Salt till Malawiciklider

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Erikderek
    • March 2013
    • 718

    Salt till Malawiciklider

    Jag hade nyligen ett par Metriaclima callainossom uppenbarligen inte mådde så bra (vilket jag skrivit om i min projekttråd) och efter jag bläddrat i min BTN Malawi boken och då framförallt kapitlet om sjukdomar så tillsatte jag vid vattenbytet 2d salt l/100l vatten "just-in-case". Normalt tillsätter jag inte salt vid mina vattenbyten utan bara bikarbonat för att buffra PH.

    Jag har läst tidigare om salt tillsats till Malawiakvarium och det jag läser slutar alltid i 50-50 diskusisoner om man skall eller inte tillsätta salt Likadant med dosering, 2dl/ 100l vatten är som jag uppfattar en "hlälpdos" vid sjukdom, vad skulle en normal "underhållsdos" vara, efter lite googlande verkar 30 ml/100 l vatten vara ett mått?

    EK
    Vardagsrum akvariet - Malawi
    Projekt; Ny generation - SA
  • Kjell Fohrman
    Administrator

    • December 2001
    • 48147

    #2
    Det finns som du märkt olika åsikter i frågan. Jag testade under många år med att köra med salt i vatten i en massa akvarier (några hundra) under något år och sedan utan motsvarande tid. Jag märkte överhuvudtaget ingen skillnad.

    Så lite som 30 ml/100 L vatten har egentligen ingen betydelse för den osmotiska balansen så ur den synpunkten skall det inte ha någon betydelse.

    Däremot om man skulle få nitrit i vattnet så minskar nitritens skadeverkningar om man har lite salt i vattnet. Så kontenatna - vansköter man sina akvarier så man får nitrit kan det vara vettigt att använda lite salt, men övermatar man inte och sköter vattenbytena så finns det ingen anledning.
    Akvaristiska hälsningar
    Kjell
    Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
    Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

    Kommentar

    • Erikderek
      • March 2013
      • 718

      #3
      Tack Kjell. Då kör jag på utan salt som vanligt.

      EK
      Vardagsrum akvariet - Malawi
      Projekt; Ny generation - SA

      Kommentar

      Arbetssätt...