Något som inte stämmer....

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Gotish
    • September 2013
    • 5

    Något som inte stämmer....

    Har ett 720liters akvarium som jag inte riktigt blir klok på. Sedan starten så upplever jag att vattnet varit svagt grönt i akvariumet. Det syns enbart dagstid när ljuset ligger på i rummet. Kvällstid när endast belysningen i akvariet lyser upp det så ser vattnet kristallklart ut. Karet står rätt så ljust nära ett fönster. Förutom den svagt gröna vattnet så här jag haft en del fiskdöd som jag inte kan hitta någon förklaring till. Bland annat 6stycken fjärilsciklider, en guldhaj och en äldre ancistrus. Eventuellt har ytterligare två ancistrus försvunnit då jag inte hittar dem i Karet men de kan vara gömda någonstans bland alla stenar. (Finns många gömsle för en 3cm ancistrus). I akvariet idag finns det ett par guppysar, tjugo tetror, fem pansarmalar och fyra palettciklider.

    Jag har haft problem med att växter inte kunnat etablera sig i utkanten av akvariumet, förmodligen för att jag enbart har två lysrör i mitten av karet, skulle ha behövt två till. Har ett eheim ytterfilter av okänd modell, kanske skulle behövt backa upp den med ett filter till? Vatentester visar bra ph, lite höga nitratvärden men det har gått ner efter vattenbyten.

    Kan det vara så enkelt att jag har ett alg/infusioner problem och att dvärgcikliderna dött av stress på grund av dåligt med växter i Karet? Ancistrusen var ju gammal så det kan ju varit någon sjukdom, guldhajen vet jag dock inte. Eller är det något konstigt med vattnet? 20-30% vattensystem veckovis...
  • MonkanS
    • December 2011
    • 861

    #2
    Vet inte om jag kan svara direkt på dina frågor. Grönvatten kan man få ibland. Det bästa då är oftast att dra ner på maten så försvinner det.
    Det kan också vara så att glaset i ditt kar har en svag grön skiftning eftersom du ser det enbart vid dagsljus.
    Står karet så att du får in sol i det?
    Hur länge har det varit igång?
    Jag får en känsla av din beskrivning att du kanske köpt det begagnat med tillhörande fiskar där du sedan har puttat ner lite eget nytt.
    Jo.. ancistrus är duktiga på att gömma sig..
    Juwel 180 l + räkkub aquael 20 l
    http://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=155429

    Ordning är till för idioter - Genier behärskar även kaos !!!

    Kommentar

    • Gotish
      • September 2013
      • 5

      #3
      Okej, tror dock inte det är glaset då det är en klar skillnad på grönyansen när man tittar på akvariet på kortsidan mot ifall om man står framför det och tittar p det (mer vattenvolym bakom). Tror inte heller det kommer utav för mycket matning då det har varit så sedan dag ett. Akvariet står inte i direkt solen, men till vänster om ett fönster, så det står rätt så ljust men jag tror inte solen skall nå det. Det stämmer att akvariet är köpt begagnat men utan fiskarna, det enda som följde med var sanden och ytterfiltret.

      Det som får mig mest att bli fundersam är fiskdöden som jag inte förstår var den kommer ifrån, är det mitt ytterfilter som är otilräckligt? Behöver jag backa upp det med ett till? Och vad i såna fall? Kan grönvattnet vara infusioner som spökar med ljuste dagtid?

      //Mattias

      Kommentar

      • KJE
        • August 2013
        • 1066

        #4
        Fjärilscikliderna är ju tydligen ganska känsliga som jag har förstått det är det inte alls ovanligt att dom dör efter några månader även om man har hyfsade vattenvärden.
        Min projekttråd: https://www.zoopet.com/forum/forum/-...rikansk-biotop

        Kommentar

        • macke_fisk
          • December 2005
          • 4442

          #5
          Skulle vara bra att veta vad ditt filter pumpar i timmen?
          MVH macke_fisk

          Kommentar

          Arbetssätt...