Hur när ska man mäta akvariet vatten

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • adel_3
    • October 2007
    • 8

    Hur när ska man mäta akvariet vatten

    Har aldrig riktigt fått info om hur ofta man ska mäta alla olika värden i vattnet och varför. Någon som kan ge mig en liten guide . De jag vet är i stort sätt ph. Någon bra apparat eller stickor ni rekommenderar till alla mätningar
  • Sleaper

    • September 2008
    • 2883

    #2
    Man behöver i stort sett bara testa vattnet när man fått problem där man ev. kan mistänka höga värden av nitrit etc.
    Det kan vara värt att veta pH-värdet på i kranvattnet eller ha lite koll på pH ifall man tillför CO2 till akvariet. För att kontrollera pH finns bra droptest att köpa.

    Kommentar

    • Kjell Fohrman
      Administrator

      • December 2001
      • 48148

      #3
      Jag rekommenderar att man främst testar vattnet under de första månaderna
      Det finns några lämpliga artiklar att läsa under "Akvarievatten" i Zoopets artikelarkiv
      Akvaristiska hälsningar
      Kjell
      Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
      Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

      Kommentar

      • Fissure
        • July 2013
        • 153

        #4
        Finns ju tester för de flesta värdena, själv köpte jag JBLs stora testlåda då jag tycker det är roligt och intressant att veta/pilla med.
        Testat lite olika tillverkare av tester men har själv fattat tycke för just JBL då det känns lite mer påkostat.

        Nu är jag långt ifrån erfaren akvarierist men det jag lyckats snappa upp (eller iaf tror jag snappat upp) är att vid uppstart kan det vara rätt bra att ha koll på PH (Om vattnet är surt, neutralt eller basiskt), KH (Karbonhårdhet), NH3(Ammoniak), NO2 (Nitrit), NO3 (Nitrat). Dels så ser man att allt står rätt till och jag tror man kan lära sig en hel del genom att se vad som händer med vattnet i karet under uppstarten.
        Sen när akvariet är igång så kan man nog lugna ner sig med testandet precis som sagts här.

        Det finns olika tester, har själv bara testat dropptester då jag läst mig till att dessa skall vara mer tillförlitliga än sticktester. Hur man gör rent praktiskt står i de tester man köper.
        Finns även prober för en del värden som man kan koppla till dator/styrenhet. Men de kan vara väldigt dyra och de måste bytas ut då de har ett bäst före datum. Själv har jag en PH probe till mitt CO2 system som ser till att hålla mitt PH väldigt stabilt då CO2 direkt påverkar PH värdet.
        Men för att det skall fungera som det skall är det viktigt att jag håller koll på KH då detta kan förändras relativt snabbt.
        T.ex har jag en KH på runt 5-6 ur kranen, men efter några dagar i karet med grus och dekorationsstenar så har KH gått upp till 9-10.
        Kan ju vara rätt bra att veta sådant så det inte händer något tråkigt.
        Projekt : Rötter (450L Omstart)
        Sällskapsakvarium 450L (Avslutat)

        Kommentar

        • Sleaper

          • September 2008
          • 2883

          #5
          Har man ett KH som förändras så pass mycket från 5-6 till 9-10 så har man nog väldigt mycket inredningsmatr. som påverkar värdet. Visst kan man mäta för att man är nyfiken, men för en som inte är en erfaren akvarist skapar detta mera frågor än svar.
          Många verkar i början bekymra sig väldigt mycket för pH, KH etc. utan att det är något egentligt problem. Har man kommunalt vatten finns även vissa uppgifter på kommunens hemsida, teknisk förvaltning eller liknande.
          Bättre att sätta sig in i hur man startar ett akvarium på rätt sätt, än att köpa div. tester.

          Kommentar

          • addo
            • January 2007
            • 609

            #6
            Nu behöver man ju inte ta i från tårna!

            Testa Amonium och Nitrit ett par gånger i veckan när akvariet är nystartat och när du har gjort en större ommöblering, PH, KH osv är extremt överkurs och totalt onödigt att mäta så länge du inte håller på med HI-tech växtakvarium eller ska odla någon svår survattensfisk, när du känner att du vill ha utmaningen och prova något av detta, då läser du på om KH och PH. Amonium och Nitrit är det ända som är farligt för fisken så dessa bör man hålla koll på, båda bildas av fiskarnas "kiss" och när mat mm rutnar, det bryts sedan ned i ditt filter men först när bakteriekulturen i filtret har kommit igång. Tipps: googla kvävets kretslopp eller nitrogen cycle (engelska), den ska alla akvarister kunna.

            Köp alltså två tester ett för Amonium och ett för Nitrit, mätstickor är inget att ha utan du ska ha ett dropptest (heter så för man droppar kemikalier med pippet)

            Vid ny start: Mät tills halterna sjunkit och köp ett par fiskar, börja mäta igen!, halterna kommer nämligen öka när du börjar mata. Sen kommer bakteriekulturen i filtret växa till sig för den ökade matningen och då sjunker halterna, sen köper du ett par fiskar till och mäter igen. Snart lär du dig hur lång tid det tar för halterna att sjunka och då behöver du inte mäta. När halterna börjar närma sig farliga nivåer så slutar du mata och byter vatten. Vilka nivåer som är farliga står i testets bruksanvisningar.

            Vid STOR ommöblering: Mät haletrna en gång om dagen, börjar du närma dig farliga nivåer så slutar du mata och byter vatten.

            Det viktigaste är som nämnts ovan att man värnar sin bakteriekultur, inte att man testar vattnet. Man ska till exempel aldrig storstäda ett akvarium eller rengöra sitt filter samtidigt som man möblerar om., allt för att ha kvar så mycket nedbrytande bakterier som möjligt. Man ska också ha ett tillräckligt stort filter.

            Jag tycker ändå det är bra för nybörjare att testa tills man får känsla för det hela, jag personligen slutade testa för länge sen men jag fyller på med fisk extremt långsamt, matar lite och möblerar inte om särskilt ofta.

            Kommentar

            Arbetssätt...