Mycket grågrumligt vatten... Hjälp!

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • tellic
    • October 2013
    • 24

    Mycket grågrumligt vatten... Hjälp!

    Har nyligen startat upp ett 350 l akvarium och vattnet är mycket grumligt (ung. som om att någon hällt i damm eller mjölk).
    Här följer lite basfakta om vad som finns i det:

    Akvariet är nystartat och innehåller varken växter eller fiskar.
    En BTN-bakgrund sattes i och fästes med akvariesilikon och en frigolitskiva finns längst ner på botten.
    Bottensubstrat (växtgödning) från JBL har strötts ut över bottnen, sedan täckts med grovkornigt grus.

    Filtret sattes igång omedelbart när akvariet blev fyllt. Efter ett dygn var det väldigt grågrumligt (man såg inte från ena sidan till andra).

    Jag började läsa runt lite här och har läst lite om "infusorier" - men det är ju levande organismer och det kan väl inte finnas i mitt akvarium då jag inte fört in något direkt levande än... sedan kan det heller inte vara damm från gruset då jag sköljde detta - samt att det stått nu i några dagar, och att mitt ytterfilter bör ha tagit väck det mesta.

    Efter nu snart en vecka satte jag in vattenberedningsmedel Happylife Evolution - som gjorde det ännu grumligare, men stod på flaskan att det skulle bli klarare efter 20 timmar som mest. Det är fortfarande lika grumligt....

    Vad kan detta vara? Varför är det fortfarande grumligt?

    Tacksam för svar!
    350 L Sydamerika Rödmunstetror, Scalarer, Rosentetror, L-Malar | BTN Amazonas
  • MonkanS
    • December 2011
    • 861

    #2
    Kan det vara från ditt bottensubstrat? Eller gruset om det var väldigt dammigt och inte ordentligt sköljt? Kanske en kombination?
    Tanken på infusorier kan du glömma. Det är ju som du säger nystartat och inga levande organismer finns där ännu. Antagligen har du bara att vänta tills den där dimman har lagt sig.
    Vattenberedningsmedel behöver du inte ha i ännu då jag förstår att du tänker vänta med fiskar.
    Men du kan gott börja med att inreda ditt kar med vad du tänkt av växter, rötter, stenar och/eller vad mera du tänkt. Vad har du tänkt dig för innevånare där?
    Juwel 180 l + räkkub aquael 20 l
    http://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=155429

    Ordning är till för idioter - Genier behärskar även kaos !!!

    Kommentar

    • tellic
      • October 2013
      • 24

      #3
      Ursprungligen postat av MonkanS
      Kan det vara från ditt bottensubstrat? Eller gruset om det var väldigt dammigt och inte ordentligt sköljt? Kanske en kombination?
      Tanken på infusorier kan du glömma. Det är ju som du säger nystartat och inga levande organismer finns där ännu. Antagligen har du bara att vänta tills den där dimman har lagt sig.
      Vattenberedningsmedel behöver du inte ha i ännu då jag förstår att du tänker vänta med fiskar.
      Men du kan gott börja med att inreda ditt kar med vad du tänkt av växter, rötter, stenar och/eller vad mera du tänkt. Vad har du tänkt dig för innevånare där?
      Tack för svaret.

      Det kan mycket väl vara från bottensubstratet. Gruset kan ju ha varit dammigare än vad jag trott, det borde väl lägga sig inom ett par dygn? Det har nämligen gått många dygn nu och det är lika dammigt, nästan som om att det blir dammigare för varje dag.

      Har tänkt mig ett amazon-biotop, skalarer, tetror och malar, samt mycket växtlighet.

      Men vad kan detta vara? Jag har ju sköljt gruset osv.
      350 L Sydamerika Rödmunstetror, Scalarer, Rosentetror, L-Malar | BTN Amazonas

      Kommentar

      • Fissure
        • July 2013
        • 153

        #4
        Upplevde samma sak i mitt akvarium nu när jag startade upp det. I mitt fall verkade det vara syre som ville lämna vattnet. Hade extremt mycket bubblor som fastnade/växte överallt. Försvann efter några dagar dock. Såg lite mjölkigt/disigt ut precis som du beskriver.

        Edit:
        Såg precis att du haft det igång en vecka utan förbättring så då borde det inte vara det jag skrev då. Kanske lika bra och byta ut allt vatten igen och se om det blir bättre?
        Senast redigerad av Fissure; 07 November 2013, 17:07.
        Projekt : Rötter (450L Omstart)
        Sällskapsakvarium 450L (Avslutat)

        Kommentar

        • Sleaper

          • September 2008
          • 2876

          #5
          Prova med ett "gående vattenbyte" tills vattnet är klart/rent. Alltså en slang från kranen med tempererat vatten till akvariet och en slang med vatten ut till golvbrunn/wc genom självsug.

          Kommentar

          • tellic
            • October 2013
            • 24

            #6
            Ursprungligen postat av Sleaper
            Prova med ett "gående vattenbyte" tills vattnet är klart/rent. Alltså en slang från kranen med tempererat vatten till akvariet och en slang med vatten ut till golvbrunn/wc genom självsug.
            Tack för svaren.

            Det har nu gått snart 2 veckor och det är aningen klarare, men inte helt klart.

            Om jag gör ett Gående vattenbyte - med tempererat vatten, blir det verkligen någon skillnad? För vattnet är som sagt rent så fort det är bytt, men när pumpen gått ett tag så är det väldigt grårumligt. Så fort jag rör om i botten, så blir det otroligt grumligt och det tar mycket lång tid innan det lägger sig.

            En annan sak som inträffat, är att på mina rötter har det bildats typ "ludd" eller som ser ut som typ hår/mossa/ludd - det har även lagt sig på botten och på flera andra ställen. Vad är detta och är detta dåligt?

            Sen ytterligare en grej - två, tre små skott/växter har börjat gro på en av mina rötter (tror det är mangrove). De ser ut som små små groddar typ- vad är detta och är detta bra/dåligt?
            350 L Sydamerika Rödmunstetror, Scalarer, Rosentetror, L-Malar | BTN Amazonas

            Kommentar

            • Sleaper

              • September 2008
              • 2876

              #7
              Man bör nog se några bilder för att få en riktig uppfattning om problemen.

              Kommentar

              • tellic
                • October 2013
                • 24

                #8
                Ursprungligen postat av Sleaper
                Man bör nog se några bilder för att få en riktig uppfattning om problemen.

                Här följer en bild på akvariet som det ser ut nu: http://oi40.tinypic.com/vichzo.jpg

                Det har gått cirka 3 veckor sedan jag fyllde akvariet.
                350 L Sydamerika Rödmunstetror, Scalarer, Rosentetror, L-Malar | BTN Amazonas

                Kommentar

                • Jojje_
                  • January 2013
                  • 335

                  #9
                  Mitt tips är att köra på med aktivt kol.
                  På alla akvarium jag startat upp så har detta hjälpt.
                  Samt prova på JBL Clearol.
                  http://www.zooplus.se/shop/akvarium/vattenvard/vattenvard/jbl/278906


                  Dessa två metoder har funkat klockrent för mig.
                  Prova först med Clearol, sedan efter någon vecka kan du köra med Aktivt kol som samlar upp massa rester från medlet.
                  Fluval Edge 46L
                  Projekt - Ciklidhörna

                  Kommentar

                  • turismo
                    • November 2013
                    • 21

                    #10
                    Ursprungligen postat av tellic
                    Här följer en bild på akvariet som det ser ut nu: http://oi40.tinypic.com/vichzo.jpg

                    Det har gått cirka 3 veckor sedan jag fyllde akvariet.
                    Va tråkigt att det krånglar till sig med ditt akvarium.

                    Jag hade tagit ur rötterna och lagt dom i några hinkar med rent vatten. För att se om det är dom som grumlar vattnet. Vänta några dagar innan du lägger tillbaka rötterna och se om akvariet hinner bli renare.

                    Om det inte blir renare är den nog gruset eller bottensubratet som gör att vattnet blir smutsigt. Kanske bäst då att plockar ur gruset och tvätta igen, extra mycket.

                    /turismo/

                    Kommentar

                    • tellic
                      • October 2013
                      • 24

                      #11
                      Ursprungligen postat av turismo
                      Va tråkigt att det krånglar till sig med ditt akvarium.

                      Jag hade tagit ur rötterna och lagt dom i några hinkar med rent vatten. För att se om det är dom som grumlar vattnet. Vänta några dagar innan du lägger tillbaka rötterna och se om akvariet hinner bli renare.

                      Om det inte blir renare är den nog gruset eller bottensubratet som gör att vattnet blir smutsigt. Kanske bäst då att plockar ur gruset och tvätta igen, extra mycket.

                      /turismo/
                      Nu kommer jag med resultatet.

                      Ni ser själva på första inläggets datum - det är ganska lång tid sedan problemet uppvisade sig.
                      Idag, ungefär en månad senare - är vattnet nästan helt kristallklart. Det går med bra marginal att se från ena sidan till den andra.
                      Och det "mjölkiga" och "dimmiga" har både försvunnit och lagt sig helt - även efter att jag rört runt i gruset när jag planterade växter.

                      Jag tror att det har med de 20-talet fiskar jag placerade där i samband med planteringen av alla växter. Jag har ett tiotal växter och de är jämt fördelade. Vad tror ni? Kan biologiskt liv göra akvariet kristallklart? Eller är det bara en ren slump...

                      Aqua Safe och Tetra Vital har också tillsatts i samband.

                      Så för alla som upplever samma problem. Håll ut! Skölj sanden - Och glöm inte vattenberedningsmedlena. Det klarnar efter ett par veckor.
                      350 L Sydamerika Rödmunstetror, Scalarer, Rosentetror, L-Malar | BTN Amazonas

                      Kommentar

                      • Jojje_
                        • January 2013
                        • 335

                        #12
                        Nice att problemet löste sig.
                        Mitt ciklidakvarium på jobbet som jag precis startat upp har varit grumligt i två dagar, sedan jag fyllde på vatten.
                        Nu efter 2 dygns filterjobb samt en dos Claerol och sedan Happylife är vattnet kristallklart.

                        Tänk på det nästa gång. Denna kombo har gjort susen för mig.
                        Fluval Edge 46L
                        Projekt - Ciklidhörna

                        Kommentar

                        Arbetssätt...