mer PH frågor

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • JR
    • April 2003
    • 2112

    mer PH frågor

    JAg har äntligen fått bukt med mitt kar, PH är nere på 6.4 & verkar stanna där sen jag bytta till svart kalkfritt grus!
    men, jag har en liten fundering bara.. har fått höra här & på andra ställen att man ska ha lite kalk i för att inte KH ska sjunka så att man får ett PH fall. men kalk buffrar väl så att PH vill till 7.6 eller nåt sånt? och det är ju inte dit jag vill.. kan man på nåt sätt buffra så att ph stannar under 7, men ändå höjer KH så att det inte sticker ner under 5 typ?
    jag kommer ha 2 gamla rötter i som inte påverkar PH, och kommer förbereda vattenbytes vatten i en hink (30 l) dagen innan med ekbarksextrakt till PH 6.5.
    är det nåt mer jag bör tänka på för att hålla PH stabilt..?
    akvariet är på 120 liter. jag har även hällt i lite svartvattensextrakt..
    kan passa på & fråga en sak till då. Är det samma sak som att filtrera över torv? alltså att man tillsätter humusämnen & så?
    har det nån buffrande effekt att räkna med?
    --== Kan man inte fiska upp dem får man odla dem ==--
    http://www.skip.informatik.gu.se/~jr/akvarium/
  • Kjell Fohrman
    Administrator

    • December 2001
    • 48148

    #2
    Man kan få ett stabilt vatten med ett lågt pH-värde (t.ex. 6.5) med hjälp av en CO2 anläggning av bra kvalitet.
    Kalk stabilserar också vattnet men att få vattnet att stabilt ligga på 6.5 och att samtidigt använda kalk är nog omöjligt - ner till 6.8 (en del menar att det omöjligt att komma ner under 7, men min praktiska erfarenhet (bara av ett akvarium) säger 6.8) kan man komma men knappast lägre, då behövs CO2.
    Akvaristiska hälsningar
    Kjell
    Akvaristiska hälsningar
    Kjell
    Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
    Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

    Kommentar

    • JR
      • April 2003
      • 2112

      #3
      ok... antar att jag får vara försiktig i mina vattenbyten då för nån CO2 anläggning lär det inte bli än.. =)
      men nästa fråga då? är svartvattensextrakt likvärdigt med att filtrera över torv?
      --== Kan man inte fiska upp dem får man odla dem ==--
      http://www.skip.informatik.gu.se/~jr/akvarium/

      Kommentar

      • Kjell Fohrman
        Administrator

        • December 2001
        • 48148

        #4
        är svartvattensextrakt likvärdigt med att filtrera över torv?
        Det beror helt på vad det är för preparat resp. för torv man använder. Jag själv föredrar dock preparat.
        Akvaristiska hälsningar
        Kjell
        Akvaristiska hälsningar
        Kjell
        Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
        Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

        Kommentar

        • JR
          • April 2003
          • 2112

          #5
          det är ToruMin från tetra jag har här. Är det ok?
          Vad använder du själv? jag funderade på att köra med torvfiltrering, men då jag har totalt kalkfritt i akvariet & har fått veta här att det är svårt att hålla stabilt så får det bli nån sorts preparat som det är lätt att dosera med i utbytesvattnet så man får det bra.
          --== Kan man inte fiska upp dem får man odla dem ==--
          http://www.skip.informatik.gu.se/~jr/akvarium/

          Kommentar

          • Kjell Fohrman
            Administrator

            • December 2001
            • 48148

            #6
            Jag känner inte till olika preparat, men inget preparat gör vattnet stabilt om du har ett väldigt lågt KH. Vill du ha ett stabilt vatten med lågt pH vill det nog till CO2.
            Akvaristiska hälsningar
            Kjell
            Akvaristiska hälsningar
            Kjell
            Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
            Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

            Kommentar

            • davide
              • February 2003
              • 1093

              #7
              Då man filtrerar med torv, tar inte humusämnena över bufferten då?
              har hört att detta ska fungera finfint.

              Eller har jag fått detta om bakfoten? Någon med personliga erfarenheter?
              MVH David
              www.Umea.akvarieforening.se | www.tanganyika.sidan.nu | Zoonen

              Kommentar

              • JR
                • April 2003
                • 2112

                #8
                undrar också över det...ingen som vet?
                --== Kan man inte fiska upp dem får man odla dem ==--
                http://www.skip.informatik.gu.se/~jr/akvarium/

                Kommentar

                • Lasse
                  • October 2002
                  • 1965

                  #9
                  Hej

                  För svenska förhållanden (ute i naturen) brukar man ha som tumregel att humusen har sin starkaste buffringsförmåga kring 4,5 i pH. Det vill säga pH:t sjunker dit ner innan humusen börjar att buffra. Detta är orsaken till att du väldigt sällan hittar sjöar som är surare än 4,5 i svensk natur. Det har sagts att det finns tropisk torv som buffrar vid ett högre pH (5,5 - 6) Har ej testa dessa så jag vet inte.

                  Hälsningar Lasse
                  Jag är inte tillräckligt ung för att veta allt

                  Kommentar

                  • JR
                    • April 2003
                    • 2112

                    #10
                    ok..4.5 är ju lite lågt..hehe.. men tack iallafall!
                    --== Kan man inte fiska upp dem får man odla dem ==--
                    http://www.skip.informatik.gu.se/~jr/akvarium/

                    Kommentar

                    • imported_n/a
                      • January 2002
                      • 585

                      #11
                      Hej

                      Vid pH över 5,6 är ANC > 0 vilket svarar mot begreppet alklinitet. När pH är under 5,6 är ANC < 0 vilket svarar mot begreppet aciditet. Vilket betyder att värden under pH 5,6 finns det i princip ingen vätekarbonat(HCO3) och andra buffertsystem tar över. Nu är inte gränsen knivskarp utan detta sker från pH 7 och nedåt i skalan, vilket innebär att HCO3 tappar sin betydelse under pH 7 och andra buffertsystem tar sakta men säkert över.

                      Men det buffertsysten som tar över är inte lika "starka" som HCO3(egentligen har det att göra med log i pH-skalan), vilket innebär att den som är i den nedre regionen av pH skalan bör vara försiktig med fodermängd och fodertyp. Därför är det en bra rekomendation att nybörjare startar med akvarier där pH-värdet är över 7.
                      /Rickard
                      don Quijote och KA.
                      http://www.killifish.tk

                      Kommentar

                      Arbetssätt...