Bio nitrivec

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • TinaStina
    • June 2013
    • 8

    Bio nitrivec

    Har ett 30 litersakvarium som jag precis startat om efter att de tidigare fiskarna inte ville vara med längre. Jag hade i Bio nitrivec direkt och tänkte ha i det en gång i veckan eller varannan vecka i samband med vattenbyte.

    Min fråga är om fiskarna kan vara kvar när jag häller i nitrivec? På flaskan står det "Allows adding fish after only 24 hours!" Men fiskarna är ju redan i. Inte behöver jag väl ta upp dem?

    En annan fråga som kanske inte passar in under rubriken men jag kör ändå. Vid vattenbyte tar jag alltid upp dekorationerna och tvättar av dem. Ska man göra så eller ska de få vara grönsvarta? Jag kanske sabbar miljön om jag tvättar av dem (bara i vatten förstås, inte med något medel)?
  • åheim
    • April 2006
    • 13127

    #2
    Du kan ha i nitrivec när som helst med fiskar i akvariet så det är inga problem. Dekorationerna kan du göra rent det är bottenmaterialet man ska vara lite försiktigare med.

    Det är viktigt med en bra filtrering, speciellt i ett så litet kar och ett mycket bra filter i små kar är aquaclear hangon filter http://www.guldfisken.se/beta/catalo...6eb50d24499843
    Viva Leo Buscaglia

    Kommentar

    • TinaStina
      • June 2013
      • 8

      #3
      Tack så jättemycket för snabbt svar! Nu har jag hällt i nitrivec När du skriver "bottenmaterialet" vad menar du då? Menar du typ gruset/stenarna? Det jag gjort rent är en koralldekoration och en stengrotta i plast (tror jag).

      Jag bytte det första filtret som ingick i akvarieköpet mot just en Aquaclear hangon och jag hoppas att det fungerar bättre än det första. Det låter i alla fall betydligt mindre och det i sig är ju en klar förbättring Jag funderar på att ta med mig lite vatten till djuraffären så att de kan testa kvaliteten. Det är inte lätt att få till en bra miljö i små akvarier har jag förstått, men jag har gett mig tusan på att det ska funka.

      Kommentar

      • åheim
        • April 2006
        • 13127

        #4
        Jo du kan få till ett riktigt bra fungerande litet nanokar, bara du inte överbelastar och har bra filtrering och byter lite vatten varje/varannan vecka. Jag har ett 26L som har gått 6 år och alltid funkat helt utan problem. http://www.youtube.com/watch?v=EfVXur7cGzo
        Viva Leo Buscaglia

        Kommentar

        Arbetssätt...