Vattenbyten i nystartat

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • stajo
    • October 2013
    • 11

    Vattenbyten i nystartat

    Hej

    Antar att jag är nummer kvintiljon att ställa frågan men vad är åsikterna kring att byta vatten i nystartade kar (märk att jag lärt mej tugget;-) ? Pro antar jag är att hålla nere nitrithalten och con att nyttobakterierna, som vad jag förstår är de som sedmera bl a skall bryta ned nitriten, inte byggs upp lika fort. Första månaden, hur skall man göra? Har läst och hört alla möjliga varianter nu.

    Med vänlig hälsning
    Staffan
  • åheim
    • April 2006
    • 13127

    #2
    Ursprungligen postat av stajo
    Har läst och hört alla möjliga varianter nu.

    Med vänlig hälsning
    Staffan
    Då får du göra en bedömning av vad du tycker verkar vara den bästa metoden
    Viva Leo Buscaglia

    Kommentar

    • Dopply
      • December 2012
      • 485

      #3
      Kör med bakteriekultur och gör det som du tycker verka funka bra.. Alla sätt fungerar..

      Kommentar

      • henrikl
        • November 2012
        • 639

        #4
        Fungerar även utan bakteriekultur så det är inget krav. Det gör bara processen eventuellt lite snabbare. Men tåliga fiskar och med mindre mat brukar det gå bra ändå...
        2165 liter akvarievatten i hus och garagerum.
        Mest L-malar tillsammans med Sa, malawi, räkor.

        Kommentar

        • Mr Woods
          • March 2013
          • 3409

          #5
          Personligen ser jag ingen anledning att byta vatten den första månaden om man startar med en vettig belastning!

          I alla fall jag är ju allergisk mot "omoget" akvarievatten och har i stort sett bara upplevt algproblem i nystartade kar samt om jag nyligen gjort stora vattenbyten, och jag har fått för mig att många arter uppskattar humusämnen i vattnet.
          Men färskt vatten kan nog vara att föredra i vissa biotoper antar jag...

          Om jag har fel är säkert någon snart god nog att rätta mig!

          Kommentar

          • stajo
            • October 2013
            • 11

            #6
            Tack för svaren! Det är tio unga neontetror (2,5 cm kanske) och två små (3 cm) ancistrusmalar i nu, så det är väl inte jättemycket fisk. 31 cm till 60 liter. Kanske lite mycket för break in men tetrorna säljs i 10 pack och jag ville ha malarna för dammsugningen. Butiken där jag shoppar är vänliga och hjälper mej med vattenprov. Tror jag knatar dit i helgen och gör ett nitrittest, och eventuellt kollar om de har nitrivec eller dylikt. Struntar i vattenbyten till att börja med så får vi se. Spännande

            Kommentar

            • MonkanS
              • December 2011
              • 861

              #7
              Välkommen in i en kul och intressant hobby.
              Det låter bra att du hittat en hjälpsam butik. Jättebra att du även hittat in på zoopet. En jättebra kombination..
              Bli nu inte för ivrig med att köpa fler fiskar till ditt kar. Tänk också på att små fiskar blir större. Du har väl läst på om dina fiskar här kan jag tro. Ancistrus blir upp emot 10 cm som vuxen... och ganska så bred.
              Juwel 180 l + räkkub aquael 20 l
              http://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=155429

              Ordning är till för idioter - Genier behärskar även kaos !!!

              Kommentar

              • Sleaper

                • September 2008
                • 2886

                #8
                VB i början kan bero lite på förutsättningarna. Har man sen tidigare kanske ett inkört ytterfilter som används till det nya karet är det iaf. inga problem med VB redan i början. Har man soil som bottensubstrat (typ ADA Amazonia) rekommenderas täta VB i starten etc.

                Kommentar

                • stajo
                  • October 2013
                  • 11

                  #9
                  Tack! Ivrighet på mer fisk har jag lärt mej behärska genom att läsa här. Den förvandlades till ivrighet på fler/större kar istället. Fick grejorna av en kompis som nyss gjort samma resa. Köpt akvarium för barnens skull. Gissa vilka som nu nördar loss?

                  Kommentar

                  Arbetssätt...