Extremt grumligt vatten i 6 veckor gammalt kar

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • lajo01
    • September 2013
    • 9

    Extremt grumligt vatten i 6 veckor gammalt kar

    Jag har tyvärr drabbats av ett extremt grumligt akvarium och det är nästan lite pinligt att be om råd här eftersom jag redan läst om alla fallgropar med nytt akvarium och gjort mitt bästa för att inte gå i dem. (Juwel Vision 260 liter + Fluval FX6)
    Startade karet för ca 6 veckor sedan, med vattenbehandlingsmedel och Nitrivec. Gick en vecka utan fisk, varefter jag lade i sju Golden Malawi. Ytterligare 1 1/2 vecka, vattenbyte (30%) + Nitrivec. Ytterligare en vecka och mer fisk, 5+5 Malawi. Gick en vecka och allt såg fint ut, men sedan nästan över en natt så blev akvariet till en ogenomskinlig soppa.

    Körde Nitrit test och värden var skyhöga (fiskerna borde väl ha dött om man ska tro alla forumbeskrivningar) så jag antar att jag övermatat i förhållande till en fortfarande omogen bakteriestam, trots Nitrivec etc... Rådde bot på Nitriterna med Toxivec, samtidigt som jag matade i mera Nitrivec. Men nu efter en vecka är vattnet fortfarnde lika supergrumligt. Fisken mår fint, får knappt nån mat för att hålla nere "gödningen" av vattnet, så de har börjat äta av växterna istället....

    Har ingen aning om vad grumligheten beror på, är det alger eller rester av alla medel jag hällt i? Vattenbyten (25-30%) har jag gjort men grumligheten kvarstår.... Vill ju inte byta vaten för ofta om bakterierna ska kunna växa till sig...
  • Inger H

    • December 2008
    • 11247

    #2
    Är det vitt grumligt?

    //Inger
    "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

    Kommentar

    • lajo01
      • September 2013
      • 9

      #3
      @Inger, svårt att urskölja färger men det är mest mjölkvitt grumligt om man ser längst upp under lysrampen.

      Kommentar

      • Inger H

        • December 2008
        • 11247

        #4
        Ursprungligen postat av lajo01
        @Inger, svårt att urskölja färger men det är mest mjölkvitt grumligt om man ser längst upp under lysrampen.
        Sök här på forumet om infusioner.

        //Inger
        "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

        Kommentar

        • ansjo
          • November 2005
          • 29967

          #5
          Ursprungligen postat av Inger H
          Sök här på forumet om infusioner.

          //Inger
          Eller infusorier.
          /Anders

          Medlem i NCS - givetvis!

          Kommentar

          • Inger H

            • December 2008
            • 11247

            #6
            Ursprungligen postat av ansjo
            Eller infusorier.
            Haha, det var länge sedan jag använde det ordet.

            //Inger
            "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

            Kommentar

            • specman
              • April 2013
              • 86

              #7
              Gjordes bottenmassan rent ordentligt innan fyllnad av vatten?

              Kommentar

              • lajo01
                • September 2013
                • 9

                #8
                Halloj!
                Tack för alla svar! Infusorier var något nytt för mig, även om jag förmodligen dricker dem varje dag. Vi har eget vatten från djupborrad brunn så det kanske är källan till det onda, men några infusorier har aldrig omnämnts i vattenprovprotokollen...
                Gårdagskvällen ägnades åt diverse efterforskningar i ämnet "hur-döda-infusorier", på Youtube fanns många kar som ser ut som mitt just nu, och det verkar inte finnas så hemskt många metoder att fixa problemet. Svälta dem (och fisken) med mörkläggning och minimal mängd fiskmat, alternativt UV-C filter. Eftersom akvariet är "center-piece" i vardagsrummet så går mörkläggning bort eftersom min smak avseende rumsdekoration inte omfattar svarta plastsäckar eller liknande så har nu ett UV-C filter beställts, tog det "kraftigaste" jag kunde hitta på marknaden. Dimman i karet ska bort om det så är det sista som händer....
                Återkommer med progress, tack o bock för allt stöd!
                @specman, Om du menar sanden som ligger tanken så sköljdes den rejält innan jag lade i den i tanken.

                Kommentar

                • MonkanS
                  • December 2011
                  • 861

                  #9
                  Egentligen är det inte så mycket att bry sin hjärna med. Infusorier försvinner av sig självt vartefter. Det där är som en barnsjukdom som karet måste gå igenom bara. Sköt karet som vanligt. Greja inte för mycket med det. Mata minimalt. Var inte orolig. Fiskarna svälter inte ihjäl i första taget.
                  Det tar ett tag att få till en bra balans i karet.
                  Juwel 180 l + räkkub aquael 20 l
                  http://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=155429

                  Ordning är till för idioter - Genier behärskar även kaos !!!

                  Kommentar

                  • lajo01
                    • September 2013
                    • 9

                    #10
                    Lycka!
                    Efter diverse strul, fellevererat UVC filter från leverantör samt lite förvirring avseende slangdimensioner för inkoppling av UVCt, så var det igår eftermiddag dags att plugga in UVC filtret, 36w Aqua Nova, på Fluvalhinkens utgång mot karet. Att döma av diverse före/efter videos på Tuben där folk dokumenterat effekten av UVfilter så hade jag inga förväntningar på snabbt resultat, särskilt som Fluvalfiltret har en väldigt hög genomströmning. Men när jag slog på belysningen imorse, typ 16 timmar senare, blev jag glatt överraskad, vattnet hade gått från en ogenomskinlig sörja till "halvklart" och nu på kvällen, 26 timmar senare, är det endast en lätt disighet som återstår. UVC äger! :-)

                    Kommentar

                    • Dopply
                      • December 2012
                      • 485

                      #11
                      Jo, UV-Ljus är bra att ta kol på det mesta

                      Kul att du fick ordning på karet!

                      Kommentar

                      • ansjo
                        • November 2005
                        • 29967

                        #12
                        Gott att höra!
                        /Anders

                        Medlem i NCS - givetvis!

                        Kommentar

                        Arbetssätt...