Seneye

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • HWH
    • March 2013
    • 2310

    #16
    Ursprungligen postat av Mathias Nilsson
    Det får ju jag, eftersom att jag alltid vet inom vilka ramar mitt pH ligger, det sköter ju controllern..

    För mig, världens bästa leksak, för en vanlig akvarist med ett sällskapsakvarium, inte jättenödvändig..
    I mitt fall handlar det om att få min kära prylnörd till make att tycka det är liiite kul med akvarium i alla fall. Ju fler tekniska prylar, desto bättre. och gärna saker som ska kopplas till datorer osv. Men som jag förstod det hela måste den sitta i hela tiden för att ens ha ström att mäta saker. såvida man inte vill sätta ström via adapter och då bara se historik.

    Jag vill ju ha att jag tex kan övervaka det hela på avstånd tex om jag reser hemifrån och kan be fiskvakten att sänka temperaturen tex.
    /Helena,
    Zoopets norska inslag. Har en salig blandning av stort och smått, vått och torrt.

    Kommentar

    • NiXoN
      • December 2003
      • 2068

      #17
      Om jag inte missförstått så har Seneye en typ av "månadskostnad" för vissa funktioner?
      Hittade nåt paket för ett halvår som kostade 44£, dvs inte maskinen utan bara paketet, så det är väl där man tänkt ta vinsten.
      Den kan stå på utan att datorn är påkopplad men då kan du inte kommunicera med den.

      Det finns andra system som är dyrare i inköp men som kan kommunicera med dig utan att du har en dator sående på hemma.
      Så vill man så finns det leksaker

      Vill man ha en PAR mätare så kan man bygga en rätt enkelt, om man kan hålla i en lödkolv dvs...

      //NiXoN

      Kommentar

      • stefanr72
        • November 2010
        • 1022

        #18

        Kommentar

        • sideways
          • December 2012
          • 8

          #19
          Jag har en Seneye och köpte den just för att zoo.se körde en kampanj på den och 599 tyckte jag att jag kunde riska även om jag kände skepsis. Det visade sig att det var ett kanonköp. Den fungerar perfekt och är förvånansvärt jämn i sina mätningar. Man ska dock veta att för att få den att visa korrekta värden så bör man ha tillgång till en Ph mätare och en termometer man litar på som referens att kalibrera in sin Seneye med. Jag har fått justera Ph med -0.4 och termometern med -1 grad. När man väl gjort det så är den som sagt spot on. Jag har kopplat den till en gammal netbook som nu står och skickar värden till nätet. Tänkte också passa på att rigga upp en webbkamera till den när jag ändå har den igång. Full koll liksom.

          Vill man inte ha en dator igång så kan man köra den ändå eftersom den buffrar mätningar i minnet. Dock behöver den strömförsörjning men det går bra med vilken strömsatt USB som helst. En gammal mobilladdare funkar utmärkt. Sen när man väl kopplar den till datorn så tömmer den minnet och skickar upp resultaten på nätet. Lätt som en plätt.

          Det är lite av en ögonöppnare att se hur saker förändras över dygnet och ett ypperligt hjälpmedel för felsökning om något går galet i akvariet. Jag kan tex se exakt hur mycket mitt Ph svänger och med vilket intervall det svänger som ett resultat av hur min CO2 styrning funkar. Det är inte det att jag inte skulle kunna det utan den här manicken utan mer att det blir så otroligt enkelt och framförallt tydligt att se förändringarna och framförallt förändringarnas hastighet. Jag kan bara råda den som känner minsta intresse att passa på medan dom säljs billigt. Jag kan också meddela att jag varit i kontakt med dom som utvecklar den och dom är ett gäng riktiga entusiaster som verkar utveckla sånt dom själva vill använda, så räkna med att det kommer mer. :-)

          Kommentar

          • Kaffebarn
            • September 2013
            • 101

            #20
            Sideways, är det mer kostnader än inköpet? Månadskostnad t.ex. som nixon nämnde?

            skickat från min bakelittelefon med tapatalk 4

            Kommentar

            • Kaffebarn
              • September 2013
              • 101

              #21
              Kom på att det ju borde finnas usb hub som ansluts trådlöst så man inte behöver en dator vid akvariet. Googlade på trådlös usb hub och hittade en del olika på flera webshoppar men på alla hade produkten slutat säljas :/ Verkar jättekonstigt

              T.ex. denna hade ju vart perfekt

              695 kr. Trådlös USB-hub, 4 portar, 3,1-4,8 GHz, 10 meter Med denna trådlösa USB-enhet kan man ansluta fyra olika enheter trådlöst till en dator med Wireless USB.



              skickat från min bakelittelefon med tapatalk 4
              Senast redigerad av Kaffebarn; 08 October 2013, 23:06.

              Kommentar

              • sideways
                • December 2012
                • 8

                #22
                Ursprungligen postat av Kaffebarn
                Sideways, är det mer kostnader än inköpet? Månadskostnad t.ex. som nixon nämnde?

                skickat från min bakelittelefon med tapatalk 4
                Ja och nej. Vill man mäta Ph så måste man köpa en tillsats som är förbrukningsvara (7€/30dagar/1500 mätningar). Köps löst och inte med något kostsamt abonnemang. Men övriga funktioner är naturligtvis fullt användbara även utan denna tillsats. I början tyckte jag att det lät som bondfångeri men nu när jag läst på så förstår jag varför dom löst det på detta sätt och jag tycker att det är en elegant lösning.

                Kommentar

                • sideways
                  • December 2012
                  • 8

                  #23
                  Ursprungligen postat av Kaffebarn
                  Kom på att det ju borde finnas usb hub som ansluts trådlöst så man inte behöver en dator vid akvariet. Googlade på trådlös usb hub och hittade en del olika på flera webshoppar men på alla hade produkten slutat säljas :/ Verkar jättekonstigt

                  T.ex. denna hade ju vart perfekt

                  695 kr. Trådlös USB-hub, 4 portar, 3,1-4,8 GHz, 10 meter Med denna trådlösa USB-enhet kan man ansluta fyra olika enheter trådlöst till en dator med Wireless USB.



                  skickat från min bakelittelefon med tapatalk 4
                  Läs här: http://www.seneye.com/coming-soon

                  Kommentar

                  Arbetssätt...