Vågar jag använda mitt brunnsvatten?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Mr Woods
    • March 2013
    • 3409

    Vågar jag använda mitt brunnsvatten?

    Tänkte göra vattenbyte idag men har ingen större lust att åka till fabriken och hämta mina vanliga 25-litersdunkar...
    Skulle ni våga använda vatten med följande värden i era SA-kar?

    Reaktion pH: 7,0
    Total hårdhet: 7,1
    Järn mg/L: 0,42
    Klorider mg/L: 48
    Syreförbrukning: "Godtagbar"
    Korrosionskontroll: "Anm.värd"
    Oxidationsprov: "Utan Anm."
  • Mr Woods
    • March 2013
    • 3409

    #2
    Satte jag er på pottkanten nu?
    Alltid brukar ju någon vara snabb med att svara... Nu fick jag ju åka och hämta vatten i alla fall!

    Kommentar

    • Azur
      • March 2003
      • 12946

      #3
      De värden du listar är acceptabla, fast en smula märkliga (en hårdhet på 7.1 och ett pH på 7?). Om allt annat är bra är vattnet acceptabelt.

      Grundregeln är att om vattnet är tjänligt som dricksvatten kan man hålla fisk i det.
      Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

      Kommentar

      • ettfettbranamn
        • December 2010
        • 3424

        #4
        Precis.. kan du dricka det kan du byta vatten med det..
        Dådet utfördes av en ensam galning och hans sympatisörer..

        Normaliseringsprocessen..
        (Kommunicerar enbart i tankevurpor)

        Kommentar

        • Mr Woods
          • March 2013
          • 3409

          #5
          Ursprungligen postat av Azur
          De värden du listar är acceptabla, fast en smula märkliga (en hårdhet på 7.1 och ett pH på 7?). Om allt annat är bra är vattnet acceptabelt.

          Grundregeln är att om vattnet är tjänligt som dricksvatten kan man hålla fisk i det.
          Det är ju hårdheten jag funderar lite på. Sedan har jag ingen uppfattning om hur hög kloridhalten får vara.
          Vattnet verkar ju dessutom innehålla organiska ämnen eftersom det är något syreförbrukande.

          Jag filtrerar faktiskt vattnet jag dricker, det smakar lite skumt om det inte vädrats av...
          Företaget som utförde provet tyckte hur som helst att vattnet skulle "avhärdas" "avsyras" samt "renas från järn", järnhalten ansågs vara anmärkningsvärt hög. Vattnet är också något färgat.

          Kommentar

          • ettfettbranamn
            • December 2010
            • 3424

            #6
            Mölnlycke verkar som ett trevligt ställe..

            Nej men det är lugnt, det är bara att filtrera, vädra, avhärda, avsyra och rena från järn! Sen kan du dricka direkt ur kranen!
            Dådet utfördes av en ensam galning och hans sympatisörer..

            Normaliseringsprocessen..
            (Kommunicerar enbart i tankevurpor)

            Kommentar

            • Mr Woods
              • March 2013
              • 3409

              #7
              Ursprungligen postat av ettfettbranamn
              Mölnlycke verkar som ett trevligt ställe..

              Nej men det är lugnt, det är bara att filtrera, vädra, avhärda, avsyra och rena från järn! Sen kan du dricka direkt ur kranen!
              Jaja, det kommunala vattnet är ju rent, mjukt och fint. Det är bara det att min motivation att koppla in det tog slut ungefär när jag dragit in ledningen, så nu är den pluggad på insidan huset... Skall väl koppla in det en vacker dag!
              Hårdheten och järnet som man ansåg ligga på "anmärkningsvärt" höga nivåer i min djupborrade brunn är väl inte så kul för tvättmaskin osv. men jag har faktiskt ingen aning om hur detta påverkar akvariemiljön, 0,48mg järn per liter vatten kanske inte är alldeles för högt ändå..?
              7.1 i kH-värde är väl att betrakta som medelhårt, och sydamerikaner vill väl ha ganska mjukt vatten...
              Att det innehåller organiska ämnen kanske rent av är bra och jag tycker ju att färgen är ganska lagom brun så det kanske är värt att testa ändå!

              Kommentar

              • ettfettbranamn
                • December 2010
                • 3424

                #8
                Haha.. kanot!
                Dådet utfördes av en ensam galning och hans sympatisörer..

                Normaliseringsprocessen..
                (Kommunicerar enbart i tankevurpor)

                Kommentar

                • Azur
                  • March 2003
                  • 12946

                  #9
                  Hårdheten och järnet är inget hälsoproblem vid så där låga halter (fast du ligger över gränsvärdet för "tjänligt med anmärkning"), men det ger utfällningar i värmeväxlare och sätter färg & smak på vattnet. Kan också sätta färg på akvarieglaset. Så bra är det inte.
                  Det är också anledningen till att du fick anmärkning på korrosion.

                  Kloriden är inget problem, du ligger under gränsvärde & borde inte ens känna smak.

                  Anledningen till att jag var fundersam är att ditt vatten har ganska hög hårdhet OCH ett pH under 7.5. Det antyder antingen mätfel eller övermättnad av koldioxid.

                  Det finns filter som luftar vattnet och fäller ut järn. Kanske kunde vara något att titta på för dig.
                  Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

                  Kommentar

                  • Christer5

                    #10
                    Kanske bättre då att koppla in kommunalt vatten igen

                    Kommentar

                    • Mr Woods
                      • March 2013
                      • 3409

                      #11
                      Ursprungligen postat av Azur
                      Hårdheten och järnet är inget hälsoproblem vid så där låga halter (fast du ligger över gränsvärdet för "tjänligt med anmärkning"), men det ger utfällningar i värmeväxlare och sätter färg & smak på vattnet. Kan också sätta färg på akvarieglaset. Så bra är det inte.
                      Det är också anledningen till att du fick anmärkning på korrosion.

                      Kloriden är inget problem, du ligger under gränsvärde & borde inte ens känna smak.

                      Anledningen till att jag var fundersam är att ditt vatten har ganska hög hårdhet OCH ett pH under 7.5. Det antyder antingen mätfel eller övermättnad av koldioxid.

                      Det finns filter som luftar vattnet och fäller ut järn. Kanske kunde vara något att titta på för dig.
                      Jag kör dricksvattnet genom en tillbringare med 4-stegsfilter, resten av hushållsvattnet får vara som det är, skall ju ändå koppla in kommunalt tänkte jag, skall bara få tummen ur!


                      Ursprungligen postat av ettfettbranamn
                      Haha.. kanot!

                      Jag brukar ju uppskatta din språkliga humor, men detta förstod jag faktiskt inte!


                      Ursprungligen postat av Christer5
                      Kanske bättre då att koppla in kommunalt vatten igen

                      Har aldrig fått uppleva så moderna saker som kommunalt vatten där jag bor nu, de grävde ner rören förra hösten...
                      Senast redigerad av Mr Woods; 23 September 2013, 17:33.

                      Kommentar

                      • solis
                        • July 2008
                        • 5064

                        #12
                        Angående järn så brukar jag ha över 1,0 och det har varken färgat eller dödat fiskar för mig växterna stortrivs när jag har högt värde.
                        Däremot så smakar det skit att dricka det när vi har för mycket så vi tar hem vatten på dunk och dricker.
                        Det finns ingen anledning att se dom dåliga sidorna, dom är många nog ändå.
                        1 st 600 liter1 st 310 liter 1 st 310 liter pansarmalar, kampis, malar
                        100 liter, pansarmalsyngel och pansarmalar,
                        56 liters low-tech test, pansarmalar,körsbärsräkor o amanoräkor

                        Kommentar

                        Arbetssätt...