Akvarium Ljustid?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Domenix
    • September 2013
    • 5

    Akvarium Ljustid?

    Hej mitt namn är Robin och är ny här på forumet.
    Jag har länge haft zoopet som refferens till många problemlösningar med mitt akvarium,
    men mitt senaste problem krävde att jag blev medlem och skrev
    min fråga själv, då jag inte funnit något konkret svar i några andra "posts"

    Fråga: Hur länge ska jag ha tänt och fungerar min nuvarande inställning?

    Nuvarande timer inställning: mina timers (både Co2 magnet ventil och ljus-ramp)
    är inställda på att gå igång kl 7 och stänga kl 9 (så jag hinner mata o kolla akvariet innan jobb)
    dem stänger sedan mellan kl 9-15 (för att spara timmar)
    sedan är det tänt mellan 15-22 så jag får en bra stund efter jobb att fixa med akvariet och kolla till värdena.

    Är detta okej för växterna? Eller får dem jobba allt för mycket med fotosyntesen när det släcks och tänds 2 ggr per dag så här?
    Jag har testat lite fram och tillbaka för att hitta en lösning som passar mina tider bäst, och detta är det bästa jag kommit på hittills, men funkar det för växterna?

    Total tänd tid: 9 Timmar
    Tillägg: Jag har för ca 3 dagar sedan börjat med co2 och börjar inskaffa mycket växter, ljusstyrkan på rör och ramp är väldigt goda.


    Jätte tacksam för svar
    Mvh, Robin
  • Einarsson
    • May 2012
    • 2956

    #2
    Vanligast är nog runt 8 timmar. Funkar det och växterna mår bra och du inte får problem med alger så finns ingen anledning att ändra. Men växterna hinner nog kanske inte få så mycket uträttat på en jättekort stund på morgonen, så den gör kanske ingen jättenytta för dom. Tar ju en stund för co2nivån att byggas upp i vattnet också
    350L Diskus

    Kommentar

    • Kjell Fohrman
      Administrator

      • December 2001
      • 48148

      #3
      Det funkar med 2 belysningsperioder
      Akvaristiska hälsningar
      Kjell
      Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
      Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

      Kommentar

      • Mr Woods
        • March 2013
        • 3409

        #4
        Hoppas det är OK att låna tråden lite, för jag har också börjat fundera på det här med ljustid!

        Jag har ju ett 200L SA-kar med bara ett 30W AquaRelle på 10K kelvin.
        Det är påslaget 10-22 så jag har ju hela tolv ljustimmar, min tanke var att i tropikerna är det ju ungefär så...
        Jag har efter tre månader äntligen fått lite tofsalger men dessa tycker jag är dekorativa så jag gråter inte för det, men finns det några andra nackdelar med att ha tänt såpass länge om dagarna??

        Kommentar

        • Kjell Fohrman
          Administrator

          • December 2001
          • 48148

          #5
          12 timmar är ofta rätt Ok och får du inga problem så är det väl bara att fortsätta så.

          Sedan är det måhända ljust 12 timmar i tropikerna men på morgonen och kvällen så står ju solen lågt och då går inte så mycket av ljuset ner i vattnet utan studsar uppåt istället. Därför är det i praktiken sällan mer än kanske 8 timmar som ljuset går ner i vattnet
          Akvaristiska hälsningar
          Kjell
          Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
          Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

          Kommentar

          Arbetssätt...