Oljig hinna och massa oförklariga bubblor, vad göra?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Jemma
    • August 2012
    • 21

    Oljig hinna och massa oförklariga bubblor, vad göra?

    Jag köpte 4 glimrasboror för 1 vecka sedan, nu är de dock endast 3 av någon anledning (har inte sett att någon mått dåligt) och i dag såg jag en oljig hinna på vattenytan som jag försökte få bort genom att byta vatten men det är fortfarande lite kvar. Jag har även de senaste dagarna märkt att det ligger massa klimpar med små bubblor på vattenytan, jag förstår inte var de kommer ifrån? Är det fiskarna som gör det eller beror det på något annat?

    Har ett 35-liters nano som varit igång 1,5 månad, har haft i 4 CR räkor tidigare som dött (allihopa) men zebrasnäckan har överlevt alla dödsfall i karet. Vad kan vara fel med vattnet? (har vanlig "standardsand", mangroverötter, olika växter...).
  • Bluewing

    • August 2012
    • 10522

    #2
    När det gäller detta med hinnan så är det en sk. proteinhinna som är ofarlig men ofta beroende av att man matat lite för mycket och/eller haft för lite cirkulation i vattnet. Det är äggviteämnen som lägger sig på ytan. Du kan testa att lägga hushållspapper på det och sedan lyfta upp det, så tas det bort enkelt. Men mata mindre och ha matningsfria dagar i veckan så blir detta problemet ofta mindre. Har du något filter eller cirkulation i karet?

    Just räkor är känsligare än fisk för vattenkvalitén. Hur gör du med din veckoskötsel? Hur ofta och hur mycket byter du vatten? Hur ofta och hur mycket har du matat? Inom 2 min. ska det inte finnas mat kvar alls om du vill ha en måttstock på rätt fodermängd.
    Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
    Juwel Lido 120

    Kommentar

    Arbetssätt...