Koldioxid för dummies

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • HWH
    • March 2013
    • 2310

    Koldioxid för dummies

    Jag har köpt en fräsig växt med lysande rosa blad Alternanthera reineckii pink. Otroligt vacker tillsammans med mina fjärilsciklider...men sedan kommer ju det här problemet med att hålla bladen rosa. Har googlat CO2 system hela förmiddagen, men jag blir inte klokare. Snarare mer förvirrad.
    Vad ska man köpa? Akvariet är 55L

    Hur fungerar det sedan rent praktiskt? Låter det, behöver man el, var förvarar man själva flaskan osv osv. Akvariet står på en bokhylla och jag vill ju inte ha en brandsläckare på locket.
    /Helena,
    Zoopets norska inslag. Har en salig blandning av stort och smått, vått och torrt.
  • Einarsson
    • May 2012
    • 2956

    #2
    Finns ju jättesmå system som man bara hänger på kanten av akvariet också. För ett mindre kar kan det vara smidigt att köpa en sodastreamer-adapter så du kan använda sodastreamflaskor som behållare.

    Jago ch många andra använder detta: http://fish.aquaristic.net/en/Techni...schaltung.html

    Innehåller magnetventil för timerstyrning, nålventil för precision och sån där dubbelmätare så du ser arbetstryck samt hur mkt tryck det är kvar i flaskan.

    Sen kan man köpa vilken flaska man vill att koppla på. Eller har ju Fluval massa kompletta system om jag inte missminner mig, finns säkert många märken. Men då måste man ofta använda deras patroner som påfyllning och de är ofta dyra.

    El behövs till magnetventil, det låter inte mer än kasnke ett "pysande" ljud om man har diffusor/syrestensliknande ände. med andra ord knäpptyst more or less.

    Min flaska står på golvet jämte karet i ett hörn inmosad, den är dock väldigt stor. Går ställa den i ett skåp sålänge den är liten nog att få plats. :-) Bara luftslang hela vägen till akvariet så.

    I övrigt, bladen blir inte röda av co2, de blir röda av kraftigt ljus, men har man kraftigt ljus behövs ju ofta co2 för att kunna hålla en vettig balans i karet och slippa alger.
    Senast redigerad av Einarsson; 23 September 2013, 13:30.
    350L Diskus

    Kommentar

    • HWH
      • March 2013
      • 2310

      #3
      Ok så ner i akvariet är det bara en slang?
      /Helena,
      Zoopets norska inslag. Har en salig blandning av stort och smått, vått och torrt.

      Kommentar

      • Einarsson
        • May 2012
        • 2956

        #4
        Ja det är ju en vanlig luftslang, i änden på den sätter man t.ex en co2-diffuser (som funkar som en syresten, blir massa småbubblor). eller en bubbelstege, eller kan man ha en reaktor som sitter i slangen från ytterfilter så det åker ur den vägen. Det finsn olika sätt för hur man ska lösa CO2n i vattnet, men i ett sånt litet kar så räcker en pytteliten co2 diffuser.

        Klicka på bilden för större version

Namn: 56b7_1.jpg
Visningar: 1
Storlek: 30,4 KB
ID: 2149656


        Diffuser -> Luftslang -> Backventil -> Magnetventil -> Nålventil -> Regulator -> Flaska

        Vissa steg där emellan kan behöva lite mer luftslang beroende på hur delarna är formade.

        Backventil gör så det inte åker bakåt helt enkelt.
        Magnetventil för att koppla systemet till en timer, stänger flödet när strömmen är av.
        Nålventil, för kunna göra finjustering i mängden co2.
        Regulator, för att ställa in arbetstrycket och se hur mycket tryck som finns kvar i flaskan.

        EDIT: Jag tyckte också det var krånligt först, men det är skitenkelt när man väl kommit igång. Kör man egen flaska etc och inte har några direkta bruksanvisningar för systemet att följa är det viktigt dock att veeta hur man hanterar tryckflaskor på rätt sätt.
        Senast redigerad av Einarsson; 23 September 2013, 13:39.
        350L Diskus

        Kommentar

        • HWH
          • March 2013
          • 2310

          #5
          Tack, vad bra. Då känns det ju mer genomförbart, då kan man ju ha det mesta på golvet. Var rädd att akvariet skulle se ut som en intensivbehandlad varelse med respirator som rosslar, bubblar, fräser och har sig. Och det kändes ju inte så lockande bredvid tv-soffan.
          /Helena,
          Zoopets norska inslag. Har en salig blandning av stort och smått, vått och torrt.

          Kommentar

          • hannesc
            • December 2009
            • 13085

            #6
            helst ska man dock ha co2 slang. dvs slang som är avsedd för co2. luftslangar är faktiskt inte helt täta.

            Kommentar

            • Einarsson
              • May 2012
              • 2956

              #7
              Tror det är försumbart med korta och fräscha slangar. Är det väldigt gamla slangar kan jag tänka mig att vanliga luftslangar hårdnar och börjar spricka smått vilket kan orsaka läckor. Men kör man co2slang då slipper man väl byta kanske. :- ) ska man ändå köpa kan man lika gärna köpa co2slang dock. :-)
              Senast redigerad av Einarsson; 23 September 2013, 13:53.
              350L Diskus

              Kommentar

              • Kaffebarn
                • September 2013
                • 101

                #8
                Jag lånar denna tråden lite granna, jag har också haft funderingar på co2 och hur är det med reaktor.
                Jag har ett fluwal edge och funderade på om man kan leda in co2 med slang till en syresten som får ligga direkt under insuget till filtret.
                Bubblorna kommer då gå igenom först förfiltret som sitter på insuget men kommer kolsyran försvinna ut i luften innan det rinner tillbaka in i akvariet då eller kan det fungera att göra så? Med tanke på det lilla akvaritet så vill jag ju ha ett så diskret system som möjligt

                Kommentar

                • Einarsson
                  • May 2012
                  • 2956

                  #9
                  Det funkar definitivt att göra så. Sålänge det inte blir för mycket luft som fastnar i filtret så det går torrt. Men extremt små mängder så. Men det är ju väldigt små mängder du behöver i ett edge.
                  350L Diskus

                  Kommentar

                  • Sleaper

                    • September 2008
                    • 2883

                    #10
                    Filtret kommer säkert att låta en del när CO2 ansamlas i pumpen. Bättre med en riktig diffusor som placeras vid sidan av filtrets utblås för att slippa ev. tidigare beskrivna problem med filtret.

                    Kommentar

                    • Kaffebarn
                      • September 2013
                      • 101

                      #11
                      Ursprungligen postat av Einarsson
                      Det funkar definitivt att göra så. Sålänge det inte blir för mycket luft som fastnar i filtret så det går torrt. Men extremt små mängder så. Men det är ju väldigt små mängder du behöver i ett edge.
                      Då kanske man rent ut av kan lägga syrestenen direkt i filtret? efter att vattnet sugits in så rinner det sedan upp genom filtermaterialet innan det rinner tillbaka i akvariet så kanske det går att lägga stenen där efter insuget men i botten av filtermaterialet? Blir ju iofs mindre moment som finfördelar bubblorna då

                      Kommentar

                      • Einarsson
                        • May 2012
                        • 2956

                        #12
                        Många bygger egna "reaktorer" för Co2 med billiga innerfilter, där de i princip gör så. Sätter in en syresten istället för filtermaterial så att bubblorna åker igenom impellern och slås sönder där och skickas ut.
                        350L Diskus

                        Kommentar

                        • HWH
                          • March 2013
                          • 2310

                          #13
                          Går det att sätta slangen direkt på hålet uppe på filtret? Där man kan sätta slangen som följer med. (Eheim 2010)
                          /Helena,
                          Zoopets norska inslag. Har en salig blandning av stort och smått, vått och torrt.

                          Kommentar

                          • HWH
                            • March 2013
                            • 2310

                            #14
                            Ska det stå och puttra hela tiden man har ljuset tänt eller bara ibland? Jag utgår ifrån att ph i vattnet ändras och hur pigga är fiskarna på det? Stabilt ph trodde jag var en grundbult för de flesta fiskars trivsel.
                            /Helena,
                            Zoopets norska inslag. Har en salig blandning av stort och smått, vått och torrt.

                            Kommentar

                            • Sleaper

                              • September 2008
                              • 2883

                              #15
                              Ursprungligen postat av HWH
                              Går det att sätta slangen direkt på hålet uppe på filtret? Där man kan sätta slangen som följer med. (Eheim 2010)
                              Kruxet med att leda in CO2 där är kontakten mellan CO2 och vattnet blir rätt kortvarig (dålig effekt) samtidigt som det yr runt en hel del bubblor i karet som ev. kan vara "störande". Det finns alltså en anledning till att det finns diffar och reaktorer för att på ett effektivt sätt lösa CO2 :-)

                              Kommentar

                              Arbetssätt...