Ingredienser till Ektozon salt

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • viktorbj
    • April 2013
    • 405

    Ingredienser till Ektozon salt

    Hej! vet någon vart man kan köpa alla Ingredienserna till Ektozon salt? jag har frågat på apoteket men dom säljer enbart natriumperborat.
    Senast redigerad av viktorbj; 10 December 2013, 14:34.
  • ansjo
    • November 2005
    • 29967

    #2
    Varför just Ektozon? De små spårämnen som finns däri, gör knappast vare sig till eller från om du jämför med vanligt salt.
    /Anders

    Medlem i NCS - givetvis!

    Kommentar

    • viktorbj
      • April 2013
      • 405

      #3
      det vet man inte heller riktigt säkert såvida du inte har någon vetenskaplig bekräftelse för att kemikaliernas mängd inte har inte har några bättre effekter än vanligt salt. nu säger jag inte att det är bättre än vanligt salt heller. hursomhelst är jag bara nyfiken att producera det själv.

      Kommentar

      • kaj.p
        • June 2002
        • 2952

        #4
        Går lika bra med annat kvalitativt salt typ axal Pro
        Ektozon salt innehåller:
        99,26% NatriumKlorid
        0,58% Natriumperborat
        0,06% Magnesiumperoxid
        0,1% Kaliumklorid.
        Nordiska Diskus Sällskapet
        Hallandsakvaristerna
        BAK Gcg Maf NCS

        Kommentar

        • ansjo
          • November 2005
          • 29967

          #5
          Ingredienser till Ektozon salt

          Viktor, då kan ju du först bevisa att de ämnena (vet du vilka?) har någon effekt, annars duger det precis lika bra med vanligt salt, även med jod!
          /Anders

          Medlem i NCS - givetvis!

          Kommentar

          • KristianE
            • April 2012
            • 1443

            #6
            Efter en snabb koll på dom små spårämnena verkar ju ge ganska enhälligt resultat att dom fungerar som oxidatorer av något vis...
            Säkert inte humbug, men i dom små mängderna känns det ju som att effekten är försumbar.
            Senast redigerad av KristianE; 10 December 2013, 17:02.
            //Kristian
            Följ mitt 1440l SA projekt på
            http://www.zoopet.com/forum/showthre...=152415&page=2

            Kommentar

            • HWH
              • March 2013
              • 2310

              #7
              Som apotekare ser jag en potentiell bakteriell- och svampdödande effekt av natriumperboraten. Men man har ju slutat med bad av tex sår i det för att det är mer vävnadsretande än andra alternativ som tex natriumpermanganat. Men som sagt är det det ju en väldigt låg koncentration i vattnet beroende på hur mycket salt man har i. Använder man då tex vanligt havsalt med jod så lär man få en större effekt av joden. Lite beroende på var havsaltet producerats så innehåller ju det kaliumklorid. Magnesiumperoxiden sönderfaller ju direkt i vattnet till ingenting av värde annat än syre, magnesiumjoner och vatten.
              /Helena,
              Zoopets norska inslag. Har en salig blandning av stort och smått, vått och torrt.

              Kommentar

              • viktorbj
                • April 2013
                • 405

                #8
                ansjo: nej jag kan inte bevisa mitt påstående men kan du bevisa ditt? och vad kommer vi annars fram till då? (att ingen säkert har rätt) jag har dessutom inte skrivit att jag tror att produkten är bättre jag skrev: Nu säger jag inte att det är bättre än vanligt salt heller. själv tror inte jag detta salt har någon bättre effekt MEN eftersom det fortfarande inte är något vetenskapligt tycker jag inte man kan säga att man vet att det är likadant. HwH: hur giftigt är egentligen då jod och natriumperborat? (i gemförelse)

                Kommentar

                • ansjo
                  • November 2005
                  • 29967

                  #9
                  Vad jag menar är att de små delarna spårämnen inte gör någon skillnad om du använder tex Axal pro eller Ektozon. Kolla vad odlare och grossister använder om de använder salt...
                  /Anders

                  Medlem i NCS - givetvis!

                  Kommentar

                  • viktorbj
                    • April 2013
                    • 405

                    #10
                    det jag menar med mitt ursprungliga inlägg är att om någon vet någonstans man kan köpa ingredienserna för Ektozon salt.fisher scientific har kemikalierna förutom en men där måste man ju fara företagare för att få köpa.

                    Kommentar

                    • HWH
                      • March 2013
                      • 2310

                      #11
                      Inget av det är giftigt och båda är giftiga, allt är ju en dosfråga. Problemet som jag ser det är vad du ska blanda det med för salt? Du måste ju då ha ett salt att utgå ifrån och se vad det innehåller och inte. Dvs jag tror inte du behöver köpa kaliumkloriden, den finns redan i många salt. Natriumperboraten kan du köpa via apotek. Det har de säkert via sin egen grossist. Magnesiumperoxiden kan de ju beställa via ett kemiföretag. Men risken är att det kommer kosta fläsk och att det blir billigare att köpa saltet färdigt.
                      /Helena,
                      Zoopets norska inslag. Har en salig blandning av stort och smått, vått och torrt.

                      Kommentar

                      Arbetssätt...