Mangan

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Lisa87
    • July 2005
    • 14

    Mangan

    Hej
    jag har 2 nystartade kar ett på ca 1 månad och en på ca 2 veckor. Jag lämnade in vatten till en zooaffär som jag litar på. Har eget vatten och fick reda på att det är en del mangan i. Vad ska jag göra? Aktivt kol? Isfl hur mycke skall man änvända? Jag har nyligen flyttat hit och gubben har haft sitt kar igång i 2 år utan större problem. Mitt 160 som vari igång i ca 1 månad är de mycke alger i. Hoppas ni kan hjälpa mig

    Mvh Lisa
  • Fanbyalperna

    • September 2005
    • 752

    #2
    Alger i nystartade kar är inget ovanligt. Vad som gäller är tålamod så försvinner de ab sig själv. Eftersom gubben inte har problem med vattnet, så varför skulle du ha det? Vid min senaste omstart av akvarie tog det ett halvår för algerna att ge sig. Sedan får man plocka bort gamla blad med alger om de stör.TÅLAMOD
    Har inte alltid rätt, men fel ibland

    Kommentar

    • Lisa87
      • July 2005
      • 14

      #3
      Ursprungligen postat av Fanbyalperna
      Alger i nystartade kar är inget ovanligt. Vad som gäller är tålamod så försvinner de ab sig själv. Eftersom gubben inte har problem med vattnet, så varför skulle du ha det? Vid min senaste omstart av akvarie tog det ett halvår för algerna att ge sig. Sedan får man plocka bort gamla blad med alger om de stör.TÅLAMOD
      Tack för svaret. Har fått en algig yta på vattnet, har inte haft det förr. Vet att det blir alger. Det är gröna alger på rutan och bruna på växterna och stenarna i mitt 160. I mitt 60 är de än lugnt med alger. Har räckor och guppis i det, köpte 5st crystal red 3 dog för ca vecka sen nu dog en till där av fundera jag på vattnet. Har även 6 st körsbärs räkor de verkar trivas. Är ny på räkor.

      Kommentar

      • Fanbyalperna

        • September 2005
        • 752

        #4
        Crystal red är betydligt känsligare än körsbärsrälor. Råder dig att titta in på Redbee.se där räkor är huvudämnet.
        Har inte alltid rätt, men fel ibland

        Kommentar

        Arbetssätt...