Lågt PH värde

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Propp92
    • November 2013
    • 5

    Lågt PH värde

    Hej!
    jag har lågt PH-värde i mitt 54 liters akvarium, har tidigare haft massa problem med sjukdomar osv. men tror att det är fixat nu...
    Jag vet att lågt PH-värde kan komma från om man har rot i vatten och det har jag haft innan, men är nästan allt vatten bytat sanden kokad och akvarium städat, men ändå ligger PH-värdet på ca 6.0 - 6,5 varför??

    PH-värdet i vasken är normalt 7.5-8.0 och jag har ingen rot i längre
    Någon som har någon ide varför det fortfarande är lågt och inte höjs när jag bytar vatten?

    Tack på förhand
  • Dopply
    • December 2012
    • 485

    #2
    Frågan är väl vad du använder för att mäta med? Stickor är inte att lita på.

    Kommentar

    • Mr Woods
      • March 2013
      • 3409

      #3
      Ja, du måste använda reagensvätska ("dropptest").
      Vad det gäller rötter så har jag en del i mina kar, och detta påverkar inte pH så att det blir någon mätbar skillnad...

      Kommentar

      • Sleaper

        • September 2008
        • 2883

        #4
        Väldigt mycket fisk i 54l?

        Kommentar

        • Propp92
          • November 2013
          • 5

          #5
          Jag använder dropptest och har haft max 10 guppy i det, och någon mal. fler sorter har jag inte haft.

          Kommentar

          • viktorbj
            • April 2013
            • 405

            #6
            vad är ditt kh värde? hursomhelst är inte 6,5 6,0 något dåligt ph värde för fiskarna. alltför noggrann ska man inte vara.

            Kommentar

            • erikthur
              • March 2004
              • 9953

              #7
              Jag tycker inte heller pH-värdet är ssk lågt. De höga värdena du får från kranen beror på att vattenverket vill ha högt pH för sina vattenledningars skull - inte för akvariefiskarnas...
              Killies is a lifetime passion

              Kommentar

              • åheim
                • April 2006
                • 13123

                #8
                Ursprungligen postat av Propp92
                Hej!
                jag har lågt PH-värde i mitt 54 liters akvarium, har tidigare haft massa problem med sjukdomar osv. men tror att det är fixat nu...
                Jag vet att lågt PH-värde kan komma från om man har rot i vatten och det har jag haft innan, men är nästan allt vatten bytat sanden kokad och akvarium städat, men ändå ligger PH-värdet på ca 6.0 - 6,5 varför??

                PH-värdet i vasken är normalt 7.5-8.0 och jag har ingen rot i längre
                Någon som har någon ide varför det fortfarande är lågt och inte höjs när jag bytar vatten?

                Tack på förhand
                Antagligen har ditt vatten ett väldigt lågt Kh (karbonathårdhet) som i sin tur gör att Ph sjunker efter ett tag i akvariet. Kh bör ligga på minst 3-4 för att det ska hålla Ph stabilt över tid. Risken med ett lågt Kh är att du kan få en Ph-krasch om det går för långt mellan vattenbytena. Att du inte fått upp Ph när du gjort vattenbyte kan ju bero på att du inte bytt så mycket som krävs för att kunna mäta en skillnad.
                Viva Leo Buscaglia

                Kommentar

                • Propp92
                  • November 2013
                  • 5

                  #9
                  Jag har tyvärr inget KH test hemma, men kollade de i affären när samma dag som jag skrev här. jag har för mig att det var helt okej, därför lite märkligt med ph värdet tyckte han jag prata med.. Nu har jag även köpt och lagt i en kalksten som skulle höja ph värdet ( har legat i nu i 3 dagar) men har inte märkt någon skillnad :S

                  Kommentar

                  • Propp92
                    • November 2013
                    • 5

                    #10
                    Ursprungligen postat av erikthur
                    Jag tycker inte heller pH-värdet är ssk lågt. De höga värdena du får från kranen beror på att vattenverket vill ha högt pH för sina vattenledningars skull - inte för akvariefiskarnas...
                    Jag har bara guppy fiskar i mitt akvarium och har haft det i snart ett år, nu de senaste halvåret har jag in princip bara haft problem, fiskarna har dött och så fort jag köpt nya så, dör dem också. därför börja vi misstänka PH värdet eftersom de e lågt och de några av gångerna har det inte verkat som det har varit någon sjukdom.

                    har läst att guppy trivs bäst i ca 7-8 i PH värdet...

                    Kommentar

                    • MonkanS
                      • December 2011
                      • 861

                      #11
                      Jag tror inte att guppies är så petiga med PH-värdet.
                      Vad har du för värden i övrigt i karet?
                      Jag läser högst upp att du kokat sanden och akvariet är städat. Det är inte så att det är för väl rengjort?
                      Juwel 180 l + räkkub aquael 20 l
                      http://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=155429

                      Ordning är till för idioter - Genier behärskar även kaos !!!

                      Kommentar

                      • Knax
                        • November 2012
                        • 1148

                        #12
                        Hm... Jag tror inte heller riktigt på att det är PH-värdet som spökar när fiskar dör. Skaffa ett nitrittest (NO2) och kolla hur det ser ut.
                        // Mats, a.k.a. Knax



                        "All's well that ends." - Unknown

                        Kommentar

                        • viktorbj
                          • April 2013
                          • 405

                          #13
                          Nitrit är det verkligen inte om akvariet är inkört.

                          Kommentar

                          • PiaJo

                            • August 2009
                            • 13001

                            #14
                            Ursprungligen postat av viktorbj
                            Nitrit är det verkligen inte om akvariet är inkört.
                            Tror att karet verkar vara ganska nystartat igen efter att ha haft problem med sjukdomar, så fattar jag första inlägget iallafall .
                            /PIA

                            Jag är medlem i NCS - föreningen för dig som tycker om ciklider!

                            Kommentar

                            • PiaJo

                              • August 2009
                              • 13001

                              #15
                              Hur länge har karet varit igång sen du kokade sanden mm?
                              /PIA

                              Jag är medlem i NCS - föreningen för dig som tycker om ciklider!

                              Kommentar

                              Arbetssätt...