Högt pH-värde

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • tellic
    • October 2013
    • 24

    Högt pH-värde

    Har införskaffat mig 20 stycken rödmunstetror, en art som enligt artbeskrivningen - ställer höga krav på vattenvärde, pH och temperatur.

    Temperaturen ligger på cirka 26 grader och pH-värdet ligger runt 7.0 - 7.5. Borde jag sänka pH-värdet? Eller kan de kanske klara sig?
    I så fall, hur sänker jag det på effektivast och säkrast sätt?
    350 L Sydamerika Rödmunstetror, Scalarer, Rosentetror, L-Malar | BTN Amazonas
  • Solid
    • August 2007
    • 734

    #2
    Om pH är stabilt så är det ingen fara alls. Om du dessutom köpt de i din egen stad så är de troligtvis redan vana vid ungefär samma pH som du själv har.

    Kommentar

    • lillfrasse
      • February 2002
      • 2228

      #3
      Jag har kört vildfångade i ph 7 kh 3 och 24-25 grader vattenbyte 1/3 varje eller varannan vecka. Haft dem något år nu.
      Simma lungt..
      Lillfrasse..

      Kommentar

      • tellic
        • October 2013
        • 24

        #4
        Dåså. Låter ju som att det inte är någon fara.

        Läste dessutom något väldigt spännande på en engelskspråkig sida, tydligen så mår Rödmunnarna bra om det löper ett rött streck en bit längs med kroppen (eller om de har en intensivare rödare färg). Nu har fiskarna bara varit inne i några dygn så det tar väl tid för dom.

        Tack för hjälpen!
        350 L Sydamerika Rödmunstetror, Scalarer, Rosentetror, L-Malar | BTN Amazonas

        Kommentar

        Arbetssätt...