Strömmen bryts i två timmar - ytterfilter, vatten?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Erikderek
    • March 2013
    • 718

    Strömmen bryts i två timmar - ytterfilter, vatten?

    Idag låg det en lapp i min brevlåda att strömmen kommer brytas under två timmar nästa vecka för underhåll på nätet. Det första jag tänkte på är hur det kommer påverka mitt akvarium, och då framförallt ytterfiltret. Redan efter en timme börjar de bildas otrevligheter i ett stillastående filter. Ytterfiltret är ett EHEIM 3 600 och akvariet är ett JUWEL Rio 240. Givetvis sker avstämningen när jag är på jobbet.

    Hur skall jag göra för att lösa situationen bäst? Att kyl och frys och kommer vara avstängda tänkte jag på först nu, sekundära problem helt enkelt.

    EK
    Vardagsrum akvariet - Malawi
    Projekt; Ny generation - SA
  • vargon
    • May 2013
    • 45

    #2
    Är det bara 2 timmar det rör sig om med säkerhet så skulle inte jag vara speciellt orolig, men det kan ju kanske vara så att stoppet blir längre än planerat?

    Du skulle ju kunna ta med filtret och en balja så att du kan köra filtret där du jobbar och ha igång luftpump med "syresten" i akvariet hemma. Fiskarna klarar ett par timmar utan syretillförsel.
    720L Malawi
    540L Malawi
    Och ca 1000 liter yngelkar i olika storlekar.

    Kommentar

    • Erikderek
      • March 2013
      • 718

      #3
      Att ta med ytterfiltret till jobbet är inget alternativ, även om det hade varit den bästa lösningen. Vi har en policy om el och vatten i kontorslandsapet. Jag får fundera vad den bästa lösningen blir, klarar filtret två timmar så är det "lugnt", men drar det ut på tiden så blir det jobbigt att komma hem till upp och ner vända fiskar flytandes uppe vid ytan. Det är hela vårt område som stängs ner.

      EK
      Vardagsrum akvariet - Malawi
      Projekt; Ny generation - SA

      Kommentar

      • henrikl
        • November 2012
        • 639

        #4
        Låter som en bra dag för att ansöka om VAF- vård av fisk..
        2165 liter akvarievatten i hus och garagerum.
        Mest L-malar tillsammans med Sa, malawi, räkor.

        Kommentar

        • simpson
          • July 2012
          • 666

          #5
          Ursprungligen postat av Erikderek
          Att ta med ytterfiltret till jobbet är inget alternativ, även om det hade varit den bästa lösningen. Vi har en policy om el och vatten i kontorslandsapet. Jag får fundera vad den bästa lösningen blir, klarar filtret två timmar så är det "lugnt", men drar det ut på tiden så blir det jobbigt att komma hem till upp och ner vända fiskar flytandes uppe vid ytan. Det är hela vårt område som stängs ner.

          EK
          Även om du nu inte vill rengöra filtret (för att ta bort den bakteriekultur du byggt upp) så kan ju ett dagen före totalt rengjort filter inte döda så många bakterier när syretillförsel försvinner under elavbrottet. Risken minskar för direkt död, sedan får du hålla koll på nitrat och nitrit igen...

          Kommentar

          • Erikderek
            • March 2013
            • 718

            #6
            Läste lappen för Göteborgs Energi idag igen när jag kom... inte två timmar, en halv timme. Jag får skylla på temporär förvirring eller något.

            EK
            Vardagsrum akvariet - Malawi
            Projekt; Ny generation - SA

            Kommentar

            Arbetssätt...