Avdunstning

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Mattias Andersson
    • March 2003
    • 826

    Avdunstning

    Har 1 kar med måtten 75*40*40 som de går discus i.....
    tempen ligger på 28, har inga täckglas....
    Fyllde på med vatten så de va c.a 2 cm kvar till kanten...
    klockan var då 01.00, nu 7,5 timmar senare har vattnet sjunkit c.a 4-5 cm.......
    det finns inget vatten på golvet runt om så de kan inte ha läckt....
    vad har hänt????
  • sune
    • May 2003
    • 137

    #2
    Måste väl ha dunstat då antar jag ... det är ju fasligt varmt nu, speciellt i Gbg ...
    MVH

    Susanne

    Kommentar

    • Slan11
      • June 2003
      • 316

      #3
      har d problemet själv Trots att jag har täck(plast) sjunker nog 1,2 cm på 2-3 dar.
      1st 125*125*65 1015 Liters Växtakvarie nerlagt och nerskuret. 1st Juwel 160 l med: fjärilsciklider och tetror.

      Kommentar

      • Mattias Andersson
        • March 2003
        • 826

        #4
        men detta sjönk 4-5 cm på 7,5 timmar......

        Kommentar

        • AndreasN
          • July 2003
          • 2732

          #5
          Ifall du har öppet akvarium utan täckglas eller likvärdigt så kan det avdunsta rätt mycket nu när det är så varmt i luften. Om det dessutom fläktar lite (tex öppet fönster) så dunstar det ännu mer.
          540 växter/sällskap, 105 kakaduor, 85 växter/sällskap, 25 växter

          Kommentar

          • Azur
            • March 2003
            • 12946

            #6
            Ursprungligen skickat av AndreasN
            Ifall du har öppet akvarium utan täckglas eller likvärdigt så kan det avdunsta rätt mycket
            Rätt & riktigt. Det är dessutom bra, eftersom avdunstningen sänker temperaturen (som kan bli i högsta laget i den här värmen; mitt akvarium låg på 30 grader hela gårdagen).
            Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

            Kommentar

            • Ekvall
              • January 2003
              • 36

              #7
              HEJ.

              När jag läste igenom den här tråden blev jag lite konfunderad! Borde inte avdunstningen bli mindre om det är varmt i luften?
              Jag läste i artickeln om öpna akvarium här på Zoopet att temperaturen i och utanför burken aldrig ska diffa på mer än 5 grader och om man har 28 i akvariet så borde det ju altså dunsta mindre om det är varmt i luften eller?
              Och vi har väll alla någon gång sett hur vatten kondenserar på kalla ytor? Är det då varmare i luften än i vatnet så borde det ju inte finnas någon avdunstning att tala om.
              Kan det inte vara så att så gott som all avdunstning sker på natten när lufttemperaturen sjunker, det blir ju faktiskt neråt 20 grader på nätterna och då har man ju en temperaturskilnad på 8 grader.

              Har jag missat något grundläggande eller bara missförståt det ni skrivit?

              MVH Magnus.

              Kommentar

              • AndreasN
                • July 2003
                • 2732

                #8
                Varm luft kan innehålla med vatten än kall. När varm fuktig luft möter tex ett kallt fönster så kan den inte längre hålla allt vatten och det blir kondens på glaset.

                Det som betyder mest för hur mycket vatten som kan avdunsta är om det fläktar så att luften byts ut ovanför akvariet till ny inte lika fuktig luft. Om luften skulle stå stilla så skulle luften ovanför akvariet snart bli mättad på vatten och avdunstningen skulle avta.
                540 växter/sällskap, 105 kakaduor, 85 växter/sällskap, 25 växter

                Kommentar

                • imported_n/a
                  • January 2002
                  • 585

                  #9
                  Hej

                  En länk för den som vill lära sig lite mer:
                  http://www.installation.lth.se/pdf/Ekap2.pdf
                  /Rickard
                  don Quijote och KA.
                  http://www.killifish.tk

                  Kommentar

                  • shpend
                    • August 2002
                    • 2010

                    #10
                    hej
                    om de e 28 grader så har de dunstat...köp täckglas

                    Kommentar

                    • Muggen
                      • July 2003
                      • 13

                      #11
                      Köpa täckglas är inget måste. Finns billigare metoder.

                      Något som de allra flesta hem har är plastfolie.
                      Täck över plastfolie över hela akvariet & täpp/fäst med tejp på alla längder du kan så att du får det tätt. På så sätt blev jag av med avdunstningen i princip totalt, ett plus i kanten är ju att det inte blev fuktigt i rummet.

                      Kommentar

                      • Magnus W
                        • March 2003
                        • 247

                        #12
                        Ursprungligen skickat av Muggen
                        Täck över plastfolie över hela akvariet & täpp/fäst med tejp på alla längder du kan så att du får det tätt.
                        Nackdelen med den metoden är ju att man stoppar syretillförseln till akvariet.
                        Ingen luftcirkulation -> inget gasutbyte -> kvävda fiskar.

                        -- MW
                        Plats här för fyndig signatur

                        Kommentar

                        • shpend
                          • August 2002
                          • 2010

                          #13
                          hej
                          om man använder plastfolie brukar de inte bli för varmt så att de smälter eller nåt`???
                          de e ju ganska tunt

                          Kommentar

                          • Muggen
                            • July 2003
                            • 13

                            #14
                            Ursprungligen skickat av Magnus W
                            Ursprungligen skickat av Muggen
                            Täck över plastfolie över hela akvariet & täpp/fäst med tejp på alla längder du kan så att du får det tätt.
                            Nackdelen med den metoden är ju att man stoppar syretillförseln till akvariet.
                            Ingen luftcirkulation -> inget gasutbyte -> kvävda fiskar.

                            -- MW
                            Mjo det tänkte jag inte på när jag skrev det, pumpen suger ner luft i akvariet + det lilla mathålet.
                            Så det går runt alltid.
                            Har klarat mig ett par månader sådär, och fortsätter gör det

                            Kommentar

                            Arbetssätt...