Nematoder i akvarierna - bästa sättet att bli av med dem?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • emmaf123
    • February 2011
    • 30

    Nematoder i akvarierna - bästa sättet att bli av med dem?

    Jag har små vita maskar - ett par mm långa som virvlar runt i vattnet efter att jag har varit där och rotat i sanden. Ser dem endast "lösflygande" aldrig på rutorna eller på växter/inredning. Har ett akvarium på 240 l och ett på 30 l.

    Jag tycker att de är så pass äckliga att jag skulle vilja bli av med dem. Jag ser att schackbrädescikliderna i det stora akvariet vräker i sig när det är dags för vattenbyten - men det är ju ändå bara en bråkdel de får i sig. Finns det några stimfiskar som ni tror sätter i sig dessa?

    Eller ännu bättre, finns det något medel som tar död på skiten? för i lilla akvariet finns endast räkor och är inte sugen på att stoppa i ngn fisk däri.

    Tacksam för svar!
  • emmaf123
    • February 2011
    • 30

    #2
    129 visningar men ingen som har något tips?

    Varit iväg ett par dagar och nu när jag kom hem så ser det ut att vara 10 gånger så mycket äckel - fastän ingen har matat Usch!!

    Kommentar

    • Shepard

      • March 2003
      • 13992

      #3
      Det är förmodligen vanliga planarier, helt ofarliga, och godis för fiskarna. Om man ser många, kan det vara ett tecken på att man matar för mycket. Medicinering ska man vara försiktig med vad jag har förstått, inget man ska göra om det inte absolut behövs. Har för mig att vissa labyrintfiskar, som makropod, och vissa gurami, är bra på att äta planarier.
      "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
      Min profil
      Mitt galleri

      Kommentar

      • emmaf123
        • February 2011
        • 30

        #4
        Det är inte planarier - de är mycket mindre och simmar fritt i akvariet med "ringlande" rörelser... uääääk

        Kommentar

        • Shepard

          • March 2003
          • 13992

          #5
          Vad jag förstår kan planarier simma fritt. De sitter också på rutorna, ofta ovanför vattenlinjen. Minns när jag hade blåciklidyngel i ett kar, och varje gång jag bytte vatten, och fyllde ända upp, så fick de sig en festmåltid, för att maskarna hamnade i vattnet, och började simma runt. Antar hur som helst att det var planarier jag hade.
          "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
          Min profil
          Mitt galleri

          Kommentar

          • emmaf123
            • February 2011
            • 30

            #6
            Har googlat och mina ser inte ut som planarier - har ej trekantigt huvud och är synålstunna och "åker omkring" i strömmen i vattnet.

            Men det kanske går att behandla med no planaria! mot nematoder också?

            Kommentar

            • Gobi112
              • December 2011
              • 229

              #7
              Mina fiskar åt upp de med engrång när de vid tillfälle flög ut ur pumpen, yummy!

              Kommentar

              • FruFilur
                • August 2013
                • 37

                #8
                Ah just precis såna har jag oxå i mitt räk-kar. Har haft planarier innan, o de vae5 vita o ringlade på rutan. Dessa är mer grönaktiga o skruvar sig fram fritt i vattnet. Vad jag läst mig till tidigare är d lätt att få ohyra i räk-kar som inte har några fiskar....

                Skickat från min GT-I9505 via Tapatalk
                112l sällskapsakvarium startat 2013-08-14
                10l räkakvarium startat 2013-09-27

                Kommentar

                • erikthur
                  • March 2004
                  • 9953

                  #9
                  Eller varför inte försöka odla dom som yngelfoder - skulle kunna vara ett bättre alternativ än de kanske för små vinägermikro eller vanlig mikromask...
                  Killies is a lifetime passion

                  Kommentar

                  • emmaf123
                    • February 2011
                    • 30

                    #10
                    Jag har inte blivit av med nematoderna efter 2 behandlingar med no planaria!
                    Och idag tror jag dessutom att jag såg en planaria?! Fastän jag inte lagt i ngt nytt i karet på ett par månader nu.

                    Usch! Jag vill våga stoppa ner händerna i akvariet igen utan handskar...

                    Axilur... Är det farligt för fiskarna? Ngn som vet hur man doserar det?

                    Kommentar

                    • erikthur
                      • March 2004
                      • 9953

                      #11
                      Jag kan inte låta bli att undra bara - badar du inte på sommaren i vanliga sjöar?
                      Killies is a lifetime passion

                      Kommentar

                      • emmaf123
                        • February 2011
                        • 30

                        #12
                        Ursprungligen postat av erikthur
                        Jag kan inte låta bli att undra bara - badar du inte på sommaren i vanliga sjöar?

                        Motvilligt

                        Kommentar

                        • Erik Åhlander
                          • January 2006
                          • 1881

                          #13
                          Mediciner är mycket farligare än nematoder. Tycker du att de är så äckliga så att det är ett problem, kanske du ska överväga att inte ha akvarium. Men nematoder finns överallt, i all jord som inte är nysteriliserad, i allt naturligt vatten, de ingår som en naturlig del i alla de processer som är förutsättningen för all mat du äter (därmed inte sagt att de finns i maten). Det finns parasitiska former som kan vara farliga, och som man bör skydda sig mot, men de flesta är ofarliga för dig och dina fiskar.

                          Kommentar

                          Arbetssätt...