ditt filter..

        Kommentar

        • Tobbe R
          • May 2009
          • 654

          #5
          Även känt som E551 och används som klumpförebyggande medel, vad har du i botten på karet?

          Tobbe

          Kommentar

          • Fissure
            • July 2013
            • 153

            #6
            Jag har engelsk sjösten (vill jag minnas iaf) och sedan någon form av bottensubstrat för växterna. Kommer inte ihåg vilket märke det var.
            Karet har inte varit igång så länge runt 2 månader nu. Gjorde vattenbyte för nån dag sedan, kanske därför värdet är så högt? Ser ut att vara samma som kranvattnet på ett ungefär.
            Projekt : Rötter (450L Omstart)
            Sällskapsakvarium 450L (Avslutat)

            Kommentar

            • Dopply
              • December 2012
              • 485

              #7
              Ursprungligen postat av Fissure
              Jag har engelsk sjösten (vill jag minnas iaf) och sedan någon form av bottensubstrat för växterna. Kommer inte ihåg vilket märke det var.
              Karet har inte varit igång så länge runt 2 månader nu. Gjorde vattenbyte för nån dag sedan, kanske därför värdet är så högt? Ser ut att vara samma som kranvattnet på ett ungefär.
              Ok Är det inte äldre så är det ganska normalt med en del alger, sedan beror det väl lite på hur mycket växter du har och i synnerhet de snabbväxande..

              Kommentar

              • Bygert
                • March 2010
                • 2169

                #8
                Kisel är oftast inte något problem. Det som kan bli följden av höga kiselhalter är blomning av kiselager som även kallas brunalger vilket är fel, ett bättre namn är diatomeer. De syns ofta som en brun beläggning i nystartade akvarier där de har en bra miljö ett tag tills det tar slut på kisel, då försvinner de. Finns det måttligt med gröna alger så är alltså kisel inget problem, då kan man strunta i saken.

                Blir det en algblomning med kiselager så brukar den oftast gå över men blir den kvar så kan det ju vara så att vattnet man fyller på med har tillräckligt med kisel för att underhålla algerna. En annan källa kan vara om man slipat på glaset och slipsölet runnit ner i akvariet, det kan få kiseltester att få spader. Är det nu så att vattnet man använder till akvariet innehåller mycket kisel och man får problem med kiselalger så kan det då men först då vara läge att fundera på åtgärder.

                En vanlig osmos för akvariebruk innehåller ett mekaniskt filter, ett kolfilter och så osmosenheten (som egentligen är omvänd osmos). Det hjälper inte ett skit på kisel. Det behövs en fjärde enhet, ett silkatfilter, alltså ett sånt här upplägg:



                Ska man hantera kisel den här vägen ska man alltså se till att man köper nåt med fyra burkar på. Sen kostar den en del, det spills mer vatten än man får ut och det är lite pyssel, det skall bytas massa i silkatfiltret ibland t ex. Inget att ge sig på utan tvingande skäl alltså. Å andra sidan får man ut ett oerhört rent vatten som kan vara bra till somligt, har man hårt vatten och vill hålla djur som trivs i mjukt vatten så är osmosen riktigt bra. Det kan rent av vara så att det blir för bra, man blir tvungen att lägga till mineraler i vattnet eftersom det blivit strippat på nästan allt.
                Folk är inte så dumma som man tror, de är ännu dummare

                Kommentar

                • Fissure
                  • July 2013
                  • 153

                  #9
                  Tackar så mycket för alla bra svar!
                  Projekt : Rötter (450L Omstart)
                  Sällskapsakvarium 450L (Avslutat)

                  Kommentar

                  Arbetssätt...