Preparat märke?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • noisy
    • October 2006
    • 338

    #16
    Jag har haft akvarium i kommunerna Orust, Tjörn, Mellerud och (Deje) = Forshaga och där behövdes det inget vattenberedningsmedel eftersom de renade vattnet på mekanisk väg.
    Numera så bor jag i Vänersborgs kommun och när jag inte använde vattenberedningsmedel här så dog fiskar för mig i onaturligt hög grad. Jag sände efter en analys av vattnet (vilket jag borde gjort tidigare) och fick svaret på dödsfallen då kommunen renar vattnet på kemisk väg.
    Efter det så använder jag vattenberedningspreparat och dödsfallen bland fiskarna har minskat drastiskt till att bara vara något enstaka vid något enstaka tillfälle. Jag skulle tycka att det vore oansvarigt samt oetiskt av mig och dessutom kostsamt att inte använda vattenberedningspreparat under dessa rådande omständigheter.

    Vad gäller innehållet i preparaten så litar jag på gällande regler, bestämmelser och kontrollen av att dessa följs. På samma sätt så litar jag på det nämnda när det gäller min egen medicin (även om jag kollar biverkningarna ibland) vad avser till exempel värktabletter, medicin mot halsbränna mm mm.
    Jag vet inte vad allt som min medicin innehåller egentligen är för något eller ens vad den innehåller men så länge den hjälper mig att må bättre så är jag beredd att använda den i alla fall och att lita på kontrollapparaten.

    När det gäller medicinering av fisk så har jag dålig erfarenhet då jag inte har tyckt att det haft någon egentlig positiv effekt utom då mot vita prick och därför så medicinerar jag egentligen inte i fiskarna. Det förebyggande åtgärderna är så mycket värdefullare och håller fiskarna friska och nöjda.
    Senast redigerad av noisy; 29 September 2013, 15:34.

    Kommentar

    • Christer5

      #17
      Ursprungligen postat av noisy
      Jag har haft akvarium i kommunerna Orust, Tjörn, Mellerud och (Deje) = Forshaga och där behövdes det inget vattenberedningsmedel eftersom de renade vattnet på kemisk väg.
      Numera så bor jag i Vänersborgs kommun och när jag inte använde vattenberedningsmedel här så dog fiskar för mig i onaturligt hög grad. Jag sände efter en analys av vattnet (vilket jag borde gjort tidigare) och fick svaret på dödsfallen då kommunen renar vattnet på kemisk väg.
      Efter det så använder jag vattenberedningspreparat och dödsfallen bland fiskarna har minskat drastiskt till att bara vara något enstaka vid något enstaka tillfälle. Jag skulle tycka att det vore oansvarigt samt oetiskt av mig och dessutom kostsamt att inte använda vattenberedningspreparat under dessa rådande omständigheter.

      Vad gäller innehållet i preparaten så litar jag på gällande regler, bestämmelser och kontrollen av att dessa följs. På samma sätt så litar jag på det nämnda när det gäller min egen medicin (även om jag kollar biverkningarna ibland) vad avser till exempel värktabletter, medicin mot halsbränna mm mm.
      Jag vet inte vad allt som min medicin innehåller egentligen är för något eller ens vad den innehåller men så länge den hjälper mig att må bättre så är jag beredd att använda den i alla fall och att lita på kontrollapparaten.

      När det gäller medicinering av fisk så har jag dålig erfarenhet då jag inte har tyckt att det haft någon egentlig positiv effekt utom då mot vita prick och därför så medicinerar jag egentligen inte i fiskarna. Det förebyggande åtgärderna är så mycket värdefullare och håller fiskarna friska och nöjda.
      I båda fallen du nämner är vattnet renat på kemisk väg så vad är skillnaden ?

      Kommentar

      • Kjell Fohrman
        Administrator

        • December 2001
        • 48148

        #18
        Ursprungligen postat av Christer5
        I båda fallen du nämner är vattnet renat på kemisk väg så vad är skillnaden ?
        Sannolikt är det väl så att vissa kommuner använder kloramin, andra inte.
        Akvaristiska hälsningar
        Kjell
        Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
        Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

        Kommentar

        • noisy
          • October 2006
          • 338

          #19
          Jag ber om ursäkt. Jag skrev fel. Jag menade att Kommunerna Orust, Tjörn, Mellerud och (Deje) = Forshaga renade vattnet på mekanisk väg. Med hjälp av uv ljus och kanske något mer, de tillsatte i alla fall inga kemikalier. Jag har nu ändrat mitt originalinlägg till rening på mekanisk väg så som jag menade från början.
          Senast redigerad av noisy; 29 September 2013, 15:38.

          Kommentar

          • erikthur
            • March 2004
            • 9953

            #20
            Men även klorering är väl kemi. Oklart språkbruk.
            Killies is a lifetime passion

            Kommentar

            • noisy
              • October 2006
              • 338

              #21
              Klarläggande, de först nämnda kommunerna använde alltså inga kemiska medel så som till exempel klor för att rena vattnet utan endast mekanisk rening.

              Kommentar

              • erikthur
                • March 2004
                • 9953

                #22
                Som jag för mej från Uppsala på 70-talet kloreras vattnet vid behov. Att ha den möjligheten förutsätter jag alla kommuner har. Att det skulle finnas kommuner som inte har den beredskapen låter i det närmsta livsfarligt. Men jag kan ha fel. Vanlig klorering dunstar över natten emellertid. Och kloramin motverkas enkelt med C-vitamin (askorbinsyra) har jag läst här på zoopet (och praktiserar jag för säkerhets skull)
                Killies is a lifetime passion

                Kommentar

                • Christer5

                  #23
                  Jag har tidigare erhållit rådet att inte använda vattenberedningsmedel i Göteborg, har Sera Aquatan stående i flaska,kanske man skall använd det då.Bara det inte påverkar PMDD och EC.

                  Kommentar

                  • åheim
                    • April 2006
                    • 13124

                    #24
                    Ursprungligen postat av Mathias Nilsson
                    Riskerar du din egen hälsa när du dricker ditt kranvatten? Det där låter inge vidare..
                    Vad vi kan klara av att dricka utan att märbart skada oss har inget gemensamt med vad fisken klarar av att leva i. Vi kan dricka öl, sprit, mjölk, kaffe och även uselt kranvatten med höga nitrithalter mm.. så det är lite som att jämföra äpplen med päron
                    Viva Leo Buscaglia

                    Kommentar

                    • Mathias Nilsson
                      • July 2011
                      • 6552

                      #25
                      Ursprungligen postat av åheim
                      Vad vi kan klara av att dricka utan att märbart skada oss har inget gemensamt med vad fisken klarar av att leva i. Vi kan dricka öl, sprit, mjölk, kaffe och även uselt kranvatten med höga nitrithalter mm.. så det är lite som att jämföra äpplen med päron
                      Jag lyckas aldrig att övertala dig ändå.

                      Vi får kämpa vidare i våra respektive hörn.

                      Jag har bra vatten, lucky me kh 4 också, kan således fylla dropcheckern med kranvatten. Win!
                      http://mathiasaquariums.blogspot.se/

                      "Konsten att tråka ut är konsten att säga allt" - Dante

                      Kommentar

                      • åheim
                        • April 2006
                        • 13124

                        #26
                        Ursprungligen postat av Mathias Nilsson
                        Jag lyckas aldrig att övertala dig ändå.

                        Vi får kämpa vidare i våra respektive hörn.

                        Jag har bra vatten, lucky me kh 4 också, kan således fylla dropcheckern med kranvatten. Win!
                        Va försöker du övertala mig att sluta bereda vattnet till mina fiskar som annars visar klara obehagstecken? Men asså har inte fisken problem med kranvattnet och kloraminer så grattis då är det ju bara att köra men har man problem så funkar de här medlen väldigt bra och det är inte så dumt att köra en dos när man har nya fiskar som ev. fått lite håvskador i slemhuden vid infångandet
                        Viva Leo Buscaglia

                        Kommentar

                        • vargon
                          • May 2013
                          • 45

                          #27
                          Ursprungligen postat av noisy
                          Jag har haft akvarium i kommunerna Orust, Tjörn, Mellerud och (Deje) = Forshaga och där behövdes det inget vattenberedningsmedel eftersom de renade vattnet på mekanisk väg.
                          Numera så bor jag i Vänersborgs kommun och när jag inte använde vattenberedningsmedel här så dog fiskar för mig i onaturligt hög grad. Jag sände efter en analys av vattnet (vilket jag borde gjort tidigare) och fick svaret på dödsfallen då kommunen renar vattnet på kemisk väg.
                          Efter det så använder jag vattenberedningspreparat och dödsfallen bland fiskarna har minskat drastiskt till att bara vara något enstaka vid något enstaka tillfälle. Jag skulle tycka att det vore oansvarigt samt oetiskt av mig och dessutom kostsamt att inte använda vattenberedningspreparat under dessa rådande omständigheter.

                          Vad gäller innehållet i preparaten så litar jag på gällande regler, bestämmelser och kontrollen av att dessa följs. På samma sätt så litar jag på det nämnda när det gäller min egen medicin (även om jag kollar biverkningarna ibland) vad avser till exempel värktabletter, medicin mot halsbränna mm mm.
                          Jag vet inte vad allt som min medicin innehåller egentligen är för något eller ens vad den innehåller men så länge den hjälper mig att må bättre så är jag beredd att använda den i alla fall och att lita på kontrollapparaten.

                          När det gäller medicinering av fisk så har jag dålig erfarenhet då jag inte har tyckt att det haft någon egentlig positiv effekt utom då mot vita prick och därför så medicinerar jag egentligen inte i fiskarna. Det förebyggande åtgärderna är så mycket värdefullare och håller fiskarna friska och nöjda.
                          Även jag bor i vänersborgs kommun, använder aldrig vattenberedningsmedel och har inte märkt att onsturligt mycket fisk dött. Har förvisso enbart malawiciklider så dom kanske klarar sig bättre.
                          720L Malawi
                          540L Malawi
                          Och ca 1000 liter yngelkar i olika storlekar.

                          Kommentar

                          • kaj.p
                            • June 2002
                            • 2952

                            #28
                            Ursprungligen postat av Mathias Nilsson
                            Inget av dem. Medicin vid behov.

                            Ursprungligen postat av Mathias Nilsson
                            Jag förstår inte hur man kan hälla något i karet som man inte vet vad det är, rakt av, utan reflexion.

                            Vad är det för ämnen, hur fungerar det, varför fungerar det eller finns det några negativa bieffekter av det?

                            Ta Nitrivec som exempel, jag har mejlat och frågat vad det är i. Fick ett luddigt svar, tolkar det som att det var typ lera. Konversationen är tyvärr borta då jag raderat min hotmail, jag borde sparat den.

                            Ser inte hur fisk ska skilja sig från hund, inte matar vi gärna dem med okända kemikalier..
                            Hmm Hur vet du vad som är i medicinerna då för det är minst lika otydligt sedan innehåller merparen av dagens fiskmediciner enbart kemikalier de med.
                            Nordiska Diskus Sällskapet
                            Hallandsakvaristerna
                            BAK Gcg Maf NCS

                            Kommentar

                            • Mathias Nilsson
                              • July 2011
                              • 6552

                              #29
                              Ursprungligen postat av kaj.p
                              Hmm Hur vet du vad som är i medicinerna då för det är minst lika otydligt sedan innehåller merparen av dagens fiskmediciner enbart kemikalier de med.
                              Ja, det vore ju svårt annars

                              Det vet jag inte, det är ju det som är problematiskt. Det här är en grej som kan bli mycket bättre och jag hoppas på en fin utveckling.
                              http://mathiasaquariums.blogspot.se/

                              "Konsten att tråka ut är konsten att säga allt" - Dante

                              Kommentar

                              Arbetssätt...