Bly i vattnet?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • alfreds
    • January 2009
    • 293

    Bly i vattnet?

    Hej
    Jag köpte tidigare idag några javaormbunksplantor i en akvarieaffär. I affären växte ormbunkarna i ett vitt "svampmaterial". Men för att ge plantorna tyngd, så att de skulle hålla sig på botten, så fanns en metallremsa kring rotdelen och "svampmaterialet" . Hela paketet såg snyggt ut och var troligen förpackat på detta sett även från stället där akvarieaffären köpte sina växter.

    När jag kom hem märkte jag att metallen var gråfärgad, tung och böjdes lätt. Det hela gav mig intrycket av att det var bly. Men är inte bly skadligt för vattendjur? Eller har jag fel, var det en annan metall?
    Med vänlig hälsning
    Alfred
    240L Sällskapsakvarium + ett trasigt 64L
  • stefanr72
    • November 2010
    • 1026

    #2
    Det är säkert bly, så stoppa inte det i karet.

    Kommentar

    • Kjell Fohrman
      Administrator

      • December 2001
      • 48148

      #3
      Nja det är ju ganska lite bly så det spelar nog ingen större roll (invertebrater kan dock vara känsliga), men varför behålla transportförpackningen
      Akvaristiska hälsningar
      Kjell
      Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
      Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

      Kommentar

      • Hemi
        • February 2013
        • 180

        #4
        Hej! frågan har varit uppe en del inom sportfisket, vissa vattendrag och tävlingar har blyförbud.Men..har kollat upp, läst på tidigare och så här fattar jag det. Blyets löslighet i vatten är helt beroende av Ph..I neutralt runt 7 är det mycket låg löslighet.Försumbar. Sänkt ph ner till t.ex. 5 är totalt annorlunda. Vilket f.ö gäller även andra metaller som koppar.Skillnaden (ur minnet) kan vara 20 ggr om den normala halten. Direkt giftigt. Gammal akvariepåstående: Lägg ner en kopparbit i burken och vid neutralt ph händer ingenting. Sänk pH:t till 5 som dör alla fiskar efter ett tag.

        Likaså är det förkastligt att använda kopparrör i vattenledningar från grävda brunnar med surt vatten.Löser sig garanterat. Även impregnerade stolpar är olämpligt nära grävda brunnar p.g.a det sura regnet...
        Senast redigerad av Hemi; 27 December 2013, 23:35.

        Kommentar

        • alfreds
          • January 2009
          • 293

          #5
          Jag tänkte inte spara förpackningen. Jag var bara förvånad över att det var bly i den. Det lät konstigt, jag antog att affärerna visste att bly är skadligt.

          Jag tror att jag fäster ormbunkarna i några mangrooverötter somjag borde ha någonstans.

          Sent from my GT-S7710 using Tapatalk
          Med vänlig hälsning
          Alfred
          240L Sällskapsakvarium + ett trasigt 64L

          Kommentar

          • Hemi
            • February 2013
            • 180

            #6
            Skadligt OM det löser sig..Vilket inte sker i neutralt vatten..

            Kommentar

            • simpson
              • July 2012
              • 666

              #7
              Ursprungligen postat av alfreds
              Jag tänkte inte spara förpackningen. Jag var bara förvånad över att det var bly i den. Det lät konstigt, jag antog att affärerna visste att bly är skadligt.

              Jag tror att jag fäster ormbunkarna i några mangrooverötter somjag borde ha någonstans.

              Sent from my GT-S7710 using Tapatalk
              Om du köpt grejorna inom EU så är det nog ändå inte bly.

              Tillexempel balanseringsvikter för hjul på bilar och hoj och lastbilar, bussar var tidigare blyvikter, men sedan ungefär 20 år tillbaka är det inte längre bly. Det är olika legeringar av andra metaller som vid tillfället ansågs som harmlösa av miljörörelsen. Miljöaktivisterna siktar ofta på ett enstaka ämne men tittar inte framåt och funderar på vad det kommer ersättas med och hur skadligt det ämnet är. Vilket är sämst? Det blir ett nytt problem 30 år senare.

              Men för att undvika direkta problem i ditt akvarium utelämna de flesta metaller du kan, måste du ända ha metall i akvariet välj syrafast rostfri metall.

              Kommentar

              Arbetssätt...