Nitrit från soil?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Bluewing

    • August 2012
    • 10522

    Nitrit från soil?

    Har precis startat upp ett Nano för att rädda mina Amanos från en Camallanusbehandling. Detta nystartade kar (startade det igår) visade med några få Amanos och ingen matning 0,05 ppm Nitrit. Har för första gånge kört med Oliver Knott Soil. Är det så att soil kan ge nitrit? Om så vad gör man bäst då? Vattenbyte 50%? Andra idéer? Har kört med uppstartsbakterier som jag är van vid och brukar ha noll så här i början.
    Senast redigerad av Bluewing; 10 December 2013, 20:29.
    Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
    Juwel Lido 120
  • HWH
    • March 2013
    • 2310

    #2
    Följer med spänning. Jag har ju tänkt ha den soilen i mitt nya växtkar.
    /Helena,
    Zoopets norska inslag. Har en salig blandning av stort och smått, vått och torrt.

    Kommentar

    • Knax
      • November 2012
      • 1148

      #3
      Nitrat verkar väl rimligt. Oliver Knott Soil ska väl vara full med gödning och olika näringsämnen från start?

      Sent from my GT-I9505 using Tapatalk
      // Mats, a.k.a. Knax



      "All's well that ends." - Unknown

      Kommentar

      • Bluewing

        • August 2012
        • 10522

        #4
        Sorry skrev fel i inlägget, editerat det nu. Menade att Nitritet ligger lite högt. Inte Nitratet.
        Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
        Juwel Lido 120

        Kommentar

        • Einarsson
          • May 2012
          • 2956

          #5
          Aqua Soil Amazonia t.ex som är ADA innehåller en hel del ammonium vilket släpps ut första veckorna när man använder det. Det är för att växterna ska få en kickstart på sitt liv i akvariet tydligen. Det är antagligen samma grej i den soilen du har eftersom den är växtanpassad.
          350L Diskus

          Kommentar

          • Bluewing

            • August 2012
            • 10522

            #6
            Gissar att det kan vara som du säger. Har 0,05 Nitrit och 5 Nitrat från start. Ska kolla Nitritet dagligen så det inte tickar upp mer. Hoppas att soilet släpper det mesta direkt och att det håller sig där. Vill inte byta massa vatten när nitrifieringen precis ska börja sin uppstartscykel.
            Det är ju bra att veta så inte folk lassar i massa annan gödning också i början.

            Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_0753.jpg
Visningar: 2
Storlek: 171,4 KB
ID: 2155196

            Men soilen ser trevlig ut och gillas av räkorna som tar en mörk ton till den soilen.
            Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
            Juwel Lido 120

            Kommentar

            • Einarsson
              • May 2012
              • 2956

              #7
              Mmm och första veckan så är det som en explosion på växterna ofta. De tar sig och rotar sig extremt snabbt pga innehållet i sån där soil. Men ja, det blir mycket ammonium så med fisk bör man kanske vänta 1-2 veckor innan man släpper i fisk så det hinner komma igång litegrann. :-)
              350L Diskus

              Kommentar

              • Bluewing

                • August 2012
                • 10522

                #8
                Ok. Men nu har jag redan Amanos i så det blir till att mäta Nitrit dagligen. Stiger värdet byter jag vatten under dessa veckor. Tillsätter JBL Denitrol dagligen som visat sig effektiv mot Nitrattoppar.
                Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
                Juwel Lido 120

                Kommentar

                • Einarsson
                  • May 2012
                  • 2956

                  #9
                  Yep det funkjar det också.
                  350L Diskus

                  Kommentar

                  • Sleaper

                    • September 2008
                    • 2877

                    #10
                    Hade själv inga problem i starten med Amazonia, men hade dock ett inkört filter att starta med. Guld värt med ett väl inkört filter vid nystart alltså.

                    Kommentar

                    • Bluewing

                      • August 2012
                      • 10522

                      #11
                      Är själv övernojig när det gäller att byta mellan karen med något över huvud taget pga mitt Camallanusangrepp i ett av karen. Så det är varje kar separat som gäller.
                      I detta kar får det därför bli en klassisk incykling med mina Amanos som incyklingsräkor i ett ganska sterilt kar bakteriemässigt.
                      Nitrit hade stigit till 0,1 så jag har bytt 30% och tillsatt dagsdosen Denitrol. Räkorna verkar inte må dåligt av Nitritet, konstigt nog.
                      Så här får jag hålla på tills karet äntligen börjar hantera Nitritet själv och soilen laddat ur sig överskottet.
                      Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
                      Juwel Lido 120

                      Kommentar

                      • Sleaper

                        • September 2008
                        • 2877

                        #12
                        Gjorde bara om scapen och med inredning i samma akvarium och hade alltså samma filter till karet som innan. Lät det gå i behållaren med fiskarna under tiden.
                        Förstår att man inte vill flytta filter mellan karen ifall det har varit problem med vissa sjukdomar, medicinering osv.

                        Kommentar

                        Arbetssätt...