Preparat märke?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Martin85a
    • September 2013
    • 1

    Preparat märke?

    Hej hallå! Jag vill ha andras åsikter kring vilka preparat folk anser är bäst
    jag har alltid använt Sera aquatan vid vatten beredning men det finns ju en uppsjö av olika
    varianter. Tack på förhand!
  • Mathias Nilsson
    • July 2011
    • 6552

    #2
    Ursprungligen postat av Martin85a
    Hej hallå! Jag vill ha andras åsikter kring vilka preparat folk anser är bäst
    jag har alltid använt Sera aquatan vid vatten beredning men det finns ju en uppsjö av olika
    varianter. Tack på förhand!
    Inget av dem. Medicin vid behov.
    http://mathiasaquariums.blogspot.se/

    "Konsten att tråka ut är konsten att säga allt" - Dante

    Kommentar

    • Kjell Fohrman
      Administrator

      • December 2001
      • 48148

      #3
      Det är lika fel att säga att man aldrig behöver dom som att säga att man alltid behöver dom.
      Det beror på situationen (främst vilket kranvatten man har).

      Det normala är dock att man använder olika preparat vid uppstarten men att man sedan inte behöver använda dom kontinuerligt. Detta gäller dock självklart bara om man sköter akvariet på rätt sätt samt att man inte har kranvatten som t.ex. innehåller kloramin.

      Olika preparat kan jag för lite om för att kunna säga något om men t.ex. vissa vattenpreparat tar bort kloramin, andra inte etc.
      Akvaristiska hälsningar
      Kjell
      Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
      Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

      Kommentar

      • åheim
        • April 2006
        • 13127

        #4
        Ursprungligen postat av Martin85a
        Hej hallå! Jag vill ha andras åsikter kring vilka preparat folk anser är bäst
        jag har alltid använt Sera aquatan vid vatten beredning men det finns ju en uppsjö av olika
        varianter. Tack på förhand!
        Jag har haft snäckskalslekare (lamprologus ocellatus) och dem uppvisade tydligt obehag av kranvattnet men tillsatte jag sera aquatan, easy-life FFM, eller Happy-life så visade dem ingen reaktion alls!

        Jag valde att använda Happy-life eftersom det hade lägst pris på butiken jag handlade samt krävde lägre doseringar!


        Viva Leo Buscaglia

        Kommentar

        • Mathias Nilsson
          • July 2011
          • 6552

          #5
          Jag förstår inte hur man kan hälla något i karet som man inte vet vad det är, rakt av, utan reflexion.

          Vad är det för ämnen, hur fungerar det, varför fungerar det eller finns det några negativa bieffekter av det?

          Ta Nitrivec som exempel, jag har mejlat och frågat vad det är i. Fick ett luddigt svar, tolkar det som att det var typ lera. Konversationen är tyvärr borta då jag raderat min hotmail, jag borde sparat den.

          Ser inte hur fisk ska skilja sig från hund, inte matar vi gärna dem med okända kemikalier..
          http://mathiasaquariums.blogspot.se/

          "Konsten att tråka ut är konsten att säga allt" - Dante

          Kommentar

          • Kjell Fohrman
            Administrator

            • December 2001
            • 48148

            #6
            Jag kan hålla med om att man inte bara skall hälla i en massa preparat i akvariet utan att man bör sätta sig in i vilket behovet är. Men Martin85a frågade ju också om vilka preparat som behövs och du svarade inga preparat men medicin vid behov. Det förstår jag inte alls - samma svar som för medicin gäller väl även för preparaten. Dvs de skall användas vid behov.

            Rent generellt så tycker jag nog själv snarare i så fall att vattenpreparaten är viktigare än medicinerna. Själv anser jag nog egentligen att vita prick mediciner överhuvudtaget är de enda som man behöver använda vid behov
            Akvaristiska hälsningar
            Kjell
            Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
            Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

            Kommentar

            • Christer5

              #7
              Jag har hört att regelbunden användning av vattenpreparat stör gödningen med PMDD och EC men det är kanske fel ?

              Kommentar

              • Inger H

                • December 2008
                • 11247

                #8
                Ursprungligen postat av Mathias Nilsson
                Inget av dem. Medicin vid behov.
                Mathias, jag håller inte med dig riktigt där. Jag brukar alltid - utom en endaste gång använda Nitriveck vid uppstart av ett nytt kar, även Aquatan. Jag har aldrig - förutom i mitt allra första kar, blivit drabbad av nitritspikar under dessa år. Tilläggas, att jag bara använder detta preparat vid uppstart - aldrig sedan.
                Vad vet vi egentligen om vad fiskmedicinerna innehåller, det är urusla informationer på förpackningarna. Medicin tar jag bara till, när det riktigt krisar med någon fisk - trots, att jag inte vet innehållet. Man får liksom "lita på" vad för sjukdomstillstånd den är bra för - på gott eller ont.

                //Inger
                "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

                Kommentar

                • Mathias Nilsson
                  • July 2011
                  • 6552

                  #9
                  Ursprungligen postat av Inger H
                  Mathias, jag håller inte med dig riktigt där. Jag brukar alltid - utom en endaste gång använda Nitriveck vid uppstart av ett nytt kar, även Aquatan. Jag har aldrig - förutom i mitt allra första kar, blivit drabbad av nitritspikar under dessa år. Tilläggas, att jag bara använder detta preparat vid uppstart - aldrig sedan.
                  Vad vet vi egentligen om vad fiskmedicinerna innehåller, det är urusla informationer på förpackningarna. Medicin tar jag bara till, när det riktigt krisar med någon fisk - trots, att jag inte vet innehållet. Man får liksom "lita på" vad för sjukdomstillstånd den är bra för - på gott eller ont.

                  //Inger
                  Du vet ju ändå inte vad det är i, eller hur? De skyltar ju inte gärna med det.
                  http://mathiasaquariums.blogspot.se/

                  "Konsten att tråka ut är konsten att säga allt" - Dante

                  Kommentar

                  • Mathias Nilsson
                    • July 2011
                    • 6552

                    #10
                    Ursprungligen postat av Christer5
                    Jag har hört att regelbunden användning av vattenpreparat stör gödningen med PMDD och EC men det är kanske fel ?
                    Logiskt tänkbart om man häller i något som neutraliserar ämnen. Du kan ju inte säga till preparatet vad det ska binda och inte..
                    http://mathiasaquariums.blogspot.se/

                    "Konsten att tråka ut är konsten att säga allt" - Dante

                    Kommentar

                    • Mathias Nilsson
                      • July 2011
                      • 6552

                      #11
                      Ursprungligen postat av Kjell Fohrman
                      Jag kan hålla med om att man inte bara skall hälla i en massa preparat i akvariet utan att man bör sätta sig in i vilket behovet är. Men Martin85a frågade ju också om vilka preparat som behövs och du svarade inga preparat men medicin vid behov. Det förstår jag inte alls - samma svar som för medicin gäller väl även för preparaten. Dvs de skall användas vid behov.

                      Rent generellt så tycker jag nog själv snarare i så fall att vattenpreparaten är viktigare än medicinerna. Själv anser jag nog egentligen att vita prick mediciner överhuvudtaget är de enda som man behöver använda vid behov
                      Du vet inte heller vad det verkligen är i till exempel Nitrivec, för då hade du skrivit det.

                      Det vore dock intressant att få det undersökt, folk kan ha slagit sig för bröstet i onödan, det kan ju vara lervälling..

                      Edit: vilket i sig är märkligt, för att rekommendationerna till produkterna brukar ju ges liksom. Varför gör man så? Jag vet inte alls vad det är i, men häll i det hos djuren så blir de nog glada..
                      Senast redigerad av Mathias Nilsson; 29 September 2013, 00:24.
                      http://mathiasaquariums.blogspot.se/

                      "Konsten att tråka ut är konsten att säga allt" - Dante

                      Kommentar

                      • åheim
                        • April 2006
                        • 13127

                        #12
                        Mathis, du tar nog en större risk när du byter vatten med kranvatten utan att veta om nåt kanske har förgiftat vattnet, pga problem med vattennätet, än att du bereder vattnet eller använder ex nitrivec, vilket troligen innehåller en mängd hölsosamma kolloider, enzymer mm. Mina fiskar har en tendens att blekna av lite av rent kranvatten men färgar fint om jag bereder...
                        Men det här har vi ju stött och blött hur många ggr som helst och det handlar ju slutligen om hur bra vatten man har i kranen.
                        Viva Leo Buscaglia

                        Kommentar

                        • Mathias Nilsson
                          • July 2011
                          • 6552

                          #13
                          Ursprungligen postat av åheim
                          Mathis, du tar nog en större risk när du byter vatten med kranvatten utan att veta om nåt kanske har förgiftat vattnet, pga problem med vattennätet, än att du bereder vattnet eller använder ex nitrivec, vilket troligen innehåller en mängd hölsosamma kolloider, enzymer mm. Mina fiskar har en tendens att blekna av lite av rent kranvatten men färgar fint om jag bereder...
                          Men det här har vi ju stött och blött hur många ggr som helst och det handlar ju slutligen om hur bra vatten man har i kranen.
                          Riskerar du din egen hälsa när du dricker ditt kranvatten? Det där låter inge vidare..
                          http://mathiasaquariums.blogspot.se/

                          "Konsten att tråka ut är konsten att säga allt" - Dante

                          Kommentar

                          • Kjell Fohrman
                            Administrator

                            • December 2001
                            • 48148

                            #14
                            Ursprungligen postat av Mathias Nilsson
                            Du vet inte heller vad det verkligen är i till exempel Nitrivec, för då hade du skrivit det.

                            Det vore dock intressant att få det undersökt, folk kan ha slagit sig för bröstet i onödan, det kan ju vara lervälling..

                            Edit: vilket i sig är märkligt, för att rekommendationerna till produkterna brukar ju ges liksom. Varför gör man så? Jag vet inte alls vad det är i, men häll i det hos djuren så blir de nog glada..
                            Nej men jag vet vad det innebär - dvs att det blir svårare att få nitrit. Jag tror definitivt inte på allt hokus pokus som kommer ut men när jag ser vad de resulterar i så är de jag nöjd. Jag har aldrig varit teoretiker utan praktiker - dvs jag har testat mig fram.

                            Sedan kan jag tycka att man för sin egen skull (ekonomiskt) inte alltid skall använda olika vattenpreparat jämt och ständigt utan bara vid vissa situationer (t.ex. vid uppstarten).
                            Mediciner tycker jag dock man skall vara mer restriktiv till och bara använda när det är absolut nödvändigt (vita pricksjukan) eftersom de dels inte är hälsosamma för fiskarna och inte heller är bra för miljön.
                            Akvaristiska hälsningar
                            Kjell
                            Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
                            Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

                            Kommentar

                            • Mathias Nilsson
                              • July 2011
                              • 6552

                              #15
                              Ursprungligen postat av Kjell Fohrman
                              Nej men jag vet vad det innebär - dvs att det blir svårare att få nitrit. Jag tror definitivt inte på allt hokus pokus som kommer ut men när jag ser vad de resulterar i så är de jag nöjd. Jag har aldrig varit teoretiker utan praktiker - dvs jag har testat mig fram.

                              Sedan kan jag tycka att man för sin egen skull (ekonomiskt) inte alltid skall använda olika vattenpreparat jämt och ständigt utan bara vid vissa situationer (t.ex. vid uppstarten).
                              Mediciner tycker jag dock man skall vara mer restriktiv till och bara använda när det är absolut nödvändigt (vita pricksjukan) eftersom de dels inte är hälsosamma för fiskarna och inte heller är bra för miljön.
                              Ja, medicin-delen håller jag med om. Vi äter ju inte gärna medicin om vi inte är sjuka heller.

                              Den där variabeln om nitrit är ju spännande också. Rimligtvis kan ni starta ett akvarium efter all erfarenhet ni samlat på er. Den faktorn kanske ger ett högre resultat än själva preparatet.

                              För annars så skulle det vara möjligt med en hårdare belastning från start, för att det inte är ett problem med nitrit..
                              http://mathiasaquariums.blogspot.se/

                              "Konsten att tråka ut är konsten att säga allt" - Dante

                              Kommentar

                              Arbetssätt...