Lämna vatten till analys, möjligt?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • King Creole
    • July 2013
    • 64

    Lämna vatten till analys, möjligt?

    Jag startade upp mitt 54L kar i somras och har sedan start haft problem med att fiskar dött regelbundet.
    Ibland har dem börjat simma upp o ner, ibland visat tecken på balans svårigheter, osv osv

    Nitriten är låg, nära noll. PH är 7.5

    Min fråga är om man kan lämna in prov på mitt akvarie vatten till expertis för att försöka få reda på om vattnet bär på något giftigt, eller om fiskarna dör pga stress, eller liknande.

    Jag bor i Göteborg, och frågan är om det finns möjlighet för analys till rimlig peng.

    Tacksam för svar
  • Kjell Fohrman
    Administrator

    • December 2001
    • 48147

    #2
    Det svåra är ju att veta vad de skall söka efter. Det kan säkert finnas 100 tals med saker och varje sak kostar minst några hundralappar. Det bästa är ju att gå till en bra akvarieaffär som utför bra tester (med vätskor och inte bara med stickor) så kan de åtminstone göra några basic-tester. Det bör de inte ta mer än några hundralappar för. Visst - det kanske inte ger några svar - men det kan i alla fall utesluta några saker.
    Akvaristiska hälsningar
    Kjell
    Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
    Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

    Kommentar

    • Mr Woods
      • March 2013
      • 3409

      #3
      Ursprungligen postat av Kjell Fohrman
      Det svåra är ju att veta vad de skall söka efter. Det kan säkert finnas 100 tals med saker och varje sak kostar minst några hundralappar. Det bästa är ju att gå till en bra akvarieaffär som utför bra tester (med vätskor och inte bara med stickor) så kan de åtminstone göra några basic-tester. Det bör de inte ta mer än några hundralappar för. Visst - det kanske inte ger några svar - men det kan i alla fall utesluta några saker.
      Nu blir jag nyfiken... Vad skulle en genomsnittlig akvarieaffär testa förutom pH kH och NO2, och varför skulle någon ta hundratals kronor för att göra detta?

      Kommentar

      • Kjell Fohrman
        Administrator

        • December 2001
        • 48147

        #4
        Ursprungligen postat av Mr Woods
        Nu blir jag nyfiken... Vad skulle en genomsnittlig akvarieaffär testa förutom pH kH och NO2, och varför skulle någon ta hundratals kronor för att göra detta?
        Nu skrev jag aldrig att en genomsnittlittlig akvarieaffär skulle kunna göra detta. Men som som bör testas är väl då åtminstone också t.ex. ammonium, koppar, nitrat.
        Det bör inte kosta mer än några hundra kronor (inte hundratals kronor som du skriver) om de tillämpar samma timtid för sitt arbete som vilket annat seriöst fackföretag som helst. Lämnar man det till ett labb så kostar det åtskilligt mer.
        Akvaristiska hälsningar
        Kjell
        Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
        Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

        Kommentar

        • Mr Woods
          • March 2013
          • 3409

          #5
          Det var inte meningen att låta spydig om det var så du uppfattade det Kjell!
          Koppar låter intressant, men nitrat borde väl inte ligga för högt i ett nystartat kar, eller har jag fattat det fel? Och Med för höga ammoniumvärden borde väl ett nitrittest ge utslag?
          Jag är ju den typen av akvarist som sällan testar för någonting, utan litar på mina ögon och min näsa. De gånger jag har bett om hjälp med tester i "min" butik har man aldrig bett mig betala för detta, men det kanske är för att jag är en trogen stamkund...

          Förövrigt tycker jag att "några hundra kronor" och "hundratals kronor" betyder ungefär samma sak...
          Senast redigerad av Mr Woods; 09 November 2013, 22:34.

          Kommentar

          • simpson
            • July 2012
            • 666

            #6
            Ursprungligen postat av Mr Woods
            Det var inte meningen att låta spydig om det var så du uppfattade det Kjell!
            Koppar låter intressant, men nitrat borde väl inte ligga för högt i ett nystartat kar, eller har jag fattat det fel? Och Med för höga ammoniumvärden borde väl ett nitrittest ge utslag?
            Jag är ju den typen av akvarist som sällan testar för någonting, utan litar på mina ögon och min näsa. De gånger jag har bett om hjälp med tester i "min" butik har man aldrig bett mig betala för detta, men det kanske är för att jag är en trogen stamkund...

            Förövrigt tycker jag att "några hundra kronor" och "hundratals kronor" betyder ungefär samma sak...

            OM någon har problem och vill låta testa sitt vatten ordentligt är det väl lika bra att 'ta i' och även testa det mest uppenbara? Blir ju dumt att testa och testa det mest ovanligt och så är felet vanligt.

            Handlar man mycket i en affär får man ofta rejäl bonus då och då, kanske rabatt etc och lite service utöver det vanliga. Sedan finns det säkert ett gäng affärer som låter testa gratis, hoppas och få sälja lite medel för att råda bot också. Men någon affär kanske vill ha betalt för sin nedlagda tid och det är väl upp till dem och bestämma om de vill ge bort sin tid?

            Kommentar

            • Mr Woods
              • March 2013
              • 3409

              #7
              Ursprungligen postat av simpson
              OM någon har problem och vill låta testa sitt vatten ordentligt är det väl lika bra att 'ta i' och även testa det mest uppenbara? Blir ju dumt att testa och testa det mest ovanligt och så är felet vanligt.

              Handlar man mycket i en affär får man ofta rejäl bonus då och då, kanske rabatt etc och lite service utöver det vanliga. Sedan finns det säkert ett gäng affärer som låter testa gratis, hoppas och få sälja lite medel för att råda bot också. Men någon affär kanske vill ha betalt för sin nedlagda tid och det är väl upp till dem och bestämma om de vill ge bort sin tid?
              Självklart är det upp till butiken att avgöra hur mycket man vill ha betalt för att utföra tester. Däremot tycker jag det känns bra mycket mer ekonomiskt att köpa hem ett paket med dropptester om man ändå är beredd att lägga ut "hundralappar" på det! Då kan man ju ha nytta av dem i framtiden också...

              Och självklart skall man testa om det är uppenbart att det är något fel på vattnet!
              Senast redigerad av Mr Woods; 10 November 2013, 12:48.

              Kommentar

              • simpson
                • July 2012
                • 666

                #8
                Ursprungligen postat av Mr Woods
                Självklart är det upp till butiken att avgöra hur mycket man vill ha betalt för att utföra tester. Däremot tycker jag det känns bra mycket mer ekonomiskt att köpa hem ett paket med dropptester om man ändå är beredd att lägga ut "hundralappar" på det! Då kan man ju ha nytta av dem i framtiden också...

                Och självklart skall man testa om det är uppenbart att det är något fel på vattnet!

                Många tester har ju begränsad hållbarhet, ungefär som mjölk fast visst lite längre. Så det kanske blir billigare (och enklare om man är osäker) att istället betala 200:- tex och få det testat.

                Kommentar

                Arbetssätt...