tropica system CO2 60

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • lottiz
    • December 2003
    • 429

    tropica system CO2 60

    Tänkte pröva det billiga och platssnåla Tropica CO2 system 60 till ett 18l kar. Men när jag tittar på uppbyggnaden tycker jag att det saknas en diffusor?

    Kammaren som håller co2 släpper ut en bubbla då och då, men denna är ju fri att stiga upp ur karet och ut i luften? Behövs det inte lite filter eller dyl som splittar upp bubblan?

    Bild och text på tillverkarens hemsida:
    http://www.tropica.com/en/plant-care/plant-growth-system-60.aspx


    Beskrivande film på youtube:
    Most aquarium plants do not thrive without CO2 fertilization - but algae does! If you do not add extra CO2, your new plants will struggle and algae may proli...
    Senast redigerad av lottiz; 23 December 2013, 08:21. Anledning: förtydligande

  • lottiz
    • December 2003
    • 429

    #2
    + vad är den lilla vita pluppen på slangen?

    Kommentar

    • Knax
      • November 2012
      • 1148

      #3
      Kammaren funkar som diffusor, lite CO2 i taget löses ut i vattnet.

      Den vita grejen är en backventil.

      Detta system är ganska enkelt att använda, skulle jag tro. Jag valde dock Nutrafin med en "trappa" som diffusor istället. Kolla min blogg för beskrivning. Den puttrar på av sig själv, utan att man behöver trycka på en knapp varje dag.



      Jag har inte uppdaterat bloggen på ett tag, men numera funkar CO2:n perfekt. :-)

      Sent from my GT-I9505 using Tapatalk
      // Mats, a.k.a. Knax



      "All's well that ends." - Unknown

      Kommentar

      • stefanr72
        • November 2010
        • 1022

        #4
        Uppenbarligen funkar det utan ytterligare diffusion, pluppen är en backventil.

        Kommentar

        • lottiz
          • December 2003
          • 429

          #5
          Knax, går den nattetid också då?

          Tack för era svar! Känns som om man vill trycka bubblan genom ett filter, men det kanske funkar lika bra såhär...

          Kommentar

          • Knax
            • November 2012
            • 1148

            #6
            Ja, den går dygnet runt. Jag har inte märkt några negativa effekter av det. Jag vet inte om Tropicas system doserar exakt, så att man slipper CO2 på natten.

            Sent from my GT-I9505 using Tapatalk
            // Mats, a.k.a. Knax



            "All's well that ends." - Unknown

            Kommentar

            Arbetssätt...