Hjälp med åtgärder för att hitta rätt vattenvärden.

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • ToDi
    • October 2013
    • 11

    Hjälp med åtgärder för att hitta rätt vattenvärden.

    Hej igen.

    Tänkte lista mina vattenvärden i hopp om att ni skulle kunna hjälpa mig på traven med vilka åtgärder jag bör göra för att hitta hem. Väldigt mycket att ta in och jag är nybörjare på detta så behöver allt stöd jag kan få.

    Utrustning:
    Akvarie: Juwel Rio 180L
    Filter/pump/värmare: Juwel Innefilter Bioflow 3.0 som körs med mekaniskafilter, Nitrax (biofilter mot ammonium och nitrit) och Cirax (bio-filter). Kolfiltret har jag tagit bort.
    Vulkan med syresten: endast lite luft körs till akvariet.

    Växter:
    Tyvärr har jag slängt lapparna med namnen men det är iaf till 90% snabbväxande växter och jag skulle säga att det är inte lite växter men inte mycket heller så ungefär lagom.

    Fiskar:
    6 Guppys, 3 drottningrasboras(dött pga fel vattenvärden och dålig fiskkvalite från affären), 20 kardinaltetror, 2 siamesiska algätare, 1 clown pleco mal och 1 okänd mal som egentligen skulle vara en clown pleco men det är det inte. Ser helt annorlunda ut.
    Har även 28 guppy yngel som precis kommit till världen.
    Även 1 amanoräka samt 15 körsbärsräkor som finns i filtret. Hur många som lever vet jag ej då de kommer ut en åt gången och sedan in igen.

    Vattenvärden:
    PH: 8
    KH: 6
    NO2: 0
    gH: 9
    NH4/NH3: 0
    NO3: 0
    PO4: ca 0,4
    Fe: ca 0,05
    Cu: 0,1

    Medel jag tillsätter:
    Växtnäring veckovis: Easylife ProFit och Tropica Plant Growth Premium Fertilizer. (Varannan gång ungefär)
    Kolnäring dagligen: Easylife EasyCarbo
    I framtiden kommer jag köra PMDD istället för dessa. Vill bara använda upp det jag har först.
    Filterberedningsmedel vid vattenbyte och full dos varje månad.

    Framtidsplaner:
    Ytterfilter eller en sump istället för innefilter.
    PMDD näring
    CO2 tillsättning genom Mäsk.

    Skulle ni vilja ge mig lite tips på hur jag ska kunna förbättra mina vattenvärden? De är inte kanon idag.

    Tack på förhand!!
    Senast redigerad av ToDi; 10 December 2013, 15:26.
  • viktorbj
    • April 2013
    • 405

    #2
    vad bra och informativt du har skrivit så att man inte behöver fråga någonting om akvariet men jag måste fråga dig:vad är det du tycker är dåligt med dina vattenvärden? dina vattenvärden är perfekta beroende på hur växterna mår.

    Kommentar

    Arbetssätt...